بنر هدر

آبشار شاه لولاک آبشار 70 متری کوه های زاگرس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همان طور كه می دانید وقتی از كوه و رشته كوه صحبت می شود، بدون شك طبیعت و زیبایی های همراه آن به یاد ما می آید. در این مقاله درمورد یكی دیگر از آبشارهای كشور كه در نزدیكی شهركرد، مركز استان چهارمحال و بختیاری و شهر اصفهان قرار گرفته است، صحبت می كنیم.

آبشار زیبای “شاه لولاك” از زیباترین و بلند ترین آبشار های منطقه زاگرس می باشد. آبشاری مرتفع با جاذبه های اطراف خود كه هر ساله محلی برای تجمع مسافران و گردشگران و طبیعت دوستان می باشد.

آبشاری متفاوت، در كنار طبیعت بی بدیل این منطقه، كه از قداست خاصی در میان بومیان برخوردار است. در ادامه به مكان های گردشگری و مراسم های آئینی بومیان در اطراف این آبشار از جمله: چهل دختران، شالورا جاری، منطقه كوهنوردی، مجموعه های تفریحی و ورزشی اشاره خواهیم داشت.

آبشار شاه لولاک آبشار 70 متری کوه های زاگرس

آبشار”شاه لولاك” در 65 كیلومتری غرب اصفهان و 35 كیلومتری شهركرد واقع شده است. آبشار “شاه لولاك” در كنار شهر “چرمهین” در مرز استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و از مناطق كوهستانی رشته كوه زاگرس به شمار می آید.

این آبشار منحصر به فرد با ارتفاعی نزدیك به 70 متر، كه در فصول پر آب با اضافه شدن شعبه ای دیگر به این آبشار (معروف به هولوكی) به بیش از 90 متر نیز می رسد، از پر آب ترین آبشار های این منطقه به حساب می آید.

آبشار شاه لولاک آبشار 70 متری کوه های زاگرس

این آبشار در میان افراد محلی به نام های “شالورا” و “شاهلورا” نیز شناخته می شود. یكی از دلایل متفاوت بودن این آبشار با آبشار های همتای خود، جاری شدن آب از چشمه های موجود در دیواره های بالا دست آبشار می باشد.

در مورد نام گذاری این آبشار، اغلب به حدیث قدسی «لولاك لما خلقت الافلاك» اشاره می كنند. شاید یكی از دلایل مقدس بودن این مكان تفریحی همین نام گذاری آن بوده است.

در زیر آبشار فرو رفتگی وجود دارد كه در آن چشمه ای دائمی و تك درختی روئیده است. اهالی این منطقه به ویژه بزرگترها معتقد هستند در این مكان كه معروف به “چهل دختران” است، روزگاری چهل دختر پاك از بیم جان خود به این مكان پناه آورده و این كوه آن ها را در بر گرفته است.

آبشار شاه لولاک آبشار 70 متری کوه های زاگرس

این اعتقاد ساده و صادقانه به قداست این مكان دیدنی افزوده است و همه ساله افراد زیادی از جمله دختران دم بخت و زنانی كه صاحب اولاد نمی شوند به این مكان آمده و با بستن دخیل از صاحب “لولاك” طلب حاجت می كنند.

وجود خزه های فراوان و زیبا در اطراف ابشار و مخلوط شدن آب و هوا و سرازیر شدن آب از ارتفاع به پایین دست، صحنه ای دیدنی و فرح بخش را به گردشگران هدیه می كند.

به دلیل قرار گرفتن این آبشار در میانه راه ارتباطی دو مركز استان، در تمام ایام سال شاهد تجمع گردشگران و مسافران بی شماری می باشد. از طبیعت بی مثال و سرسبز این منطقه كه بگذریم، آئین ها مراسمات مذهبی و معنوی و فرهنگی بسیاری در این خطه به چشم می خورد. یكی از این آئین های زیبا و جذاب، آئین “شالورا جاری” در شهر “چرمهین” و آبشار “شاه لولاك” است.

آبشار شاه لولاک آبشار 70 متری کوه های زاگرس

از گذشته تا كنون در این منطقه رسم بر این بوده كه پس از گذشت 70 روز از عید نوروز و آغاز فصل گرما، تمام طایفه های ساكن در این شهر در آن روز در اطراف آبشار به دور هم جمع شده و یك یا چند روز در كنار یكدیگر زندگی می كنند.

نیت از برگزاری این مراسم، محبت و همدلی و شاد بودن اهالی در كنار هم بوده است. پس از گذشت 69 روز از عید، دشتبان محل همه ساكنان را برای روز بعد آگاه می كند. در روز مراسم همه طایفه ها هر كدام منطقه ای در اطراف آبشار را برای خود و خویشاوندان خود آماده كرده و همه به دور یكدیگر چند روزی را به شادی سپری می كنند.

آبشار شاه لولاک آبشار 70 متری کوه های زاگرس

بسیاری از ورزشكاران و دوست داران ورزش به ویژه كوهنوردان با ارتفاعات “شاه لولاك” آشنا هستند. این قله 2760 متری در تمام فصول سال شاهد كوهنوردان و ورزشكاران زیادی می باشد.

در این منطقه گردشگری كه جزو مناطق نمونه گردشگری استان نیز قرار گرفته، امكانات بسیاری در اختیار مسافران و گردشگران قرار داده شده است.

همچنین با پیش بینی و اجرای طرح هایی از جمله، رستوران های طبیعی، ویلاهای استیجاری و آمفی تئاتر به زودی این منطقه را از مناطق گردشگری بنام در سطح كشور خواهد شد.

آبشار شاه لولاک آبشار 70 متری کوه های زاگرس

وجود مناطق طبیعی و گردشگری در نزدیكی شهر هایی كه از لحاظ جاذبه های تاریخی و فرهنگی قطب گردشگری می باشند، می توان پاسخ گوی همه سلیقه های مسافران باشد.

آبشار “شاه لولاك” در نزدیكی اصفهان باعث شده اغلب مسافران و حتی توریستان و جهانگردانی كه برای دیدن جاذبه های تاریخی این شهر عازم اصفهان می شوند، سری هم به این منطقه بزنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید