بنر هدر

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

ایران مال یکی از مراکز تجاری مهم پایتخت است که از عمر بازگشایی آن مدت زیادی نمی‌گذرد، اما به یکی از مهم‌ترین مجموعه‎‌های تجاری و تفریحی تهران تبدیل شده است.

جاذبه ها قصد دارد در این مقاله مرکز تجاری بزرگ ایران مال را برای شما به طور مفصل شرح دهد و شما را با این پروژه ی عظیم خاورمیانه بیشتر آشنا کند.

ایران‌مال یا بازار بزرگ ایران یکی از بزرگترین مراکز خرید دنیاست که در غرب تهران ساخته شده‌است.این مجموعه با کاربری تجاری، تفریحی، فرهنگی و ورزشی افتتاح شده‌است.

همچنین این مجموعه دارای ۲ هتل پنج ستاره است. ایران‌مال در نزدیکی دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲ تهران واقع شده‌است. ساخت این پروژه با زیربنای ۱٬۷۱۰٬۰۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۲۷ هکتار، سال ۱۳۹۰ آغاز گردید.

بودجه صرف‌شده برای این مجموعه ۲۲ هزار میلیارد بوده و دارای تخلفاتی مربوط به نوع کاربری، پارکینگ و پروانه ساختمانی می‌باشد.ایران مال بابت تخلفات خود ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه به حساب شهرداری واریز کرده‌است.

ایران مال کجاست؟

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

ایران مال بین دو شهر تهران و کرج قرار دارد. این مجموعه در شمال غربی پایتخت و در نزدیکی پارک چیتگر و دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس در منطقه‌ی ۲۲ واقع شده است. در انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی می‌توانید بازار بزرگ ایران را پیدا کنید.

چه کسی صاحب ایران مال است؟

چیزی که به صورت رسمی اعلام می‌شود این است که:

«شرکت مالک ایران مال در اختیار بانک آینده و سهامی عام است. این شرکت با مجوز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاسیس شده است.

بخشی از سهام، واگذار شده و بعد از بهره‌برداری از پروژه، سهام در بورس عرضه می‌شود و بانک آینده در نهایت از این مالکیت خارج خواهد شد.»

با این حساب باید بانک آینده و مدیرش جلال رسول اف را به عنوان شرکت سرمایه‌گذار اصلی پروژه ایران مال معرفی کنیم. بنابراین بانک آینده بعد از بهره‌برداری از پروژه، سهامش را در بورس عرضه می‌کند و از مالکیت آن خارج می‌شود.

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

اگر در این سال‌ها پیگیر اخبار بانکی بوده باشید حتماً رسول ‌اف را باید به جا بیاورید. چون قبلاً مدیرعامل بانک تات، بانک دی و بانک اقتصاد نوین هم بوده.

اگر پیگیر اخبار بانکی نیستید حتماً اسم رسول‌اف در اخبار حواشی سینمایی این اواخر به گوش‌تان خورده. چون پسر جلال رسول‌ اف یعنی احسان رسول اف سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده یا بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی مثل «کشتزارهای سپید»، «بمب؛ یک عاشقانه»، «کایه دوفیلم»، «سمفونی تولد»، «ناپدید» و «پرسه در شهر لاجوردی» بوده.

علاء الدین میرمحمدصادقی؟

از طرفی ایران مال به صورت هیات امنایی اداره می شود. پس باید گفت مدیریت این مال در اختیار علاء الدین میرمحمدصادقی است. از بازاری‌های قدیم تهران معروف به حاج‌آقا علاء. میلیاردری که سال‌هاست در امور صنایع و معادن فعال است و عضو اتاق بازرگانی هم هست. صراط‌نیوز ایشان را به این صورت معرفی می‌کند که:

«او بنیانگذار سازمان اقتصاد اسلامی است که روزی قرار بود بانک خصوصی بازاری‌ها باشد اما با تهدید به استعفای 7 عضو کابینه دولت موقت، به محاق تعلیق رفت تا سرانجام در دولت احمدی‌نژاد به بانک قرض‌الحسنه تبدیل شد.»

مساحت ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

 مساحت ایران مال یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ مترمربع و هم‌ردیف مال‌های بزرگ دنیا است. این مرکز کمی بزرگ‌تر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکا است.

میزان مسافت برای بازدید از کل این پروژه به‌اندازه‌ی پیاده‌روی خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش است و اگر بخواهید تنها در بخش تجاری پروژه ایران مال پیاده روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود پنج دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه‌ها دیدن کنید.

از افتخارات ایران مال، کسب بهترین مجتمع تجاری چندمنظوره خاورمیانه در یکی از نمایشگاه‌های معتبر شاپینگ مال‌های جهان به نام MAPIC است و در سال ۲۰۱۷ میلادی جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از موسسه‌ی ارزیابی کننده‌ی مجموعه‌های تجاری جهان (RLI) دریافت کرده است.

یکی از ویژگی‌های این مرکز تجاری که باعث تفاوت آن با مال‌های مشابه در جهان شده این است که ۷۰ درصد فضای آن کاربری تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد.

دیدنی های ایران مال

ایران مال تنها یک مرکز تجاری و خرید نیست. این بازار دارای جاذبه‌ها و بخش‌های دیدنی است که با الهام گرفتن از معماری بناهای سنتی و اصیل ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند و حس و حال گذشته را در مکانی مدرن ایجاد می‌کنند. پیشنهاد می‌دهیم که برای هر کاری که به ایران مال رفتید، حتماً از جاذبه‌های این بازار نیز دیدن کنید.

مسجد جامع ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

مسجد ایران مال با معماری زیبا و چشم‌نواز و تزیینات کاشی‌کاری و گچ‌بری خود، علاوه بر محل عبادت، یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر بازار بزرگ است که در طراحی آن از مسجدالنبی الهام گرفته شده است.

طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه‌ی شیراز ساخته شده و متشکل از پنج گنبد است. طرح‌های کاشی‌کاری و گچ‌بری نیز از چهار رنگ فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و آجری تشکیل شده است. علاوه بر مسجد، ۴۰ نمازخانه در فضاهای مختلف ایران مال وجود دارد.

باغ ایرانی یا باغ ماهان ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید ایران مال باغ ایرانی نیز دارد. در این مجموعه می‌توانید در باغ ایرانی قدم بزنید و از تماشای گیاهان و صدای آب لذت ببرید.

این باغ با الهام گرفتن از طرح و الگوی باغ‌های ایرانی مانند باغ شازده ماهان کرمان و به‌صورت باغ تخت و پلکانی ایجاد شده است. این باغ دو ورودی با نمای شیشه‌ای دارد و محوطه‌ی شمالی ایران‌مال را به دریاچه و آب‌نمای موزیکال در ضلع جنوب وصل می‌کند.

در باغ ایرانی ایران مال و در طبقات مختلف آن رستوران وجود دارد که بعد از باغ‌گردی امکان استراحت و صرف غذا را فراهم کرده است.

جالب است بدانید پوشش سقف این مکان غشایی است و به‌گونه‌ای است که در عین کنترل تابش اشعه‌های خورشید، برای رشد گیاهان و فضای سبز مناسب است و از لحاظ ظاهری، نمای زیبایی به این مکان داده است. فضای باغ ایرانی امکان برگزاری مراسم‌های مختلف را فراهم کرده است.

باغ دیدار ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

باغ دیدار، همان طور که از نامش پیدا است مکانی برای گفت‌وگو است. این باغ در کنار بازار سنتی قرار دارد و ارتفاع آن ۱۴ متر است. سقف باغ نیز شیشه‌ای است و با درختان پالم کالیفرنیا مشجر شده است.

در باغ دیدار نماهای آجری را خواهید دید که یادآور معماری مناطق کویری و مرکزی ایران مثل کاشان و یزد هستند. پل شیشه‌ای روی آب، سکوی شیشه‌ای و آبشار پلکانی از دیدنی‌های این باغ است.

بازار سنتی ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

تمیچه‌ی علی اکبر، بازاری سنتی است که در دل بازاری مدرن قرار گرفته و در ساخت آن از بازارهای سنتی ایران مثل تبریز، اصفهان و شیراز الهام گرفته شده است و از راسته‌ی اصلی، گنبد مرکزی و چهار سوق تشکیل است.

این تمیچه با انواع تزیینات معماری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی‌بندی، گچ‌بری، کاشی‌کاری و نقش‌های متنوع تزیین شده است. این بازار در غرب ایران مال و در طبقه‌ی دوم تجاری قرار دارد و شامل: تالار آینه، شربت‌‌خانه، راسته بازار، حجره‌ها و چهارسو است.

بازار سنتی ایران چهار سرا دارد که در هر یک از آن‌ها می‌توانید صنایع‌دستی و اشیای مورد نظرتان را بخرید.

سرای فیرزوه:  تالار هنر و صنعت ایرانی نیز نام دارد و در آن صنایع دستی مانند ظرف‌های مینا، سفال، خاتم‌کاری و آینه‌کاری به فروش می‌رسد.

سرای زمرد: سرای فرش اصیل و دست‌بافت ایرانی است.

سرای عقیق: برای دیدن اشیا و صنایع‌دستی قدیمی و عتیقه به سرای عقیق بروید.

سرای الماس: دراین سرا سوغات تمامی شهرهای ایران را می‌توانید پیدا کنید.

تالار آیینه ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

تالار آیینه‌ی بازار سنتی یکی از زیباترین بخش‌های ایران مال است که با الهام گرفتن از تالار آیینه‌ی مجلس شورای ملی طراحی شده است.

در این مکان، آیینه‌کاری‌های چشم‌نوازی را در سقف و دیوارها می‌بینید که بیش از ۳۸ میلیون قطعه در آن‌ها به کار رفته است. در کف تالار، فرشی نفیس که توسط هنرمندان نیشابور بافته شده دیده می‌شود و انعکاس آن در آیینه‌ها، صحنه‌‌ی تماشایی و فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است.

تالار آیینه با یک ارسی پنج دری به راسته‌ی اصلی بازار سنتی راه پیدا می‌کند و به میهمانان ویژه اختصاص داده شده است.

شربت خانه ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

شربت‌خانه‌ها مکان‌هایی برای دور هم نشستن، استراحت کردن، صحبت کردن و نوشیدن شربت های خنک و گوارا بوده است و احتمالا قدمت آن‌ها به دوران اسلامی و زمان تیموریان برمی‌گردد.

ایران مال نمونه‌ای از این مکان را با معماری چشمگیر در خود جای داده است. چیزی در این شربت خانه بیش از همه نظرتان را جلب می‌کند، کف کاشی کاری و بسیار زیبای آن است.

ایوان اشراق ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

در بازار بزرگ ایران سازه‌ای طلایی رنگ و تماشایی وجود دارد به نام ایوان اشراق که ۲۵ متر ارتفاع دارد و از از طبقه‌ی اول تجاری آغاز و تا بام مجموعه ادامه دارد و به‌وسیله راهروی شمالی به‌طور مستقیم با ایوان الماس ارتباط پیدا می‌کند.

این ایوان به‌دلیل طرحی که دارد، مانند کریستال‌های فرورفته در ساختمان دیده می‌شود. در فضای میان کریستال‌های طراحی شده در ایوان اشراق، فضای تجاری برای ارائه کالاهای خاص و در اطراف آن، کافه‌ها و چایخانه‌ها قرار دارد.

باغ رستوران ملل ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

اگر دوست دارید در کوچه پس کوچه‌های کشورهای مختلف قدم بزنید و با چشیدن طعم غذاهای ملل به آن سرزمین‌ها سفر ‌کنید، پس باغ رستوران ملل باغ ایرانی را از دست ندهید.

باغ کتاب ایران مال یا کتابخانه جندی شاپور ایران

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

‌شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایران مال باغ کتاب نیز دارد و این اولین بار است که در جهان در یک مرکز تجاری چنین مکانی ساخته شده است.

باغ کتاب، کتابخانه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است که معماری آن به سبک کلاسیک اروپایی است و نامی ایرانی دارد و به آن کتابخانه‌ جندی شاپور گفته می‌شود.

این مکان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی است. در این کتابخانه می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های هندسی جهان را ببینید. این فرش که نقش‌های آن از طرح سقف و کف این مکان الهام گرفته، هشت رنگ دارد که رنگ اصلی آن سبز و در متراژ ۷۰ هزار متر مربع است. جالب است بدانید ۲۵ هنرمند در ۷۰ روز این فرش را بافته‌اند.

مراکز خرید ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

ایران مال که یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید خاورمیانه و جهان است که از بهترین مکان‌ها برای خرید کردن، به ويژه‌ برای بانوان به شمار می‌آید. در مراکز خرید بازار بزرگ ایران هرآنچه که احتیاج داشته باشید، می‌توانید پیدا کنید.‌

هایپر استار: طبقه‌ی ۱ G

لوازم و دکوراسیون منزل: طبقه‌های ۰ G ۱ ،G و ۲ G (تیمچه‌ی حاج علی اکبر)

محصولات فرهنگی و تفریحی: طبقه‌ی G ۳

کفش و محصولات چرمی: طبقه‌های ۰ G ۱ ،G و۳ G

لوزام خانگی و الکترونیکی: طبقه‌ی  G۰

جواهرات، ساعت و زیورآلات: طبقه‌های G ۰ و G ۱

محصولات زیبایی و سلامت: طبقه‌های G ۱،G ۲ و G ۳

مد، پوشاک و لوازم ورزشی: طبقه‌ی G ۳؛ در مجاورت مجموعه ورزشی

رستوران‌ و کافی شاپ ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

طبیعتا بعد از یک روز بی‌نظیر بازارگردی در ایران مال، خوردن یک غذای خوش‌مزه و عالی یا نوشیدن یک فنجان قهوه می‌چسبد. در ایران مال، چهار مجموعه‌ی فودکورت بزرگ و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعدد وجود دارد.

امکان برگزاری جشن‌های ملی کشورهای مختلف و برگزاری جشنواره‌های مختلف غذایی مانند غذای کودک، غذاهای سنتی یا بین‌‌المللی نیز در این مجموعه‌ها وجود دارد.

رستوران ها و کافی شاپ های فعال ایران مال:

رستوران: ام شریف، ساج، قریشی، سلف سرویس قریشی و هانی

فست فود: مانچ باکس و فریکادل

کافی‌شاپ: شربت خانه بازار بزرگ ایران، کافه دیدار، کافه کتاب، کافه سینما، کافه ورزش، کافه لانژ سینما و کاپوچینو

پردیس سینمایی ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

در ایران مال برای داشتن یک تفریح کامل، به همه چیز فکر شده است؛ حتی سینما و دیدن فیلم‌. پردیس سینمایی در ضلع غربی این مجموعه قرار دارد و دارای ۱۲ سالن سینما شامل ۹ سالن عمومی و سه سالن ویژه است و جالب است بدانید این پردیس کافه سینما نیز دارد.

مجموعه ورزشی ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

ایران مال تنها یک مرکز تجاری نیست بلکه امکانات متنوعی دارد که در کنار خرید کردن و گشتن می‌توانید از آن‌‌ها استفاده کنید. مجموعه ورزشی این بازار دارای بخش‌های مختلفی است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

پیست یخ: در پیست یخی ایران مال می‌توانید ورزش‌های مفرح و هیجان‌انگیز مثل اسکی و هاکی روی یخ را تجربه کنید. این پیست که در ضلع شرقی مال قرار دارد ۳۶۰۰ مترمربع مساحت دارد.

مجموعه اسکواش: یکی دیگر از فضاهای ورزش بازار بزرگ ایران، مجموعه اسکواش با چهار زمین مدرن و پیشرفته است.

مجموعه استخر و اسپا: این مجموعه به‌علت داشتن طراحی جالب به آب‌نمای موزیکال ایران مال معروف شده است و دارای استخرهای مجزای بانوان، کودکان و استخر روباز آقایان است و فضاهایی مانند سونا، حمام ترکی و اسپا دارد. اسپا مکانی است که از آب معدنی یا آب دریا با اهداف درمانی استفاده می‌کنند.

بولینگ: بولینگ ایران مال ۱۶ خط بازی دارد و در بام ایران مال قرار گرفته است. این مکان چشم‌انداز تماشایی‌ای به دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس و آبنمای موزیکال دارد.

استادیوم چند منظوره: یکی از فضاهای ورزشی زیبای ایران مال استادیوم چند منظوره‌ی آن است که با معماری فوق‌العاده در محدوده‌ی باغ بام قرار دارد. استادیوم چند منظوره‌ی ایران مال، زمین‌های تنیس با قابلیت برگزاری مسابقات ورزشی مختلف و رویدادهای غیر ورزشی را دارد. از امکانات این مجموعه می‌توان به فروشگاه تجهیزات ورزش‌های راکتی و آمادگی جسمانی، جایگاه‌های ویژه برای افراد کم توانا و اصحاب رسانه اشاره کرد.

جاده تندرستی: از بخش‌های جالب ورزشی ایران مال، جاده‌ی تندرستی است که به‌دلیل دسترسی مستقل در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز امکان استفاده از آن وجود دارد. طول این مسیر ۱٫۶ کیلومتر و مساحت آن ۲۵۰۰ مترمربع است. از آن جایی که جاده‌ی سلامت در بام سبز قرار دارد از هوای مطبوع لذت می‌برید. در این جاده ایستگاه‌های خدمات پزشکی ورزشی، خدمات رفاهی، ارائه انواع خوراکی و آشامیدنی‌های ارگانیک و ورزشی و لباس‌های ورزشی وجود دارد.

کلینیک پزشکی ورزشی: این کلینیک دارای امکاناتی همچون مرکز آب درمانی و دستگاه‌های مدرن ورزشی برای انجام آزمون‌های سلامت ورزشی، بازتوانی ورزشکاران و سالمندان است.

مرکز آمادگی جسمانی و سلامت: این مرکز به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته فعالیت می‌کند و از امکانات آن می‌توان به رستوران ارگانیک اشاره کرد.

شهربازی ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

ایران مال برای سرگرمی خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان فکر همه چیز را کرده است و می‌توانید در کنار خرید و گشتن، ساعاتی را نیز به بازی و تفریح اختصاص دهید. این شهربازی داری امکانات زیر است:

ترن هوایی در فضای بسته

فضای بازی‌های لیزری

سالن‌های نمایش مخصوص کودکان

مسابقات قهرمانی بازی‌های الکترونیک

پیست قایق‌های ضربه‌ای

خدمات شهربازی ایران مال:

ارائه خدمات سرگرم کننده برای خردسالان، کودکان و نوجوانان

امکان تماشای فیلم‌های ویژه کودکان و خردسالان در اتاق های مخصوص

امکان برگزاری مسابقات مختلف مانند مسابقات نقاشی

امکان برگزاری جشن‌های تولد و مناسبت‌های کودکان و نوجوانان در اتاق جشن تولد و مراسم‌ها

و…

هتل ایران مال

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

پارکینگ بازار بزرگ ایران

برای بازدید کنندگانی که با موتورسیکلت ها و ماشین شخصی خود به این مقصد می روند، خبر خوشحال کننده این است که حتما پارکینگ پیدا خواهید نمود.

خوشبختانه ۲۰ هزار پارکینگ رایگان برای گردشگران، بازدید کنندگان و گروه های توریستی در اینجا ساخته شده است. لازم به ذکر است که این مجموعه بزرگ، ۲۶ راه ورودی و ۱۶ را خروجی مختلف داشته که از هر یک از این خروجی ها، به راحتی دسترسی به ایران مال دارید.

هنگامی که برای بازدید وارد این مجموعه می شوید، به هیچ عنوان گیج و سرگردان نباشید. تابلوها مسیر را به شما نشان خواهند داد و تما ۲۶ راه ورودی شما را به سمت تونل یا پل روگذر ایران مال تهران هدایت می کند.

حتی یکی از مزیت هایی که در ایران مال دارید، رفتن با ماشین تا طبقه مورد نظر است. پس از پارک نمودن ماشین در طبقه ای که می خواهید به راحتی وارد مرکز خرید شده و از همان طبقه بازدید خود را شروع نمایید. اینگونه افرادی که توانایی پیاده روی های طولانی را ندارند، می توانند به راحتی خود را به مقصد نهایی خود برسانند.

معرفی مرکز بزرگ تجاری ایران مال (بازار بزرگ ایران) و جاذبه های دیدنی آن

ساعت کاری ایران مال

روزهای عادی: شش ماهه‌ی اول سال از ۱۰ تا ۲۳؛ شش ماهه‌ی دوم سال از ۱۰ تا ۲۲

پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها: شش ماهه‌ی اول سال از ۱۰ تا ۲۳؛ شش ماهه‌ی دوم سال از ۱۰ تا ۲۳

ایام عید و جشن‌های مذهبی: شش ماهه‌ی اول سال از ۱۰ تا ۲۴؛ شش ماهه‌ی دوم سال از ۱۰ تا ۲۲

ایام سوگواری تعطیل: شش ماهه‌ی اول سال از ۱۳ تا ۲۳؛ شش ماهه‌ی دوم سال از ۱۲ تا ۲۲

اول فروردین، ۲۱ رمضان، ۲۸ صفر، تاسـوعا، عاشورا و اربعین حسینی تعطیل است.

۲۲ بهمن تا ساعت ۱۲ تعطیل است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید