کارتلیس دِدا ، مجسمه مادر گرجستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

تفلیس، یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان، جاذبه های تاریخی زیادی را در خود به جای گذاشته است. یکی از این جاذبه های تاریخی و با شکوه، مجسمه ی مادر گرجستان یا کارتلیس ددا می باشد.

کارتلیس دِدا ، مجسمه مادر گرجستان

کارتلیس ددا (Kartlis Deda) به معنای مادر کارتلی یا مادر تفلیس، مجسمه ی زنی است در بالای تپه سولولاکی (Sololaki) در گرجستان که نماد شهر تفلیس نیز شناخته می شود.

کارتلیس دِدا ، مجسمه مادر گرجستان
مجسمه مادر گرجستان خارج از شهر قرار دارد، اما تصویر آن از کیلومترها دورتر نیز دیده می‌شود. این مجسمه در سالگرد 1500 سالگی شهر تفلیس در سال 1958 با ارتفاع 20 متر و با فلز آلومینیوم ساخته شد. ساخت تندیس کارتلیس، توسط یک مجسمه ساز گرجی به نام الگوجا آماشوکلی انجام شده است.

کارتلیس دِدا ، مجسمه مادر گرجستان

این تندیس که لباس ملی گرجستان را به تن دارد، دست چپ خود یک کاسه شراب را برای خوش آمد گویی به کسانی که به عنوان دوستان به گرجستان می آیند، و در دست راست او یک شمشیر برای کسانی که به عنوان دشمنان به گرجستان آمده اند و همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید لبخندی که بر صورت این تندیس است نشانی از مهربانی مادرانه دارد.

کارتلیس دِدا ، مجسمه مادر گرجستان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شبیه این مجسمه در ایروان، پایتخت کشور ارمنستان، با نام مادر ارمنستان نیز ساخته شده است.

دسترسی به مجسمه ی مادر

مجسمه محافظ شهر تقریبا از تمام تفلیس قابل مشاهده است ولی اگر اهل پیاده روی هستید از سمت حمام گوگرد می توانید خود را به این مجسمه برسانید.
اما اگر علاقمند هیجان هستید می توانید با تله کابین از کنار آن و میدان اروپا گذر کنید.
مسیر اتومبیل هم خیابان سولالاکی است که انتهای آن به مجسمه مادر گرجستان ختم می شود و هم می توانید پس از بازدید از ناریکالا، از خروجی آن به سمت غرب رفته و پس از طی کمی مسافت به مجسمه کارتلیس ددا برسید.

جاذبه های اطراف مجسمه ی مادر

در اطراف این قلعه جاذبه های دیگری نیز موجود است که می توانید با یک تیر چند نشان زده و از آنها دیدن کنید. این جاذبه های عبارت اند از:

کارتلیس دِدا ، مجسمه مادر گرجستان
کلیسای ارمنی سنت جرج | Saint George Armenian Cathedral
مسجد جامع تفلیس | Jumah Mosque
حمام های گوگردی تفلیس | Sulfur Baths Tbilisi
باغ گیاه شناسی ملی گرجستان | National Botanical Garden of Georgia
قلعه ناریکالا | narikala fortress

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید