جاهای دیدنی زاهدان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

موقعیت جغرافیایی

زاهدان به‌عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در محدوده جنوب شرق کشور و در فاصلهٔ ۱۴۹۴ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده و ۱۳۸۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار گشته و پاکستان، خراسان، کرمان را به هم متصل می‌کند.

شهر زاهدان، در محدوده شمالی استان سیستان و بلوچستان و مرکز استان سیستان و بلوچستان می باشد.شهر زاهدان از لحاظ جغرافیایی در محدوده ی مناسبی قرار گرفته است و دارای آب و هوای گرم و خشک است، این شهر در میان کوه هایی واقع شده که از نظر نظامی و تجاری بسیار مهم بوده است و به همین دلیل جاذبه های گردشگری و تاریخی بکر و طبیعی بسیاری دارد.

جاهای دیدنی زاهدان

زاهدان

زاهدان یکی از بزرگترین شهرهای کشور می باشد که از سمت شمال با شهرستان زابل، از سمت جنوب با شهرستان خاش، از سمت شرق با کشورهای افغانستان و پاکستان و از سمت غرب با شهرستان فهرج و کویر لوت همسایه و محدود شده است.شهر زاهدان یکی از شهرهای مرزی کشور به شمار می رود که بسیار اهمیت داشته است، این شهر در جنوب شرقی تهران واقع شده است.شهرستان زاهدان یکی از شهرهای دیدنی و جاذبه های ایرانگردی می باشد.

جاهای دیدنی زاهدان

تالاب هامون

تالاب هامون در مرز استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان قرار گرفته است، این تالاب فصلی مساحتش حدود 1600 کیلومتر مربع است و از کل این مساحت 350 کیلومتر مربع داخل کشور می باشد.تالاب هامون از سه تالاب تشکیل شده است که هر سه به هم متصل هستند، تالاب هامون صابری و هامون کوه خواجه هر دو در خاک ایران واقه شده است و هامون پوزک از افغانستان شروع می شود.

جاهای دیدنی زاهدان

روستای تمین

روستای تمین یکی از روستاهای شهر زاهدان با جاذبه های گردشگری می باشد، طبیعت بکر و دیدنی با بافت تاریخی معماری روستا که شامل معماری صخره ای است واقعا شگفت انگیز و کم نظیر است.

جاهای دیدنی زاهدان

مسجد زرنج

در سیستان به دستور یکی از حاکمان عرب به نام عبدالرحمن بن سمره مسجد آدینه ای ساختند که در سده اول و دوم یکی از عالمان معروف دینی در آنجا سرگرم تدریس و تعلیم مسائل دینی بوده است، روبروی این مسجد زندان شهر زرنج ساخته شده است که دو آتشگاه یا همان مناره داشته است که آن را یعقوب لیث ساخته است.

جاهای دیدنی زاهدان

روستای لادیز

در دل کوه های روستای لادیز در شهرستان زاهدان و در 100 کیلومتری این شهرستان غاری طبیعی با نام غار لادیز وجود دارد که در تمام طول سال از سقف و اطراف این غار قطرات درشت آب جاری است که در کف غار یک جریان دائمی به وجود آورده است، انعکاس صدای قطرات آب در غار حس شگفت انگیزی دارد که شنونده از آن لذت می برد.

جاهای دیدنی زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان

عمارت موزه پست و ارتباطات شهر زاهدان با سبک معماری بومی و کویری در اوایل قرن 14 هجری قمری ساخته شده است، مصالحی که در ساخت این بنا استفاده شده است شامل آجر و خشت خام می باشد.از سال 1311 از این عمارت به عنوان اداره پست و تلگراف استان سیستان و بلوچستان استفاده می شد اما امروزه تغییر کاربری داده و به موزه اداره پست تبدیل شده است.

جاهای دیدنی زاهدان

خانه ایوبی

خانه ایوبی یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی شهر زاهدان می باشد که قدمت ساخت آن به اوایل قرن چهاردهم هجری بازمی گردد، این خانه به دستور استاد گرانقدر محمد علی محمودی احداث شده است و بسیار جذاب و دیدنی می باشد.

جاهای دیدنی زاهدان

آرامگاه هفتاد ملا

در سفر به شهر زاهدان بنای تاریخی قبرستان هفتاد ملا در دامنه ی ارتفاعات کوه هایی که به روستای تمین مشرف است قرار گرفته، گورهای پلکانی و پنج طبقه تشکیل شده و دارای مساحتی حدود 50 متر مربع می باشد.

جاهای دیدنی زاهدان

کوه تفتان

کوه تفتان در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، ارتفاع این کوه حدود 4042 متر از سطح دریاهای آزاد بوده است و در میان بلندترین کوه های کشورمان جای گرفته است.جالب است بدانید که کوه تفتان تنها آتشفشان فعال در کشور بوده است.

جاهای دیدنی زاهدان

مسجد مکی

مسجد مکی یکی از زیباترین مساجد کشور می باشد که در زاهدان، خیابان خیام واقع شده است، این مسجد یکی از بزرگترین مدرسه علوم دینی اهل سنت ایران نیز می باشد.قدمت ساخت این مسجد به سال 1349 بازمی گردد و در این سال ها توسط مردم ترمیم و بازسازی شده است.

جاهای دیدنی زاهدان

موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران

موزه زاهدان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های بزرگ تاریخی، فرهنگی و هنری منطقه‌ای در جنوب شرق ایران است. در این موزه آثار باستانی استان، پوشش محلی استان، غذاهای محلی استان و گونه‌های جانوران استان به نمایش گذاشته شده است.

جاهای دیدنی زاهدان

این موزه در خیابان مطهری شهرستان زاهدان واقع شده و از بهترین مکانهای دیدنی زاهدان است.

آب و هوا

 نقشهٔ آب و هوایی ایران

آب و هوای زاهدان در بیش‌تر روزهای سال گرم و خشک می‌باشد. در فصل تابستان روزهایی بسیار گرم و شب‌هایی با حرارت نسبی کم را تجربه می‌کند.معمولاً در این شهر برف نمی‌بارد. با این حال بیشترین میزان نزولات جوی در استان، مربوط به زاهدان و هم چنین شهرستان خاش می‌باشد که عمدتاً در فصل زمستان رخ می‌دهد. در ماه‌های دی و بهمن، آب و هوایی عمدتاً خنک و شب‌هایی سرد در این منطقه حاکم است.

آب‌ها

آب آشامیدنی مورد نیاز زاهدان در حال حاضر از طریق آبی که از شهرستان زابل، توسط لوله به زاهدان انتقال داده می‌شود تأمین می‌گردد

جاهای دیدنی زاهدان

کوه‌ها

زاهدان به‌صورت گودالی بزرگ در میان کوه‌های مختلفی قرار گرفته‌است. از مهم‌ترین کوه‌های این شهر می‌توان کوه‌های اشتران (ارتفاع: ۳۰۱۲ متر)، انجیردان (ارتفاع: ۲۲۵۵ متر)، جیکو، پیرخان (ارتفاع: ۲۲۲۱ متر) و ملک‌سیاه (به سیستانی:ملک سیه کوه) را نام برد.

کشاورزی

درآمد برخی از ساکنان زاهدان از طریق کشاورزی تأمین می‌گردد. از جملهٔ محصولات کشاورزی این شهر می‌توان جو، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، سبزیجات، علوفه، گندم، گیاهان و نیز محصولات باغی و صیفی را بیان کرد.

جاهای دیدنی زاهدان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید