جاذبه گردشگری تنگه هرایرز شیراز

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

اگر به استان فارس سفر کردید، بازدید از جاذبه‌های طبیعی این سرزمین باستانی را از دست ندهید، چرا که شما را غافلگیر می‌کند. تنگ هرایرز شیراز یکی از همان تنگه‌هایی است که با دره‌ی دل‌انگیز و آب روان خود روح و روانتان را تازه می‌کند. 

جاذبه گردشگری تنگه هرایرز شیراز

تنگه هرایرز، محیطی است که در بین کوه های بلند و کوتاه شهرستان نور آباد ممسنی واقع شده و خود را در دل طبیعیت مخفی کرده است. یکی از نکات بسیار مورد توجه این تنگه، آب خوش رنگ آن است.

چشمه تنگه هرایرز آبی نسبتا فیروزه ای رنگ دارد و همین موضوع سبب شده است تا افراد حتی از روی کنجکاوی، به آنجا بروند و پس از مشاهده نمودن منطقه، حیرت زده شوند. تنگ هرایرز با وجود این که تنها یکی از حاذبه های متعدد نورآباد ممسنی است؛ اما به تنهایی جایگزین بقیه جاذبه های گردشگری می شود. این مکان، هنوز به طور کامل برای تمام مردم آشکار نشده است و تنها افراد بومی و برخی از گردشگران از آن اطلاع دارند.

تاریخچه تنگه هرایرز

جاذبه گردشگری تنگه هرایرز شیراز

نام تنگه هرایرز، از روستای هرایرز که کمی در بالاتر از این تنگه قرار دارد بر گرفته شده است و تقریبا همان افراد محلی شهرستان نورآباد این نام را برای تنگه انتخاب کرده اند. البته امروزه از روستا به جزء چند ساختمان متروکه قدیمی، جزئیات زیادی مشاهده نمی شود، زیرا در سال های قبل، زلزله ای رخ داد و روستا به دلیل این که از خانه های خشت و گلی تشکیل شده بود، نسبتا از بین رفت و خانه های زیادی در آن ویران شدند؛ مردم محلی روستا هم به بقیه روستاهای اطراف یا شهرستان نور آباد ممسنی، مهاجرت کردند.

پوشش گیاهی تنگه هرایرز

جاذبه گردشگری تنگه هرایرز شیراز

این مکان، بهشت مانند، همانند بقیه جاذبه های طبیعی کشور، دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد که اگر در فصل این گیاهان برای بازدید از تنگه بروید، می توانید از آن ها استفاده کنید. برخی از این گیاهان و درختان عبارت اند از: بادام، بلوط، خاکشیر، سرخس، بنه و انواع دیگری از گیاهان درمانی و گیاهی. نکته مثبت دیگری که درباره این تنگه وجود دارد، این است که تمامی افراد کاملا به صورت رایگان می توانند از این گیاهان و درختان استفاده کنند. البته این‌ نکته را از یاد نبرید که برای استفاده کردن از گیاهان تنگه هرایرز، حتما باید آن ها را بشناسید؛ زیرا گیاهان سمی و میوه های سمی هم به صورت خودرو در بین بقیه گیاهان و علوفه ها رشد کرده اند.

آب و هوای تنگه هرایرز

جاذبه گردشگری تنگه هرایرز شیراز

قطعا تا کنون متوجه شده اید که تنگه در بین کوه ها قرار دارد و قطعا هم آب و هوای آن کوهستانی و خشک است. به همین دلیل توصیه نمی شود که در فصل زمستان برای بازدید از تنگ هرایرز بروید؛ زیرا ممکن است که دچار برف یا سرمای شدید شوید. البته این موضوع درست است که نور آباد ممسنی دارای آب و هوای گرم و خشکی است، اما به این معنی نیست که در فصل زمستان برف و باران دور این شهرستان را خط بکشد. اگر قصد بازدید از این بهشت مخفی و زیبا را دارید، می توانید در اوایل بهار که هوا هنوز کمی خنک است و یا تابستان به آنجا بروید و از آب هوای خنک کوهستانی تنگه لذت ببرید.

 دسترسی به تنگه با تمامی وسایل نقلیه امکان پذیر است و تا جایی که کوه ها ارتفاع زیاد یا خیلی کم نگرفته اند، می توانید از وسیله نقلیه خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که نمی توان وسیله را تا چشمه برد و راه های اصلی مسیر تنگه را باید بخاطر فراز و نشیب ها، با پیاده روی بگذرانید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید