معرفی جاذبه ی موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده یزد ، در خانه عرب زاده محله فهادان یکی از قدیمی ترین محله های شهر یزد قرار دارد. این موزه شخصی که به مالکیت میراث فرهنگی درآمده، خانه ای ۸۰۰ متری با ۱۰ سالن است که قدمتش به دوره قاجاریه می رسد.

موزه حیدرزاده با تلاش و همت استاد حسین حیدرزاده جمع آوری شده که خود ایشان هم از اساتید برجسته علم سکه شناسی می باشند.

معرفی جاذبه ی موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد

جمع آوری این کلکسیون گرانبها، از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۳ طول کشیده و سپس این خانه بازسازی شده و به موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده تغییر کاربری داده است.

معماری موزه سکه یزد

معرفی جاذبه ی موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد

ساختمان موزه خصوصی سکه و مردم شناسی حیدر زاده یزد ویژگی های خاص دوره قاجار را دارد که شامل کار بندی ها و گچ بری های منقوش اسلیمی و مزیّن به اشعار مذهبیِ واقعه کربلا می شود و همچنین تالاری بزرگ در بین اتاق های ۳ و ۵ دری، گنجینه های زیبای چوبی و … دارد.

مجموعه موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد

معرفی جاذبه ی موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد

در موزه تخصصی سکه یزد ، مجموعه ای از ۵۰۰۰ سکه قدیمیِ طلا، نقره، مس و برنج متعلق به دوره های مختلف تاریخی (پیش از اسلام، اسلامی و معاصر)، زمان حکومت عباس بن مأمون و احمد بن علی سامانی، سکه نادرشاه با شعار شیعی و سکه جلوس کریم خان زند وجود دارد و اسکناس های قدیمی از دوره های مختلف نظیر دوره ناصرالدین شاه تا عصر حاضر و انواع اقلام مردم شناسی (ظروف پخت و پز، تزیینی، مراسم و آیین) نیز در موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده یزد قرار دارد.

همچنین ۱۰۰۰ فقره گنجینه و اشیای مردم شناسیِ مربوط به ۴۲ دوره تاریخیِ زندگی گذشتگان (از دوره هخامنشیان تا کنون)، زیور آلات و تسبیحات (نقره، عقیق، کهربا و برنجی)، اسناد و نسخ خطی در این موزه نگهداری می شود که همگی از سال ۱۳۳۵ توسط «آقای حیدرزاده»، یکی از اساتید شاخص علم سکه شناسی و مجموعه داران میراث فرهنگی جمع آوری شده است.

معرفی جاذبه ی موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد

از دیگر اشیای قدیمی موجود در موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد می توان به مجموعه ی وسایل طبخ غذا (دیگ های سنگی، مسی، تیوها و خمره ها)، انگشتر (عقیق و برنجی)، زنجیر، وسایل روشنایی (چراغ های پیه سوز، فانوس های شمعی و نفتی، چراغ هدایت کننده قطار و …)، ۱۰۰ عدد قفل و ابزار جنگی اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید