آشنایی با آکواریوم باتومی با معماری منحصر بفرد جهانی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آکواریوم نمایشی باتومی برای اولین بار در تاریخ بیستم اوت سال 1996 افتتاح شد، آکواریومی جذاب که زیستگاه گونه های جانداران دریایی نادر و ارزشمند اقیانوس شمالی مانند فُک بی گوش، سمور دریایی و فُک خزری می باشد.

یک لاک پشت غول پیکر 100 کیلوگرمی نیز از اقیانوس هند به این پارک آورده شده است. علاوه بر این جانداران منحصر به فرد، گونه های متعددی از انواع ماهی های تزئینی و ماهی های آب شیرین نیز در آن یافت می شود.

آکواریوم باتومی با ظرفیت تقریبی 200 هزار لیتری دارای ساختاری بسیار پیچیده ای و قطعات نمایشی و تجربی متعددی است. برای این آکواریوم یک تقویت کننده آب به منظور افزایش اکسیژن رسانی در آب و تنظیم درجه حرارت آن و فیلترهای فوق العاده ای برای ایجاد تعادل بیولوژیکی در آب در نظر گرفته شده است.

آشنایی با آکواریوم باتومی با معماری منحصر بفرد جهانی

این آکواریوم جایگاه 100 گونه از ماهی های متنوع دریای سیاه گرجستان و ماهی های تزئینی می باشد. آکواریوم نمایشی باتومی در ابتدا به عنوان شاخه ای از پرورش ماهی گرجستان و موسسه پژوهشی و علمی اقیانوس شناسی ساخته شد و از سال 1998 تحت نظر پارک سیکس می به فعالیت خود ادامه داد. تا اینکه در تاریخ اول ژانویه سال 2011 به یکی از مولفه های مرکز تحقیقاتی علمی گیاهان و جانوران دریای سیاه (Black Sea Flora and Fauna Scientific Research Center) تبدیل شد.

حتی دانشجویان دانشگاه های گرجستان برای آموزش از آکواریوم باتومی استفاده می‌کنند. یکی از 4 نمایشگاه آکواریوم برای آموزش به علاقه‌مندان و دانشجویان علوم زیستی در نظر گرفته شد که از قسمت بازدید عمومی گردشگران تور گرجستان مجزا می‌باشد.

طراحی آکواریوم باتومی

آشنایی با آکواریوم باتومی با معماری منحصر بفرد جهانی

در حال حاضر آکواریوم قدیمی باتومی قرار است با طراحی زیبا به یکی از منحصربه فردترین آکواریوم های دنیا تبدیل شود. طراحی این آکواریوم به شرکت هنینگ لارسن Henning Larsen واگذار شده است که جزو برترین معماران جهان محسوب می‌شوند.

اگر به سمت ساحل باتومی در دریای سیاه حرکت کنید یک بنای زیبا شبیه چهار قلوه سنگ بزرگ را مشاهده خواهید کرد. شکل ساختمان آکواریوم به گونه ایست که چهار سنگ بزرگ بر روی صخره ای قرار دارند و در معرض امواج هستند.

هر کدام از قلوه سنگ ها در واقع نمایشگاهی مجزا و محل نگهداری گونه‌های جانداران دریایی هستند و در نوع خود بی‌همتا می‌باشند. در نهایت هر 4 بخش به یک سالن مرکزی منتهی می‌شوند که در این قسمت بیشتر امکانات و خدمات رفاهی آکواریوم از پیشخوان اطلاعات گردشگری، فروش بلیط، رستوران و بخش استراحت بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

آشنایی با آکواریوم باتومی با معماری منحصر بفرد جهانی

یکی از ویژگی‌های جالب آکواریوم باتومی خدمات اختصاصی برای کودکان می‌باشد. در آکواریوم باتومی یک قسمت مخصوص کودکان برای استراحت و بازی طراحی شده است که در آن می‌توانند با انواع ماهی‌ها آشنا شوند و با کمک لیدر مخصوص آکواریوم به ماهی ها غذا بدهند و یا صحنه غذاخوردن ماهی‌ها را از نزدیک مشاهده کنند.

آدرس آکواریوم باتومی: گرجستان، باتومی، روستاولی 51

ساعت کار آکواریوم باتومی: از 11:00 تا 14:00 و از ساعت 15:00 تا 19:00 شب

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید