اعلام رسمی نرخ عوارض خروج از کشور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

نرخ عوارض خروج از کشور

طبق لایحه بودجه کشور در سال ۱۳۹۷ نرخ عوارض خروج از کشور به میزان قابل توجهی بالا رفته است. از این پس هر شهروند ایرانی که قصد خروج از کشور را داشته باشد در مرتبه اول از هر سال باید مبلغ ۲۲۰ هزار تومان را به عنوان عوارض خروج پرداخت کند. البته این مقدار در دفعات بعدی بیشتر شده و جزئیات آن به شرح زیر است.

اعلام رسمی نرخ عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور برای بار اول ۲۲۰ هزار تومان
عوارض خروج از کشور برای بار دوم ۳۳۰ هزار تومان
عوارض خروج از کشور برای بار سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومان

نرخ عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی

توجه داشته باشید که نرخ عوارض خروج برای سفرهایی همچون حج تمتع و حج عمره و همچنین عتبات عالیات متفاوت است. در این بخشنامه که اخیرا ابلاغ شده نشان می‌دهد که اگر شهروندی بمنظور حج تمتع و حج عمره قصد خروج از کشور را داشته باشید برای بار اول در هر سال باید مبلغ ۱۱۰ هزارتومان را پرداخت کند. البته زائرین اربعین که از تاریخ ۳ مهرماه ۹۷ تا ۲۲ آبان ماه ۹۷ از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند. در زیر جزئیات مربوط به نرخ عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی را آورده‌ایم.

عوارض خروج از کشور برای بار اول بمنظور حج تمتع و حج عمره ۱۱۰ هزار تومان
عوارض خروج از کشور برای بار دوم بمنظور حج تمتع و حج عمره ۱۶۵ هزار تومان
عوارض خروج از کشور برای بار سوم به بعد بمنظور حج تمتع و حج عمره ۲۲۰ هزار تومان
نرخ عوارض خروج از کشور برای عتبات عالیات از مرز هوایی ۳۷۵۰۰ تومان
نرخ عوارض خروج از کشور برای عتبات عالیات از مرز زمینی ۱۲۵۰۰ تومان

کسانی که از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند

در این میان مسافران تبصره ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز از پرداخت عوارض معاف هستند!. دارندگان گذرنامه‌ های سیاسی و خدمت ، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی ، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی) ، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به‌خارج از کشور اعزام می ‌گردند ، دارندگان پروانه گذر مرزی و جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می ‌شوند ، همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی ، در خصوص پرداخت وجوه موضوع این ماده ، مستثنی می ‌باشند .

اعلام رسمی نرخ عوارض خروج از کشور

چماق دولت بر سر متقاضیان سفرهای خارجی

بسیاری این افزایش نرخ عوارض خروج از کشور را چماق دولت بر سر متقاضیان سفرهای خارجی می‌دانند. جالب است بدانید که تا پیش از این، مبلغ عوارض تنها ۷۵ هزارتومان بوده که حالا دستخوش افزایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصدی شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید