بنر هدر

دیدنیهای ساروق استان مرکزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ساروق که نام معرب ساروی به معنی قلعه می باشد دارای قدمت طولانی بوده که سابقه دیرینه آن به قبل از اسلام بر میگردد. این شهر در سالهای بسیار دور مکانی آباد و پر رونق بوده است که در حمله مغولها به ایران مورد تهاجم واقع گردیده و به کلی ویران شده است. این شهر در زمان بعد از اسلام یکی از مراکز مهم تشیع و از مراکز پذیرایی کاروانهای مهاجر به کربلای معلا بوده که آثاری از بقایای کاروانسراهای دوران گذشته را نیز امروز می توان در این شهر تاریخی مشاهده نمود.ساروق زمانی دارالملک منطقه و سرآمد روستاهای اطراف به شمار میرفته.

بر اساس لغت‌نامه دهخدا در گذشته قصبه‌ای از دهستان ساروق بوده، آب آن از قنات و محصول آن ارزن –بنشن- انگور – صیفی و سیب زمینی است و ۲۴۳۰ تن سکنه داشته‌است. آثار و اماکن قدیمی بسیاری دارد مانند امامزاده ۷۲ تن که دارای ۳ گنبد است که در یک زمان ساخته شده و تاریخ بنای آنها سال ۵۸۷ هجری قمری می‌باشد.

دیدنی های ساروق- استان مرکزی

اهالی ساروق و اطراف آن بيشتر به گله داری و كشاورزی و قالی بافی اشتغال دارند. ساروق از مراكز جمعيت قديمی ايران است و فرش بافی از گذشته در آن معمول بوده و رواج داشته است. طی يك قرن گذشته نيز هنرمندان قالی باف ساروق برای حفظ هنر اجدادی خود بسيار تلاش کرده و بافته هايی بسيار زيبا و مقاوم و كوچك پارچه به دوستداران اين هنر عرضه داشته اند. به سبب شاخص بودن نام ساروق بيشتر بافته های اراك و نواحی آن بدين نام عرضه می گردد، بنابراين قالی ساروق منحصر به بافت ساروق نيست. وضع جغرافيايی و شرايط اقليمی محل و نوع زندگی و آداب و رسوم مردم ساروق همانند ويژگی های عمومی منطقه اراك است.

برخی از ويژگی های فرش ساروق

طرح و نقش:طرح غالب در فرش ساروق، اعم از قديمی يا جديد، لچك ترنج با نقوش ماهی، تك بوته، دسته گل، و گل های ساده عباسی در زمينه رنگارنگ و نيز چهار لچك در زمينه سرمه ای، كرم، لاكی، و آبي است که سراسر با گل و برگ بافته می شود.

در اين قالی ها حاشيه دارای نقوش سماوری، لاك پشتی، خرچنگی، كتيبه تكراری، و شاه عباسی است. اخيراً قاليچه هايی نيز به نام «مهد شيران» با حواشی پهن و پرز بلند و نقش مايه تك بوته در اين مركز بافته می شود. اغلب طرح های فرش ساروق را طراحان اراك تهيه می کنند.

رنگ:رنگ مصرفی در فرش ساروق اغلب گياهی و طبيعی و از نوع تيره است. مسی، دوغی، بلوطی، بژ، آبی، لاكی، گلی، كرم، و سرمه ای از رنگ های غالب در فرش ساروق است.

مواد اوّليه و بافت:در فرش ساروق مواد اوّليه مرغوب مصرف می شود و به ويژه پشم از گوسفندان محلی تأمين می گردد. بافت اين فرش ها با گره نامتقارن و پرز كوتاه و فشرده است. دار فرش بافی در شهرها عمودی و در روستاها به ندرت افقی است.

امروزه فرش بافی به سبك ساروق در ميان بافندگان اين منطقه از قبيل جيريا، غياث آباد، گودرز، بادرستان، داين، مهراباد، يساول يا منطقه هایی دورتر مانند اراك، محلات، تفرش، و حتی مشك آباد و مهاجران متداول است و طرح ترنج دار ساروق در خمين، خوانسار، ايلام، قم، گلپايگان و اطراف آنها نيز بافته می شود.

دیدنی های ساروق- استان مرکزی

امام زاده هفتادو دو تن

بقعه متبركه امامزادگان هفتاد ودو تن در استان مركزی – شهرستان اراك و در روستای ساروق واقع شده است . روستای ساروق در فاصله ۴۸ كيلومتری شهرستان اراك با ارتفاع۱۸۱۰ متر از سطح دريا قرار گرفته است . جمعيت ساروق ۳۰۰۰ نفر است. معروفترين محصول روستا فرش دستبافت می باشدكه روزگاری جزو معروف ترين كالاهای صادراتی ايران به شمار می رفت.

دیدنی های ساروق- استان مرکزی

امامزادگان هفتاد دو تن از احفاد نوادگان امام زين العابدين (ع) و امام محمد باقر (ع) و موسی كاظم (ع) هستند . كه به صورت دسته جمعی از كربلا به مقصدتوس جهت زيارت علی ابن موسی الرضا (ع) عازم بودند كه اين حركت را مزدوران مامون دانستند و ايشان را به شهادت رساندند بزرگ اين امامزادگان پدر و پسری هستند كه در كتب نامشان با بهترين القاب و توضيحا می درخشد پدر: علی صالح ابن عبدالله اعرج ابن حسين اصغر ابن امام زين العابدين (ع) است .

امامزاده شاهزاده علی

این امامزاده در ۱ کیلومتری امامزادگان ۷۲ تن شهر ساروق واقع شده است که در حال حاضر دارای گنبد و بارگاهی می باشد و طرح آن در دست تهیه و اجرا می باشد، مکان فوق یکی از زیباترین مکان های طبیعی با توجه به قرار گیری در باغات ساروق می باشد و پتانسیل های گردشگری زیادی در این منطقه نهفته است که نیاز به سرمایه گذاری و توجه بیشتر دارد.

برجهای نگهبانی ساروق

این برج ها که در چهار سمت ساروق قرار دارند باقیمانده بقایای دژ ها و دیوارهای مستحکم اطراف شهر می باشند که در قدیم به طور کامل شهر را احاطه کرده بودند که از شهر در مقابل تهاجم و تجاوز های احتمالی محافظت می کرده است.

تپه های باستانی کشکینه

نقش های نقاشی بر روی تپه های کشکینه در یک کیلومتری شمال ساروق همگی دال بر قدمت بسیار زیاد شهر ساروق است.این نقش ها بر روی سنگهای این تپه ها نقاشی شده که قدمت آن مربوط به چند هزار سال پیش می باشد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «دیدنیهای ساروق استان مرکزی»

  1. سلام وقت شما بخیر

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار گذاشتید.

    موفق باشید.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید