دیدنیهای هرسین کرمانشاه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

هرسین از مناطق کهن و باستانی کشور است، منطقه ای با جاذبه های دیدنی و تاریخی فراوان که در ۴۵ کیلومتری شرق کرمانشاه که مردمانی لک زبان هستند قرار دارد.گلیم و قالی‌های بافته شهرستان هرسین شهرت جهانی دارد. از مهم‌ترین آثار باستانی پیش از تاریخ که در این شهرستان قرار دارد می‌توان به تپه گنج‌دره یا (چیا خزینه) اشاره کرد.

در کنار جاده اصلی هرسین به کرمانشاه و در فاصله 7 کیلومتری از شهر هرسین تپه گنج‌دره قرار گرفته است. از دیگر آثار بر جای مانده در شهرستان هرسین می‌توان به گور دخمه‌های اسحاق‌وند، دخمه شمس‌آباد، مجسمه هرکول، قلعه هرسین، قلعه دزبر، قلعه سرماج، فراتاش هرسین، حوض سنگی (حوض ساعت)، طاق سنگی، پلکان سنگی، دیوار ساسانی، پل خسرو و بنای ساسانی اشاره کرد.اگر اهل گردش و سفر باشید به هر بهانه ای و از هر مسیری که وارد این استان شوید با دیدنی ها و جاذبه های کم نظیری رو به رو می شود.

گور دخمه‌های اسحاق‌وند

گوردخمه‌های اِسحاق‌وند یا سکاوند، که سه گوردخمه‌ی تراشیده شده در دل کوه هستند و قدمت آن‌ها به دوره‌ی ماد باز می‌گردد در ۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر هرسین در استان کرمانشاه قرار دارند.

دخمه شمس‌آباد

یکی از جاهای دیدنی استان کرمانشاه گور دخمه شمس‌آباد میباشد. این گور دخمه به عرض دو و عمق ۷۵/۱ متر در نوزده کیلومتری گوردخمه های اسحاق ونددر کنار رودخانه گاماسیاب قرار دارد.

مناطق بکر هرسین را بشناسید

سراب نیلوفر از جاذبه های دیدنی کرمانشاه

سراب نیلوفر در چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه «کماجار» قرار داره که پر از گل های نیلوفره،تازه یه پارک ساحلی خیلی زیبا هم داره. در ضمن سرآب نیلوفر پنجاه و پنجمین اثر طبیعی ملیه که سازمان میراث فرهنگی، 27 اسفند 1387 تو فهرست میراث طبیعی ایران قرار داده است. این سراب مملو از گل های نیلوفر آبی است که در فصول گرم سال غنچه ها و برگ های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می پوشاند. اطراف این سرآب تأسیسات رفاهی گردشگری و پارکی احداث شده است.

طاق بستان از معروف ترین مکان های کرمانشاه

یکی از جاهایی که در سفر به کرمانشاه حتما باید دید، طاق بستان است. طاق بستان که در 12 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده مجموعه ای است بی نظیر از سنگ نوشته ها و سنگ نگاره ها. سنگ نگاره هایی که صحنه های شکار و نواختن چنگ و تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را نشان می دهد.

پل خسرو

پل «خسرو» از جاذبه‌های تاریخی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون در استان کرمانشاه است.

پلی با پایه های سنگی و بدنه فلزی یادگاری از دوره ساسانیان بر روی رودخانه گاماسیاب قرار دارد که در زمان گذشته مسیر جاده ساسانی را از بیستون به روستاهای سرماج و تخت شیرین متصل می نمود و نقل شده است که اعراب از این پل برای شکست یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، عبور کرده اند. 

موزه پارینه سنگی زاگرس از آثار تاریخی کرمانشاه

در شهر کرمانشاه، موزه ای ویژه و مربوط به پیش از تاریخ، دایر شده که به موزه پارینه سنگی زاگرس، شهرت یافته است. این موزه ارزشمند، اولین موزه پارینه سنگی در خاورمیانه محسوب می شود و توسط فریدون بیگلری و مرادی بیستونی در اواسط دهه هشتاد، تاسیس شده است.

آبشار پیران

آبشار پیران در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد، بلندای آن از بالاترین نقطه ۱۵۰ متر است و چشم انداز بی نظیرش، هر گردشگری را مبهوت خودش می کند. از ویژگی های دیگر این آبشار صخره های خوبی است که در کنارش دیده می شوند و فرصت را برای صخره نوردان فراهم کرده تا در زمان های مختلف سال به این منطقه بیایند و از صخره نوردی در کنار آبشار، نهایت لذت را ببرند.

طاق گرا کرمانشاه

طاق گرا که به طاق شیرین نیز شهرت دارد، از بناهای باستانی استان کرمانشاه به‌شمار می‌رود و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. طبق تحقیقات انجام‌شده، این بنا در اواخر دوره ساسانیان و به احتمال زیاد در دوره حکومت خسرو دوم ساخته شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید