مهمانسرای عباسی اصفهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مهمانسرای عباسی یا هتل شاه عباس یکی از هتل‌های بزرگ ایران و شهر اصفهان است که به دلیل معماری آن، که از معماری دوران صفوی الگو گرفته است، و نیز واقع شدن آن در میان بافت تاریخی اصفهان دارای اهمیت فراوان است.

سی‌ان‌ان در گزارشی در مارس ۲۰۱۷ هتل عباسی را به عنوان زیباترین هتل خاورمیانه معرفی کرد.

مهمانسرای عباسی اصفهان

تاریخچه

مادر شاه سلطان حسین صفوی (آخرین پادشاه صفوی) پس از ساخت مدرسه چهارباغ موقوفات فراوانی به آن اختصاص داد که این موقوفات شامل چندین مزرعه، باغ، مغازه و کاروانسرا بود. یکی از موقوفات مشهور این مدرسه کاروانسرای مادر شاه بود که دیوار به دیوار مدرسه قرار داشت. پس از حمله افغانهاتمامی این موقوفات از جمله این کاروانسرا رو به ویرانی نهادند. با این حال نقاشی‌ای که در عهد محمدشاه رسم شده نشان می‌دهد که این کاروانسرا در آن زمان فعال بوده است.

مهمانسرای عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی کجاست؟

کشورمان ایران به واسطه قدمت کهنی که دارد، سرشار از جاذبه های گردشگری می باشد که هر یک در نوع خود باعث جذب توریست به ایران شده اند. در این میان شهر اصفهان همچون نگینی در دل کشور بخش عمده ای از جاذبه های گردشگری را در خود جای داده است و از همین حیث از جمله توریستی ترین شهرهای ایران به حساب می آید. مهمانسرای عباسی اصفهان به عنوان یکی از مطرح ترین بناهای موجود در شهر اصفهان می باشد که که علاوه بر کاربرد آن به عنوان هتل یا مهمانسرا، به عنوان یک جاذبه تاریخی در این شهر خودنمایی می کند.

مهمانسرای عباسی اصفهان

در سال ۱۳۳۶ با حمایت دولت وقت، اجاره‌نامه‌ای میان سازمان اوقاف و بیمهٔ ایران منعقد شد مبنی بر آنکه بیمه ایران به هزینه خود نسبت به احداث هتل در این مکان اقدام و پس از اتمام از آن بهره‌برداری نماید. در آن زمان رضا ارحام صدر مدیر کل بیمه ایران در استان اصفهان بود که احداث این هتل را یکی از افتخارات دوران کاری خود می‌داند.

در هنگام ساخت سعی بر آن بود که بازمانده کاروانسرا مورد مرمت قرار گیرد و طراحی بنا نیز هماهنگ با معماری عصر صفوی باشد. آرایش داخلی بنا هم به گونه‌ای طراحی شد که بیان‌گر جلوه‌های اصیل هنر ایرانی باشد. سرانجام هتل شاه عباس در سال ۱۳۴۵ افتتاح گردید. پس از انقلاب ۵۷ این مجموعه با حذف کلمه شاه، به هتل عباسی تغییر نام داده شد.

 

مهمانسرای عباسی اصفهان

معماری مهمانسرای عباسی

مهمانسرای عباسی با ۲۲۴ اتاق، سوئیت و آپارتمان که مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده‌اند، سالانه پذیرای هزاران مهمان و گردشگر داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان و همچنین دهها هیئت از میهمانان عالی رتبه سیاسی و شخصیت‌های بین‌المللی است.

مهمانسرای عباسی اصفهان

پلان مهمانسرای عباسی اصفهان

هتل عباسی در اصفهان دستور شاه سلطان حسین صفوی بنا گردید و وی این بنارا به مادر خود هدیه کرد و نام آن را کاروانسرای مادر شاه نامید. این مجموعه شامل کاروانسرا، مدرسه و بازار بوده است. هدف اصلی از ساخت کاروانسرا و بازار در این مجموعه تامین معاش دانشجویان بوده است. عملیات ساخت مدرسه در سال 1112 هجری قمری آغاز شد و در سال 1128 به پایان رسید. بازار در بخش شمالی مدرسه واقع شده است و حجره هایی در دو طبقه را شامل می شود. در گذشته این بازار با نام بازارچه بلند شهرت داشت که امروزه از آن با نام بازار هنر یاد می شود.

مهمانسرای عباسی اصفهان

یکی از مهم ترین بخش های هتل عباسی اصفهان، کاروانسرای آن بوده است. این کاروانسرا فقط به عنوان محلی جهت بارگیری کاروان‌ها مورد استفاده قرار نمی گرفته است و جهت انجام فعالیت های بازرگانی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

مهمانسرای عباسی اصفهان

از جمله بخش های این کاروانسرا می توان به حیاط مرکزی که اتاق های دو طبقه اطراف آن را پوشانده اند، ایوان ها و … اشاره کرد. علاوه بر این در طراحی معماری هتل عباسی اصفهان، نقش ها و طراحی های با ارزشی به کار رفته است که چشمان هر گردشگری را به خود خیره می کند.

مهمانسرای عباسی اصفهان

این بنا در حمله افغان ها به شدت آسیب دید و پس از مدتی متروکه شد که پس از مدتی توسط شاهزاده سفاک قاجار مورد بازسازی قرار گرفت. در سال 1336 آندره گدار به شرکت سهامی بیمه ایران، پیشنهاد تبدیل این کاروانسرا را به مهمانسرای شاه عباس اصفهان داد و از همین رو این پروژه آغاز گردید و از نابودی این بنای ارزشمند جلوگیری شد.

مهمانسرای عباسی اصفهان

در حال حاضر این مهمانسرا دارای 224 اتاق و 4 رستوران می باشد و به عنوان قدیمی ترین هتل موزه جهان شناخته می شود.

مهمانسرای عباسی اصفهان از جمله ارزشمندترین بناها و از جاذبه های تاریخی اصفهان به حساب می آید که شما می توانید در تور اصفهان گردی از آن بازدید به عمل آورید.

آدرس هتل عباسی اصفهان : چهارباغ عباسی، خیابان آمادگاه

عکس های هتل عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی اصفهان

مهمانسرای عباسی اصفهان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید