برج دوقلو در مادرید اسپانیا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

برج دوقلو مادرید – در شهر مادرید در کشور اسپانیا برجی دوقلو دیده می شود که به صورت کاملا عجیب ساخته شده است .

در میدان «پلازا دی کولان» (Plaza de Colón) شهر مادرید برج دوقلوی معروفی دیده می‌شود. ساخت و ساز این برج، کنجکاوی مردم را برانگیخته بود، زیرا می‌دیدند در کمال تعجب و بر خلاف روش‌های سنتی ساخت و ساز، از بالا به پایین ساخته می‌‌شود.

این برج دوقلو را در زبان محلی «ال اِنچوفه» (El Enchufe) یا «دوشاخه» می‌گویند، زیرا شبیه یک دوشاخه‌ی الکتریکی غول‌پیکر است.

نام رسمی آن «برج دوقلو» (Torres de Colón) یا «برج‌های کلمبوس» (Columbus Towers) است.

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

طبقه‌ی بالایی برج دوقلو به سبک آرت دکوی سبز رنگ، و نمای شیشه دودی آن به‌رنگ مسی است. بعضی‌ها معتقد هستند این ساختمان نازیباترین بنای مادرید است و وجود آن چندان باعث افتخار شهروندان مادریدی نیست. با این‌همه، از  سال ۱۹۷۶ بنای بلندمرتبه‌ی معروف پایتخت اسپانیا به‌ شمار می‌رود.

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

نخستین  بخشی که در برج دوقلوی مادرید ساخته شد، دو ستون مرکزی روی پایه‌ی بتونی بود. سپس بالاترین طبقه ساخته شد که با کابل‌های فولادی آویزان شده بود. دیگر طبقه‌ها به‌ترتیب از بالا به پایین ساخته می‌شدند. تنها سه طبقه‌ی پایین، یعنی زیرزمین و دو طبقه‌ی بالای آن، از پایین به بالا ساخته شدند. سپس نمای شیشه‌ای به رنگ مسی شکل گرفت و سازه‌ی دوشاخه شکل آن به بالای برج اضافه شد.

گفته می‌شد روش ساخت بالا به پایین صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه و زمان بوده است، زیرا به‌جای این‌ که کارگران به بالای ساختمان بروند و تجهیزات و مواد ساخت و ساز را به بالا انتقال بدهند، هر طبقه را در زیرزمین می‌ساختند و به بالا می‌کشیدند.

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

البته برج دوقلوی مادرید تنها سازه‌ای نبود که به این روش غیرمعمول ساخته شد. دو بنای بلند دیگر هم هستند که از بالا به پایین ساخته شده‌اند: بانک مرکزی ایرلند در شهر دوبلین و «بانک مرکزی استاندارد» (Standard Bank Centre) در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی.

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

دست‌کم سه ساختمان هم در لهستان با تکنیک بالا به پایین ساخته شده‌اند. برج Trzonolinowiec که طی سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۷ ساخته‌شد، «مرد آویزان» هم نامیده می‌شود. این برج در شهر «وروتسواف» (Wrocław) در جنوب غربی   قرار دارد.

مطالب مرتبط:

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

دو بنای دیگر در شهرهای « گدانسک» (Gdansk) در شمال لهستان و « کاتوویتس» یا « کاتوویچ»  (Katowice) در جنوب ساخته شده‌اند.

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

همچنین، ساختمانی با روش ساخت از بالا به پایین در دهه‌ی ۱۹۷۰ در صوفیه پایتخت بلغارستان ساخته شد.

در سال ۱۹۵۹ یک تکنیک متفاوت تجربی برای ساخت بنایی مسکونی در شهر صنعتی «ماگنیتوگورسک» (Magnitogorsk) در روسیه برپا شد.

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

در این ساختمان طبقه‌ها را با کابل آویزان نمی‌کردند، بلکه طبقه‌های پیش‌ساخته را بالا می‌برند، در جای خود قرار می‌دادند و به طبقه‌ی بالایی می‌چسباندند.

برج دوقلو در مادرید اسپانیا

این تکنیک تغییر یافت و با نام «جک بلاک» (Jackblock) در روشی شبیه به سقف بالارونده،‌ در هلند به‌ کار گرفته شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید