جاذبه های گردشگری مارگون

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مارگون شهری است در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران. این شهر در بخش مارگون از توابع شهرستان بویراحمد قرار گرفته است.این منطقه یكی از مكان های زیست عشایر استان كهگیلویه و بویراحمد است كه شیوه های زندگی جذاب آن ها و تعامل ارزشمندشان با طبیعت یكی از زیباترین و كمیاب ترین جلوه های گردشگری این استان و حتی ایران را رقم زده است.غارها و دریاچه های زیبای طبیعی به همراه رودخانه ها و آبشارهای خروشان و پرآب دردل كوهستان های بزرگ و مشهوری چون شبلیز جاذبه های طبیعی این منطقه را به وجود آورده و ارزش های اكوتوریستی منطقه را برجسته نموده است.

اماکن مذهبی

اماکن مذهبی متعددی از جمله بقاع متبرکه امامزاده بی‌بی رقیه خاتون(س) ، بی‌بی‌زبیده خاتون (س) معروف به بی‌بی‌خاتونین ، امامزاده شیخ صدوق (ع ) و امامزاده شاهزاده غالب (ع) در این بخش وجود دارد.آبشار بهرام بيگی ، چشمه‌ها و آبشار شهنيز ، چشمه‌های آبسردان ، آبشار تنگريس ، برم مور زرد زيلایی از جمله جاذبه‌های طبيعی مستعد برای سرمايه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری در بخش مارگون محسوب می شود.

جاهای دیدنی و طبیعی مارگون در کهگیلویه

آبشار مارگون

آبشار مارگون که در روستای مارگون واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبائی، بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی لرستان رقابت می‌کند. اطراف آبشار پوشیده از جنگل و درختان سر به فلک کشیده است. آبشار مارگون به دلیل بن بست بودن و واقع شدن در دره پرشیب، دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودروست.آبشار مارگون به همراه چشم اندازهای زیبای اطرافش از بهترین گزینه های طبیعت گردی در فصل گرم سال است که لحظات خوشایندی را برای مسافران به ارمغان می آورد.

راه رسیدن به آبشار مارگون :
فاصله این آبشار از اردکان فارس حدود ۴۸ کیلومترست.

دلیل شهرت

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود.از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و … به چشم می خورد. رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد. آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر ۱۰ درجه است.

نتیجه تصویری برای جاذبه های مارگون

در هنگام ازدیاد گردشگران به ویژه در روزهای تعطیل فصل تابستان، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران پدید می‌آید. فاصله روستای مارگون تا پارکینگ نیز خاکی و با عرض کم و در کنار دره‌ای خطرناک و بدون حفاظ است، لذا احتیاط لازم را بعمل آورید. مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملاً قطع می شود، لذا اگر در فصل زمستان قصد بازدید از این منطقه را دارید مراقبت های لازم را در نظر بگیرید و از باز بودن راههای ارتباطی مطمین شوید.

آبشار شهنیز

آبشار شهنیز در منطقه ای بکر و با چشم اندازهای بی نظیر طبیعی در بخش مارگون شهرستان بویراحمد واقع شده است.طبیعت دلنشین با داشتن آب و هوایی دلپذیرو خنگ در تابستان و سرد و زمستانی با بارش بگلو های های زیبای برف در فصل های سرد سال بیشترین مزیت های بکر جهانگردی استان چهار فصل بوده است.

ارتفاع این آبشار در حدود 18 متر بوده که از ویژگی های این آبشار زیبا ، پرآب بودن در تمام فصول سال است و اگر خوش شانس باشید ، پرندگان زیبای طبیعت دنا را هم در مسیر و خود آبشار نظاره گر خواهید بود.

دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان مارگون به روستای چشمه گلی امکانپذیر است.این بخش به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری ، طبیعی ، اماکن مذهبی و تفریحی متعدد در صورت چاره اندیشی توسط مسوولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود.

قله رنج

قله رنج که چون صخره‌ای عظيم و نامنظم بر کوهستان‌های اطراف تکيه داده، در جنوب روستای مارگون واقع شده است. این کوه همه ساله تعدادی از کوهنوردان و دوستداران طبيعت را به سوی خود جلب میکند.

روستای بی بی خاتونین

روستایی در منطقه مارگون شهرستان بویراحمد وجود دارد که نام آن متفاوت از سایر روستاهای استان است نام مبارک امامزاده بی بی خاتونین (س) بر فضای دل انگیز روستا همچون خورشید تابان می درخشد. به استناد موجود امامزاده بی بی خاتونین (س) دو خواهر هستند به نام های مبارک زبیده خاتون (س) و رقیه خاتون (س) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند و در اوخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا (ع) از حجاز به ایران و از راه بهبهان به شیراز عاضم توس بودند به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و هر کدام در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید