بنر هدر

موزه آموزش و پروش اصفهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اصفهان یا تاریخ ؟ اصفهان یا فرهنگ ؟ اصفهان بخش عمده از تمدن ایران اسلامی است که تاریخ این استان آن را شکل میدهد.

موزه آموزش و پرورش کجاست؟

اصفهان شهر هنر، فرهنگ و تمدن ایران می باشد که آثار و جاذبه های تاریخی فراوانی را که از ارزش تاریخی بالایی برخوردار می باشند را در خود جای داده است. این شهر از گذشته دور محل زندگی دانشمندان و هنرمندان فراوانی بوده است و هر یک در نوع خود آثار بی نظیری را از خود به جای گذاشته اند که حفاظت از این آثار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین محلی جهت نگهداری میراث آموزش و پرورش این شهر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که در همین راستا موزه ای با نام موزه آموزش و پرورش اصفهان در سال 1378 بنا گردید. این موزه با نام موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان نیز شناخته می شود و چندین بخش مختلف را در خود جای داده است که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

عکس موزه آموزش و پرورش اصفهان

موزه آموزش و پروش اصفهان

موزه ی آموزش و پرورش اصفهان از بخش های مختلفی تشکیل شده است؛ در بخش شیمی، آزمایش های شیمیدانان معروف ایرانی همچون زکریای رازی و جابربن حیان به همراه بیوگرافی و تصاویر آنان نگهداری می شود. در بخش فنی و حرفه ای، سیر تحول علوم فنی در زمینه های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

در بخش بیوگرافی برخی از دانشمندان علم زیست شناسی به همراه کشفیات آنها قرار داده شده است و در بخش زمین شناسی نیز سیر تحول زمین در دوره های مختلف به همراه بخش هایی همچون آکواریوم های بزرگ و صدها گونه مختلف از آبزیان نگهداری می شود. علاوه بر این در سال 1390 بخش نجوم نیز به این مجموعه اضافه گردید تا موزه آموزش و پرورش اصفهان به یکی از کامل ترین موزه های کشور تبدیل شود.

موزه آموزش و پروش اصفهان

موزه آموزش و پرورش در اصفهان به دلیل بخش های جامع و ارزشمندی که در خود جای داده است، از جمله مهم ترین موزه های کشور می باشد که شما می توانید در صورت سفر به اصفهان، از این محل بازدید به عمل آورید.

آدرس موزه آموزش و پرورش اصفهان : دروازه شیراز، خیابان مصلی، کوچه شماره 24

علم شیمی مطالعه ی ساختار و خواص ترکیبات و تغییر شکل مواد است وریشه ی واژه ی آن در کلمه ی کیمیا می باشد که از زبان پارسی باستان گرفته شده است و اروپاییان با این واژه و دانش آن از طریق مسلمانان آشنا شدند و این علم را به نام Alchemy شناختند. علم شیمی به عناصر و ترکیبات شیمیایی شامل اتم ها، مولکول ها و برهم کنش آن ها مربوط می شود و شامل دو گرایش محض و کاربردی می باشد و از ابتدا تاکنون به 5 دوران زیر تقسیم می شود:
1- دوران رشد کارهای تجربی
2- دوران رشد جنبه های تئوری شیمی
3- دوران کیمیاگری
4- دوران اصل آتش
5- دوران شیمی مدرن

موزه آموزش و پروش اصفهان
در موزه ی علوم و فنون آزمایش هایی از شیمیدانان معروف ایرانی مانند جابربن حیان (پدر علم شیمی و کاشف جوهر گوگرد ) و محمد زکریای رازی (کاشف الکل ) معرفی شده است تا با به نمایش درآمدن جلوه هایی از این دانش در قرون و اعصار گذشته از خدمات دانشمندان ایرانی و اسلامی به دنیای علم قدردانی گردد. قسمت های دیگر بخش شیمی شامل تجهیزات و وسایل مختلف برای ارائه مطالبی به بازدید کنندگان می باشد که تعدادی از آن ها جهت ایجاد انگیزه و تفکر دربازدید کنندگان بوده .

موزه آموزش و پروش اصفهانکه به شرح زیر معرفی می گردد:
اسپکتروفتومتر ، لوله های تخلیه ی الکتریکی، برف مصنوعی، دستگاه گلاب گیری، انواع روش های جداسازی، پیل الکتروشیمیایی، الکترولیز، آبکاری، دستگاه تقطیر جزء به جزء نفت خام ، سانتریفوژ، دستگاه تهیه بیوگاز و… .
همچنین بیوگرافی همراه با تصاویرتعدادی از دانشمندان این علم درمعرض معرفی و بازدید قرارگرفته است.
طی سال های اخیر در بخش شیمی سعی شده تقریبا تمامی آزمایش ها به صورت عملی و در حضور بازدید کنندگان انجام گیرد که بدین منظور هر ساله تعدادی از آزمایشات جدید در دستور کار قرارگرفته واجرایی می شود تا بازدید کنندگان با فن آوری روز و جلوه های مفید و حیرت آورعلم شیمی در صنعت و اجتماع آشنا شوند.
در این بخش هم چنین جلوه های عملی از این علم در قرون و اعصار گذشته و سیر تکامل آن به نمایش درآمده که هر بیننده ای را در مباحث استخراج و جداسازی مواد از مراحل ابتدایی تا سیر توسعه وتکامل تکنولوژی آگاه می سازد.

موزه آموزش و پروش اصفهان

با عنایت به پیشرفت علم، تکنولوژی و صنعت و از آنجا که کلاس های درس و کتاب های درسی پاسخگوی سوالات بیشمار دانش آموزان نیست وجود مراکزی که گروه های دانش آموزی بتوانند پاسخ سوالات خود را در آن جستجو کرده و بیابند ضروری به نظر می رسد. در همین راستا سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان همچون همیشه ی ایام که پیشتاز و مبدع طرح های نوین آموزشی و تربیتی بوده در سال 1381مقدماتی رافراهم ساخت تا با تاسیس مرکزی علمی هم گذشته ی علوم و فنون را به نمایش گذارد و هم این که زمینه ها ی مناسبی جهت تولید ، اختراع و ابداع دانش آموزان را ایجادنماید.
این مهم پس از مطالعات متعدد پیش کسوتان علمی و فرهنگی به تاسیس مرکزی تحت عنوان موزه علوم و فنون که با اهداف متعددی تعریف شده بود، منجرشد.
از جمله مهم ترین اهداف تاسیس این موزه می توان به:

– نمایش سیر تحول علوم و فنون– عینیت بخشی به کتاب های درسی– نمایش اکوسیستم های غالب در کشور ایران– آشنایی با کهکشان ها ، عظمت و عجایب خلقت– ایجاد روحیه ی خلاقیت و پژوهش در بازدید کنندگان

موزه آموزش و پروش اصفهان

آشنایی دانش آموزان با رشته های مختلف تحصیلی در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش (بخصوص دانش آموزانی که به مرحله ی انتخاب رشته رسیده اند) اشاره نمود.
زمانی که تاسیس موزه در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استان قرار گرفت کمیته های علمی در رشته های فیزیک ، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی، فنی و حرفه ای و کاردانش با حضور پیشکسوتان رشته های مذکور تشکیل و مطالعات جامعی در خصوص بخش های فوق آغاز شد. به موازات فعالیت کمیته های علمی مدرسه ی جهانگیر خان واقع در محدوده ی آموزش و پرورش ناحیه 3 (واقع در خیابان مصلی ، جنب مسجد مصلی، کوچه شهید شاطر گلی) با توجه به فضای موجود و محیط اطراف به عنوان محل موزه انتخاب و بازسازی و مرمت ساختمان آن با کاربری موزه توسط اداره کل نوسازی مدارس انجام گرفت.

همزمان با تکمیل تحقیقات در خصوص بخش های مختلف موزه و همچنین اتمام مراحل بازسازی ساختمان مربوط ، عملیات اجرایی طراحی و چیدمان در محل مذکور شروع و سرانجام در تاریخ 26/12/1382 موزه علوم و فنون آموزش و پرورش استان اصفهان به عنوان اولین موزه ی علوم و فنون آموزش و پرورش کشور با اهداف و بخش های مورد اشاره با حضور وزیر وقت آموزش وپرورش، تعداد کثیری از پیش کسوتان علمی و فرهنگی و هم چنین تعدادی از مسوولین استان راه اندازی و از آن تاریخ مورد استفاده ی گروه های متعدد دانش آموزی ، دانشجویی، همکاران فرهنگی و علاقه مندان به علوم و فنون از سراسر کشور قرار گرفت.

موزه آموزش و پروش اصفهان

به گونه ای که در اولین سال تاسیس حدود 2.000 نفر و اکنون پس از گذشت نزدیک به 13 سال از افتتاح آن، در هر سال تحصیلی حدود 30.000 نفر از آن بازدید می نمایند. این موزه گنجینه ای از وسایل و امکانات در زمینه های فیزیک؛ شیمی ؛ زیست شناسی ؛ زمین شناسی ؛ فنی حرفه ای و کاردانش؛ اکوسیستم ها و…. می باشد که سیر تحول و تطور علوم و فنون را در منظر دانش آموزان، دانشجویان معلمان و کلیه ی علاقمندان قرار می دهد تا ضمن آشنایی با ذخایر زیست محیطی و پدیده های طبیعی و باور توانمندی های خود، زمینه بروز و ظهور استعدادهای نسل جوان فراهم گردد.

نظر به این که هر موزه قریب به 30 سال طول می کشد تا بتواند محتوای خود را به طور نسبتا کامل به نسل های آتی منتقل نماید، لذا راهی طولانی به منظور تکمیل و تجهیز در پیش رو دارد که حمایت های بی دریغ مسوولین اداره کل آموزش و پرورش استان از ابتدای تاسیس تاکنون در سرعت بخشی به تکمیل و تجهیز این مجموعه بسیار موثر بوده و راه نیل به این اهداف را هموار می نماید. هر چند در همه ی ابعاد زندگی آثار عظمت الهی را می توان مشاهده نمود، لیکن در این مجموعه شگفتی های موجود و تا حدودی غیر قابل دسترس در رشته های مختلف علمی به نمایش گذاشته شده و مشاهده می شود.

موزه علوم و فنون در ابتدای تاسیس با پنج بخش زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، فنی و حرفه ای و کاردانش کار خود را آغاز و با تلاش های پیگیر و همراهی های مسوولین در سال 1390 سه بخش دیگر شامل اپتیک، نجوم و آسمان نما را اضافه نمود.

موزه آموزش و پروش اصفهان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید