جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شمال جمهوری قبرس و تاریخ جالب آن هنوز برای بسیاری از مردم جهان ناشناخته مانده است. این کشور در دهه ۷۰ میلادی پس از کودتایی نظامی استقلال خود را به دست آورد. تنش بین طرف‌های یونانی و ترکیه باعث شد قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شود. با این حال در دهه گذشته این تنش‌ها فروکش کرده و مرز این دو بخش برای مسافرت‌های توریستی و بازدید باز شده است. بخش شمالی که جمعیتی ترک‌تبار دارند در حدود ۳۸ درصد جزیره را تشکیل میدهد و دارای برخی از زیباترین مناظر قبرس، بهترین سواحل آن بناهای تاریخی و دو شهر بزرگ تاریخی است. با سفری یک روزه می‌توانید تمام قبرس شمالی را بگردید یا حداقل نگاهی به برخی از برجسته‌ترین مناطق دیدنی این بخش داشته باشید اما با سفری سه یا چهار روزه شما می‌توانید تمام مناظر از جمله نیکوزیای شمالی را کامل بازدید کنید و لذت ببرید.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

مناطق دیدنی قبرس شمالی

قبرس شمالی مناطق متنوعی برای بازدید دارد، از سواحل شنی گرفته تا سواحل صخره‌ای. از شهر مدرنی مانند نیکوزیا گرفته تا شهر ساحلی فاماگوسا. در این کشور می‌توانید مجموعه کاملی از تفریحات، بازدید از آثار تاریخی و استراحت در کنار دریای مدیترانه را داشته باشید.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

بازدید از نیکوزیا

آخرین پایتخت اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم است که هنوز به دو بخش تقسیم شده و مکانی قابل توجه برای بازدید است. بازدید از منطقه شمالی شهر به شما این امکان را می‌دهد که ماهیت پیچیده و روابط بین دو بخش جدا شده را درک کنید. با این حال بر خلاف برلین دهه ۸۰ شما این امکان را دارید که به راحتی بین دو بخش (البته پیاده) رفت و آمد کنید.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

دیدنی های شهر نیکوزیا

در قسمت شمالی این شهر مناطق قابل توجهی وجود دارد، حتما در بازدید از نیکوزیا از بویوک هان، حمام و مسجد سلمیه بازدید کنید. مکان‌های اقامتی زیادی در این بخش وجود ندارد و همین مکان‌ها به راحتی قابل شناسایی است و می‌بینید که بخش ترک‌نشین نیکوزیا نسبت به بخش یونانی آن توسعه کمتری پیدا کرده است.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

گشت‌وگذار در خیابان‌های شهر

گردش در خیابان‌ها و بازارهای این شهر نیز راهی مناسب برای درک فضای محلی شهر است. مراکز خرید بزرگ نیکوزیا را می‌توان به لیست جاذبه‌های این شهر اضافه کرد. شما می‌توانید سوغاتی‌هایی با کیفیتی عالی و ارزان بیابید و مغازه‌های بزرگ با صنایع‌دستی متنوع و زیبا خود حتما نظر شما را به خود جلب خواهند کرد.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

شهر باستانی فاماگوسا

مطمئنا یکی از مکان‌های مورد توجه شمال قبرس، شهر باستانی فاماگوسا است. گنجینه‌ای تاریخی از ویرانه‌هایی زیبا و معماری باستانی. شهر باستانی محصور شده مکان مناسبی برای بازدید مکان‌های تاریخی مانند مسجد سینان پاشا (کلیسای سن پیتر)، مسجد لالا مصطفی پاشا (کلیسای سنت نیکولاس)، کاخ سلطنتی، قلعه اتتلو و بسیاری دیگر از آثار تاریخی است.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

بازدید از مسجد لالا مصطفی پاشا

مسجد لالا مصطفی پاشا یا همان کلیسای جامع سنت نیکولاس بزرگ‌ترین بنای قرون وسطی این شهر محسوب می‌شود که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده. این کلیسا پس از حمله عثمانی به مسجد تبدیل شد و اکنون یکی از جاذبه‌های مهم شهر است. حتی اگر زمان بازدیدتان را به گشت و گذار دیوارهای شهر قدیمی بگذرانید باز ارزشش را دارد. به ویژه می توان از مناظر دیوار در نزدیکی قلعه اتللو لذت برد.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

بازدید از وروشا

کسانی که وقت بیشتری دارند می‌توانند سری به وروشا بزنند منظره‌ای متفاوت در پیش روی خود خواهند دید. وروشا ساحلی زیبا بود که در دهه ۷۰ پس از تهاجم ترکیه تلخیه گشت و بازدید و عکاسی از آن ممنوع است اما بازدید از منطقه‌ای کاملا بکر و دست نخورده تجربه‌ای کمیاب است.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

گرینه

گرینه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای قبرس است. قدم‌زنی در خیابان‌های قدیمی شهر یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های گردشگران است. در بندر آن قلعه بزرگ و تاریخی‌ای می‌بینید که زمانی از این بندر محافظت می‌کرد و اکنون به مکانی برای بازدید توریست‌ها تبدیل شده است. این قلعه منظره بسیار دیدنی دارد و حتما از دیگر قلعه‌ها در مناطق دیگر قبرس شمالی بازدید کنید.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

صومعه بلاپاز

صومعه بلاپاز یکی از چشم‌گیرترین جاهای دیدنی قبرس شمالی در گرینه است، این صومعه در فاصله‌ای نزدیک به شهر بر روی تپه‌ای ساخته شده و نمایی بی‌نظیر به جزیره دارد. این صومعه تاریخی چند هزارساله از جنگ‌های صلیبی را با خود حمل می‌کند و شما پس از بازدید می‌توانید لذت خوردن غذاهای قبرسی را در رستوران‌های اطراف این صومعه تجربه کنید.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

بندری تماشایی

بندر غروبی رویایی دارد و ترکیب آن با نورپردازی بندر و صخره‌های ساحل منظره‌ای زیبا را به وجود می‌آورند. همچنین می‌توانید شام را رستوران‌های زیادی در این بندر وجود دارد، سرو کنید. غذاهای این رستوران‌ها مناسب است اما مقداری گران‌تر از رستوران‌هایی با این کیفیت در جاهای دیگر است.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

شبه جزیره کارپاز

یکی از محبوب‌ترین مکان‌های قبرس شمالی شبه‌جزیره کارپاز است. منطقه‌ای نسبتا دورافتاده و خلوت که جاهای بسیار برای بازدید از جمله صومعه آپوستولوس آندریاس را در خورد دارد. این سومعه بزرگ در انتهای شبه‌جزیره قرار دارد و مکانی تاریخی محسوب می‌شود.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

حیات وحش قبرس شمالی

یکی دیگر از جاهای دیدنی قبرس شمالی حیات‌وحش و الاغ‌های وحشی این مکان است که شهرتی جهانی دارند یا حداقل در ایران بسیار مشهورند و بازدید از کارپاز به عنوان یکی از زیباترین قسمت‌های قبرس شمالی به شما توصیه می‌شود.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

شهر باستانی سالامیس

این شهر در که در ساحل شرقی قبرس قرار گرفته است قدمت این شهر به ۱۱۰۰ سال قبل از مسیح برمی‌گردد، این شهر باستانی حفاظت شده در بخش شرقی ساحل قبرس در فاصله‌ای حدود یک ساعت با فارماگوسا قرار دارد. برای حدود ۱۸۰۰ سال شهر سالامیس با پافوس به عنوان پیشروترین شهر قبرس رقابت می‌کرد و پایگاه هنرمندان و روشنفکران تبعیدی یونانی بود تا این‌که در قرن چهارم بر اثر زلزله از بین رفت و شهر جدید به نام قسطنتنیه دوباره بازسازی شد.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

سواحل قبرس

قبرس شمالی سواحل زیادی دارد و این سواحل از بهترین جاهای دیدنی قبرس شمالی محسوب میشوند. در این‌جا دو مورد از سواحل معروف‌تر قبرس شمالی که ویژگی‌های خاصی دارند را معرفی می‌کنیم.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

ساحل لاک‌پشت

این ساحل یکی از جاهای دیدنی قبرس شمالی است که در حدود ۱۶ کیلومتری شرق گرینه قرار دارد. ساحل شنی آن برای استراحت زیر نور آفتاب مناسب است و دریای آن تا مسافت زیادی کم‌عمق است و جزیره‌های کوچکی دیده می‌شوند. در فصل تابستان لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری به این ساحل می‌آیند و به همین دلیل نام ساحل لاک‌پشت بر آن گذاشته شده و محدودیت‌هایی هم در این فصل برای توریست‌ها وجود دارد. امکانات این ساحل نسبتا خوب است، باری جهت پذیرایی و سرویس‌های بهداشتی نیز برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

ساحل عمومی گلپسایدز

اگر از جاده نیکوزیا به سمت فاماگوسا عبور کنید در حدود ۴ کیلومتر مانده به فارماگوسا در سمت چپ به این ساحل خواهید رسید. ساحل عمومی گلپسایدز یکی از بهترین جاهای دیدنی قبرس شمالی است که تنها به اندازه ۲۰۰ متر با ساحل بدیز فاصله دارد و یکی از شلوغ‌ترین سواحل فارماگوسا به حساب می‌آید. این ساحل شنی با آب کم‌عمق تا فاصله ۱۵۰ متری از ساحل امکانات قابل توجهی. از جمله رستوران گلپسایدز، کافه، بازار، دوش و صندلی‌های آفتاب‌گیری ارزان را داراست. شما در این ساحل می‌توانید دلفین‌سواری را تجربه کنید و شبانه کلاب موسیقی و رقص و جشن‌هایی نیز تا دیروقت دایر است.

جاذبه های دیدنی قبرس شمالی

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید