معرفی شهر مریانج و دیدنی های آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر مَریانَج یکی از شهرهای استان همدان ایران است. لهجه مردم این شهر مرگانه‌ای نام دارد که نزدیکی‌هایی با گویش‌های لری و فارسی جنوب استان همدان دارد. مریانج با وسعتی در حدود 36 کیلومتر مربع دشتی است نسبتا کوچک که در پهنه دامنه شمالی الوند واقع شده و رونق اقتصاد کشاورزیآن وابسته به رودخانه‌ها و جویبار‌هایی است که از دامنه‌های الوند سرچشمه می‌گیرد. مهمترین آن‌ها رودخانه برفین است که از دامنه‌های شمالی الوند سرچشمه میگیرد. اقتصاد شهر مریانج از دیرباز بر کشاورزی و دامداری استوار بوده است. علاوه بر کشاورزی و دامداری و باغداری در دهه‌های اخیر استغال به اموری مثل حمل و نقل، مرغداری، صنایع چوب و مشاغل اداری، نظامی و امور خدماتی رواج یافته‌است. عمده محصولات کشاورزی در این منطقه سیر و سیب زمینی می‌باشد .

پيشينه و تاريخ مريانج

مريانج در بين شهرهای مجاور همدان کمترين مهاجر را پذيرفته‌است و از وضعيت اقتصادی مناسبی برخورداراست. ويژگی های فرهنگی و زبانی آنها بعنوان يک خرده فرهنگ آنها را از روستاها و شهرهای مجاور متمايز می نمايد. وجه تسميه آن دقيقا مشخص نيست بعضا مبتني بر حدس و استنباط‌هاي شخصي است اما اهالي به آن مرگانه و همدانی ها مريانه می گويند ودر نقشه‌ها و مکاتبات اداری بصورت معرب مريانج استعمال می شود. دکتر اذکايی در کتاب مادستان يا همدان نامه از طريق تحليل‌های زبان شناسی بر اين باور است که مرگانه از دو جز مرگ آنه تشکيل شده و مرگ يا مرغ بمعنی چمن می باشد و در مجموع يعنی محلی که در آنجا چمن فراوان است.

جاهای دیدنی مریانج

دره دو خواهران

در جنوب غربی شهر مریانج ودر دامنه های کوهستان الوند دره های سرسبز چشمه ها و جویبار های متعددی وجود دارد. ازبین آن دره ها دره دوستعلی ودو خواهران به سبب وجود تعداد زیادی سنگ نگاره اهمیت بیشتری دارند. در دره دو خواهران تعدادی سنگ صخره ایی با فاصله از هم ودر محوطه ایی حدود یک کیلو متر مربع وجود دارد بر روی این سنگ ها نقوشی ازانسان وحیوان حک شده وهمچنین درامتداد آن دره به فاصله کمتر ازدو کیلومتروردرجانب جنوبی دره دوستعلی واقع است.در این دره نیز یر صخره های سنگی نقوش مشابهی حکاکی شده است. این سنگ نگاره ها ازنظر قدمت مربوط به دوره های پیش از تاریخ یعنی حدود ۲۰هزار سال قبل ودوره پارینه سنگی است.این سنگ نگاره ها بسیار ساده وبه نقاشی کودکانه شباهت دارند وموضوعات آنها اغلب به نقش انسان وحیوانات ازقبیل بز-گوزن-اسب و سگ می باشد.

امامزاده محسن مریانج

مریانج

بنای امامزاده محسن یا امامزاده کوه مربوط به احتمالاْ سدهٔ ۱۰ است و در شهرستان همدان، بخش مرکزی، روستای وفرجین از توابع مریانج در ۱۶ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید