جاذبه های دیدنی سورمق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سورمَق (به پارسی میانه: سورمک ) یکی از شهرهای استان فارس ایران است. این شهر، در دهستان سورمق در بخش مرکزی از توابع شهرستان آباده قرار دارد . سورمق در ۱۸ کیلومتری اقلید، ۲۲ کیلومتری آباده، ۶۵ کیلومتری دهبید و ۲۴۵ کیلومتری شیراز قرار دارد. روستاهای پیرامون آن عبارت‌اند از: دشت بیضا، باقرآباد، جوشقان، ده بالا، فیض‌آباد و آبادچشمه.
محلی‌ها این شهر را سورمه می‌نامند.

جاهای دیدنی سورمق

کلاه فرنگی سورمق

کلاه فرنگی سورمق با قدمت دوره قاجاریه در شهر سورمق قرار دارد. این عمارت در ۲۴ کیلومتری جنوب شهر آباده قرار دارد. بنایی بسیار زیبا از آثار دوره قاجاریه درباغچه‌ای در نزدیکی یکی از میادین مرکزی شهر سورمق.

کلاه فرنگی سورمق، عمارتی است با نقشه دایره‌ای شکل و وسعتی درحدود ۲۰ متـر مربع دارای چهار درب ورودی و پنجره‌های بلند. در محوطه پیرامون عمارت کلاه فرنگی، آلاچیق‌هایی قرار داده شده است، جهت چایخانه ، و محلی است برای پذیرائی و تفریح شهروندان و مسافران. این عمارت یک طبقه بوده و روی سکویی به ارتفاع ۸۰ سانتی متر وجود دارد.

کلاه فرنگی سورمق در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۹۸۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

جاذبه های گردشگری و دیدنی سورمق

حفره فروکش سورمق

حفره فرو کش سورمق در تیر ماه ۱۳۸۸ بطور ناگهانی در ۵ کیلومتری جاده سورمق به یزد بوجود آمد.این رویداد بصورت فروکش کردن زمین در سازند آهکی جمال و درکنار جاده اصلیمی باشد(شکل۱،۲،۳). قطر و عمق آن به ترتیب ۵۰ و ۱۶ متر و شیب متوسط دیواره آن حدود ۷۵ درجه و به سمت داخل حفره است(شکل۴). مواد تشکیل دهنده دیواره عمدتاً از جنس سنگ آهک سیلیسی به شدت هوازده شده (هماتیتتی شده) می باشد(شکل۵).این پدیده در اصل، فرو چاله (sink hole) است،ولی از آنجا که کمیته کارست و سازندهای سخت کشور (۱۳۷۳) اصطلاح حفره فروکش را معادل آن در نظر گرفته است،لذا در اینجا به همین ترتیب نامگذاری شده است.اظهار نظرات متفاوتی در مورد نحوه تشکیل آن نظیر،افت سطح آبهای زیرزمینی؛انحلال سنگ آهک،ریزش قنات و غیره وجود داشته که مطالعات دقیقتر در ارائه عامل بوجود آورنده این پدیده لازم به نظر می رسد.در آخر کار لازم به ذکر است که عبور و مرور وسایط نقلیه و عملیات جاده سازی به عنوان محرکهای بالقوه انسانی در ریزش این حفره می تواند موثر باشد.

جاذبه های گردشگری و دیدنی سورمق

قصر بهرام گور

قصر بهرام گور درنزدیکی سورمق و جوشقان، سمت راست جاده شیرازبه آباده، تل خاکی بسیار بزرگی به ارتفاع حدود ۹ متر وجود دارد، که برطبق منابع ومتون تاریخی این تل مشهور ومنسوب به یکی از قصرهای بهرام گور از پادشاهان دوره ساسانی می‌باشد.

جاذبه های گردشگری و دیدنی سورمق

امامزاده اجاق سید (علیه السلام)

مقبره امامزاده اجاق سید (علیه السلام) در بخش مرکزی، شهرستان نی ریز، شهر سورمق واقع شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید