روستای اولسبلنگاه ، بهشتی در جنوب ماسال

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اولسبلنگاه نام روستایی بهشتی در استان گیلان و در شهر ماسال و جایی ییلاقی با طبیعت دلفریب و چشم نواز است. اولسبلنگاه که از جاذبه های گردشگری ماسال است ، در زبان تالشی به معنای «درخت ممرز روی ارتفاع» است. روستای اولسبلنگاه این منطقه شکل قدیمی خود را حفظ کرده است و از هجوم امروزی سنگ ها و سیمان ها به روستا در امان مانده و هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ خود دلبری می کند.

روستای اولسبلنگاه ، بهشتی در جنوب ماسال

از آنجا که اولسبلنگاه در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد، می توانید در حالیکه در جایی از آن ایستاده اید، دریا را در زیر پایتان داشته باشید، تصویر شگفت انگیزی که ورای تصور است. پیشنهاد می کنیم تحت هیچ شرایطی، دوربین عکاسی تان را فراموش نکنید چرا که چشم اندازهایی که از این روستا می توانید داشته باشید، چشم اندازی از مراتع پر شیب و کم پیچ در کنار خانه هایی که در مه غوطه ورند، کلبه های چوبی در کنار درختان در هم تنیده… ممطئن باشید بی ذوق ترین افراد را هم سر ذوق می آورد و عکاس می کند!

روستای اولسبلنگاه اسب های زیادی دارد که بسیاری از آنها وحشی اند و در دشت ها می دوند و البته که بسیاری از آن ها هم اهلی اند و هم به عنوان مرکب روستاییان و هم به عنوان روشی برای کسب درآمد روستاییان مورد استفاده هستند، می توانید با پرداخت هزینه ی کمی در این روستا اسب سواری کنید، به ارتفاعات بروید و نوع متفاوتی از دوچرخه سواری را تجربه کنید.

روستای اولسبلنگاه ، بهشتی در جنوب ماسال

آب و هوای منطقه

ییلاق اولسبلنگاه به دلیل قرارگیری در ارتفاعات گیلان آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد که شب ها و صبح های زود بسیار سرد است. گرمای تابستان که زندگی را در ماسال سخت می کند، مردم این شهر را به سمت خنکا ی ییلاق می کشاند. در گرمای تابستان نیز شبهای این منطقه بسیار خنک است و به لباس یا پوشش گرم نیاز خواهید داشت. زمستان های اولسبلنگاه بسیار سخت و سرد است و رفتن به آنجا به ویژه با خانواده کاری بسیار خطرناک و مشکل ساز است.

روستای اولسبلنگاه ، بهشتی در جنوب ماسال

توصیه ها
تا حد امکان قبل از غروب آفتاب خود را به روستا برسانید و شب به ویژه با خانواده در جاده نباشید، زیرا جاده روشنایی ندارد و امکان بروز خطر  وجود دارد.

به دلیل چوبی بودن کلبه ها و ییلاقی بودن منطقه می توانید از پشه بند برای داشتن سفری لذت بخش تر استفاده کنید.

به اعتقادات، زبان و نحوه زندگی مردم و اهالی ییلاق احترام بگذارید، مراقب باشید تا به دام ها و املاک مردم آسیب نرسد تا مردم روستا نیز از شما خاطره خوشی به یادگار داشته باشند.

با توجه به محدود بودن امکانات سوپرمارکتهای منطقه، می توانید مایحتاج خوراکی خود را از شهر ماسال تهیه کنید و سپس عازم سفر شوید.

قبل از سفر از وضعیت آب و هوا و جاده مطلع شوید تا باران های ناگهانی شمال شما را به دردسر نیندازد.

روستای اولسبلنگاه ، بهشتی در جنوب ماسال

مسیر دسترسی به روستای اولسبلنگاه

برای رسیدن به این روستای ییلاقی از تهران ۳۸۰ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. ماسال در ۵۰ کیلومتری غرب رشت واقع شده است. برای رفتن به اولسبلنگاه بهترین راه جاده جنوبی خروجی از ماسال است. مسافت این جاده‌ی آسفالته تا اولسبلانگاه تقریبا ۲۵ کیلومتر است و به راحتی می‌توان با تاکسی یا اتومبیل شخصی از آن گذر کرد. کمی بالا‌تر از اولسابلانگاه در روستای «گیلوانه» محل مرگ «میرزاکوچک خان جنگلی» است که مشتاقان می‌توانند از آن مکان دیدن کنند. جاده‌ی یاد شده به جاده‌ی قدیم «ماسوله» به «خلخال» ختم می‌شود. عمده شلوغی و مورد توجه بودن این منطقه به دلیل دسترسی آسان به این ییلاق است.

همچنین فاصله‌ی ماسال از شهر تالش ۶۰ کیلومتر و از راه صومعه سرا با رشت ۵۵ کیومتر فاصله دارد. تمامی این مسیرها آسفالت هستند و شما می‌توانید با توجه به مبدا و مقصد بعدیتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اقامتگاه‌های مناسبی نیز در این ییلاق برای گردشگران ساخته شده که بسته به شلوغی یا بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید می‌توانید یکی از آن‌ها را برای گذران شب انتخاب کنید.

لوکس‌ترین و مدرن‌ترین هتل موجود در این ییلاقات است که در ابتدای اولسبلانگاه واقع شده است. مجموعه‌ی کوچک دیگری با نام افرا که علاوه براتاقک‌های متعدد، شامل رستوران با غذاهای محلی این منطقه است، با قیمتی مناسب‌تر پذیرای شما خواهد بود. کوهسار و رستم کلاه‌چرمینه دو اقامتگاه دیگر این روستای زیبا هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید