جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مَنوجان(مینوجهان) شهری است در استان کرمان. این شهر مرکز شهرستان منوجان در این استان است. ش‍ه‍رس‍ت‍ان م‍ن‍وج‍ان در دشتی گرم و مرطوب و نسبتاً وسیع واقع شده‌است.محصولات این شهرستان مرکبات و سیفی جات می‌باشد شهرک امام خمینی یکی از قدیمی‌ترین محله‌های این شهرستان است که در حاشیهٔ رودخانه جلال‌آباد قدیم قرار دارد. شهرستان منوجان از نظر نوع پوشش لباس شباهت بسیار زیادی با شهر بندرعباس دارد که به علت نزدیک بودن بندرعباس نسبت به مرکز استان شهر کرمان است.

از مناطق دیدنی شهرستان منوجان کندر، زیارت فضل بن عباس(ع)، زیارت بی بی طیبه (نودژ)، باغ روضه ارم، ارتفاعات معادن فاریاب ، ارتفاعات تیآب و بسیاری از مناطق زیبا و چشم نواز را می توان نام برد.

جاهای دیدنی منوجان

قلعه منوجان

استان کرمان قلعه های تاریخی زیادی را در خود جای داده که تماشای آن ها شما را به قرن ها قبل می برد، یکی از این قلعه ها، قلعه تاریخی منوجان است. قلعه ای که با نوسازی هایی که بر روی آن انجام می شود به یکی از باشکوه ترین قلعه های ایران تبدیل می شود. این قلعه از میراث تاریخی جنوب کرمان است، قلعه ای منحصربفرد که در جنوب استان کرمان قرار دارد و می تواند تعداد گردشگران این منطقه را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. هر چند تا همین اواخر توجه چندانی به این قلعه نشده بود اما مطمئنا این قلعه بعد از احیا می تواند دیدنی و باشکوه شود.

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

قلعه منوجان که قدمت آن به بیش از هزار سال قبل برمی گردد تا قبل از مرمت و بازسازی در حال ویرانی بود اما امروز با اجرای پروژه در حال رسیدن به شکوه قبلی اش است. این طور که مشخص است معمار این قلعه و قلعه های بم و کهنوج یک نفر بوده است. عده ای قدمت این قلعه را متعلق به دوره ساسانی می دانند هر چند که عده ای هم با توجه به حفاری ها و اشیای کشف شده معتقدند که این قلعه بسیار قدیمی تر و برای دوران ماقبل تاریخ است. قلعه تاریخی منوجان با خشت، گل و سنگ ساخته شده و با برج و باروی محکمی که دارد از شهر و اهالی این منطقه به خوبی محافظت می کرده است. با تحقیق بر روی سفال هایی که در این منطقه کشف شده این طور بر می آید از اوایل اسلام تا قرن های ۷ و ۸ هجری افرادی در این قلعه زندگی می کرده اند.

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

باغ روضه ارم

باغ روضه ارم از دیگر جاذبه های دیدنی، سیاحتی و زیبای منوجان است که در سه کیلومتری مرکز شهر منوجان در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده است.

این باغ پوشیده از درختان قدیمی تنومندی همچون انبه، جم، نخل‌های خرما، پرتقال، لیموترش و نارنگی است، چشمه‌سارهای جاری، نهرهای آب با صدای شرشر دلنواز، آواز پرندگان، درختان سر به فلک کشیده، سایه‌سارهای باصفا، کرانه آبی آسمان، ارتفاعات صخره‌ای در کنار هوایی دلپذیر و مطبوع همه و همه مناظر بسیار دلنشینی را برای علاقه‌مندان به طبیعت و تفریح در این باغ ایجاد کرده است.

باغ روضه ارم همه ساله مرکز جذب مردم محلی و گردشگران داخلی و خارجی در فصول بهار و تابستان به شمار می‌رود این باغ به ویژه در فصل بهار دلنشین و دلربا است.

آدرس: کرمان- منوجان- باغ روضه ارم

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

بارگاه امامزاده فضل ابن عباس(ع)

یکی از بقعه های مبترکه وجاذبه های گردشگری درشهرستان منوجان، بارگاه امامزاده فضل ابن عباس است در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی منوجان و در ۱۶ کیلومتری روستای چاه حسن (دشت عباس ) شهرستان منوجان واقع شده است.

این زیارت مشتاقان زیادی را هر روزه به خصوص روزهای پنجشنبه و جمعه به خود جلب کرده وازخصوصیات این مکان متبرکه طبیعت و آب و هوای بسیار زیبا و جالب به خصوص در فصل زمستان و بهار است .

بارگاه امامزاده فضل بن عباس امکانات رفاهی همچون زائرسرا، کشتارگاه، فروشگاه مواد غذایی در این مکان قرار دارد که زائرین می توانند استفاده کنند.هر هفته زائرین زیادی از سراسراستان و استان های همجوار به این مکان مقدس مشرف می شوند .

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

بند آبخیز داری کندر طول منوجان

یکی از جاذبه های گردشگری منوجان بند ابخیزداری کندر طول است که در فاصله سه کیلومتری مرکز شهر منوجان قرار دارد. اطراف این بند طبیعتی زیبا از درختان دست کاشت تا خود رو وجود دارد  ودر رودخانه پائین دست این بند آبهای جریان دارد که هر طبیعت دوستی را به سوی خودفرا می خواند.

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

طبیعت تفریحی روستای خسرو آباد منوجان

یکی از جاذبه های گردشگری تفریحی منوجان طبیعت تفریحی در روستای خسروآباد که فاصله این روستا تا شهر منوجان حدودا  ۶  کیلومتر است.

روستای کندر منوجان

روستای کندر از توابع شهرستان منوجان ودهستان بجگان واقع در استان کرمان می باشد از نظر موقعیت جغرافیایی به صورت طولی واقع در دو طرف رودخانه ای قرار گرفته به نام رودخانه کندر که سرچشمه آن از نزدیکیهای دهکهان وقسمتی از رودخانه نازدشت می باشد.

اولین ده آن سگنان وآخرین آن دهمیان می باشد ما بقی دهاتهای آن گرماهی-شهید آباد-غریب آباد-بن مغ و دهمیان میباشد.راههای ورودی به کندر از طریق بندرعباس به رودان دوراهی نودژ-بجگان می باشد راه ورودی دیگر از طریق کهنوج ونازدشت می باشد البته راههای فرعی دیگری هم دارد از دوراهی آبنما به طرف پاکوه که ابتدا ختم به دهمیان(دمیو) وبعد به گرماهی وصل می شود.

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

روستای تومیانه

روستای تمیانه در ۵کیلومتری شمال غربی بخش حمیل ودر ۳۰ کیلومتری جنوب اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه واقع است.

علت نامگذاری:

نام اصلی این روستا تومیانه درست بوده وبه اشتباه بیشتر مواقع تمیانه تلفظ می شود. تُوَ به معنای سرزمین میان دو کوه ( نسار و بر آفتاب) ومیانه به معنای اینکه این سرزمین مابین دو دشت بزرگ شیان وراوند قرار دارد.

مناطق دیدنی روستا ی تومیانه:

غار «کور کماندار» یکی از بی نظیر ترین قارها در منطقه می باشد که در کوه «بر آفتاب » واقع است.

قنات «مراد جان» مهمترین قنات منطقه اسلام آباد است که قدمتی بس طولانی دارد واز دیر باز از آب آن برای تسکین بعضی امراض استفاده می کردند . نکته جالب این قنات آب سرد درفصل گرما وآب گرم در فصل زمستان می باشد.

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

روستای نودژ

نودژ یکی از روستا های جنوب استان کرمان است فاصله نودژ تا نزدیکترین شهر حدود ۲۰کیلومت و ان هم شهر منوجان است نودژ در محل مرز استانی کرمان و بندر عباس است بیشتر مردم کارشان باغبانی و کشاورزیست نودژ دارای معدنی بسیار بزرگ و غنی از الیاژهای
منگنز و .. است که عده زیادی از اهالی در معدن مشغول کار هستند.

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

روستای گشميران

درزمانهای قديم بنام گشت ميران بوده كه به معنای گشت بزرگان بوده است وبعدها به گشميران تغييرنام يافته است. اين روستای كوهستانی وزيبامتعلق به شهرستان منوجان است وفاصله ان تا شهرحدود80کیلومتر می باشد قدمت وتاریخچه این روستاتقریبآبه حدود500سال پیش می رسد. ازشخصیتهای بزرگ می توان به افرادی چون شیخ حسن وشیخ بختیاربزرگ طایفه کوه شهری نام برد که در حدود300سال پیش زندگی می کردند. شیخ بختیارانسانی ازاده وطایفه دار بوده است که همواره یارویاورمردم بوده است واز خوانین وحکومت های غاصب جلوگیری می کرده است وجان خود را برای حفظ قلمرو خود ومردمانش فدا کرده است .وخوانین ان زمان که نتوانستند اورا مطیع خودسازندبه جنگ با او ومردمانش می پرداختندوسرانجام این مرد بزرگ وازاده رابه همراه سه برادرش به شهادت می رسانند.

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر منوجان

از خصوصیات بارزاین مردم از زمان های گذشته تاکنون پایداری واستقامت در برابر ظلم وستمگران بوده است وبا از خصوصیات وجوددادن تلفات جانی هرگززیربارزورحاکمان ستمگرنرفتند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید