جاذبه گردشگری آبشار آق سو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار آق سو یکی از جاذبه های گرشگری گالیکش است. این آبشار به فاصله ۴۲ کیلو متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع است. حوضچه های طبیعی این آبشار بصورت طبیعی و پله ای آب را از سرچشمه آبشار به انتهای مسیر می رساند. میزان دبی آب این آبشار ۳۰ لیتر بر ثانیه است.  این آبشار سرانجام وارد رودخانه مادرسو شده و به گرگان رود می ریزد.آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است.ترکیب صخره های خوش فرم خزه ای با آب زلال این آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است.

وجه تسمیه آبشار آق سو: آق سو یک واژه ترکی است و به معنای آب سفید می باشد.

جاذبه گردشگری آبشار آق سو

آب از بالادست آبشار بر روی سنگ ها و جلبک های رنگین می غلتد و به پایین می آید. آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است. در پای آبشار، فضایی غارمانند ایجاد شده که آب درون آن جاریست. مسیر آب به تنگه ای باریک با صخره های بلند می رسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و دل و جان را به آب زد. دیواره های بلند و شگفت آور این تنگه، شما را به پیش می کشاند.
اگر داخل رودخانه گام بر می دارید مراقب میزبانان خود باشید! ممکن است خرچنگهای خوش رنگ در کنار رودخانه به شما خوش آمد بگویند.

مردم شرق استان گلستان از این آبشار به عنوان یکی از تفرجگاه های خود استفاده می کنند.
پارک ملی گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم ‌نظیر برای حیات‌ وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌ های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌ است. همچنین در این پارک رودخانه‌ های متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده‌است که مهمترین آنان را می ‌توان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه‌های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد.

برای رسیدن به این آبشار باید ماشین‌های خود را در سمت روبروی این آبشار پارک کرده و با عبور از زیر پلی به ارتفاع 4 متر به ابتدای جنگل آبشار خواهید رسید.

پس از ورود به جنگل منطقه آبشار آق سو درختان زیبا و مسن این مسیر که البته در سرتاسر پارک ملی گلستان وجود دارند شما را به حیرت می‌آورند.

پس از مدتی پیاده‌روی در حاشیه رودخانه آبشار آق سو شما باید در آب به راه خود ادامه خواهید داد و این مسیر آن‌چنان زیباست که مطمئن هستم که شما مسیری شبیه به این راه را در طول عمر خود ندیده‌اید، این مسیر به خاطر گذر آب از آن و وجود ریشه‌های بیرون زده آنها از خاک و گذر آب از روی آنها و رسوب املاح آب بر روی آنها مسیر پلکانی بسیار زیبایی آفریده است.

این مسیر زیبا باوجود عبور آب از روی این پله‌های ساخت طبیعت به‌هیچ‌وجه لیز نبوده و شما باکمال آرامش می‌توانید با پای‌برهنه و بدون هیچ وسیله‌ای به مسیر خود ادامه دهید.

بوته‌های زیبایی که در کناره این رود روییده‌اند و حیوانات و حشره‌هایی که بر روی بوته‌ها و درختان زندگی می‌کنند، صدای زیبای پرندگان که بر روی شاخه‌های درختان به آوازخوانی مشغول هستند شما را به ادامه راه تشویق می‌کنند.

جاذبه گردشگری آبشار آق سو

این رود از بین دو کوه زیبا عبور می‌کند که شما هرچه به راه خود ادامه می‌دهید این دو کوه زیبا به همدیگر بیشتر نزدیک می‌شوند و این دره زیبا تنگ تر می‌شود تا جایی که به آبشار زیبای “آق سو” می‌رسید. در بالای آبشار آق سو شما می‌توانید از روی این کوه به کوه روبرویی بروید و این هم یکی از عجایب زیبای طبیعت است.

شما می‌توانید به زیر آب این آبشار زیبا بروید و از آب این آبشار استفاده کنید، البته جای کوچکی برای شنا وجود دارد ولی از همان نیز می‌توانید کمال استفاده را داشته باشید.

جاذبه گردشگری آبشار آق سو

آب این آبشار از روی خزه‌های زیبا به پایین می‌ریزد و به همین دلیل از شدت ریزش آب کاسته می‌شود و حتی شما می‌توانید به زیر آب این آبشار بایستید ولی چون بسیار سرد است و آب نیز باقدرت به پایین می‌ریزد توان ایستادن به مدت طولانی را نخواهید داشت.

این هم معرفی این آبشار زیبا که در استان گلستان وجود دارد و به خاطر نبودن اطلاعات کافی در مورد این مکان زیبا تعداد افرادی که روزانه از این مکان بازدید می‌کنند کم است.

البته باوجود این‌همه زیبایی که اطلاعاتی که من به شما عزیزان دادم قطره‌ای از دریای بیکران زیبایی این مکان زیبا است و به‌قول‌معروف: “شنیدن کی بود مانند دیدن” و شما تا به این مکان زیبا پا نگذارید هرگز نمی توانی تصور کنید که در طبیعت این مکان زیبایی وجود داشته باشد.

امکانات رفاهی – گردشگری
پارکینگ ها و کمپینگ هایی جهت استراحت و اقامت شبانه در پارک ملی گلستان ایجاد شده است که امکان دسترسی به آن ها آسان و نیز از برخی جنبه های اساسی تفرجگاهی مانند ملاحظه مناظر زیبا و بدیع، امکان مشاهده انواع پرندگان و حیوانات حایز اهمیت است. این پارکینگ ها حداقل وسایل و تجهیزات تفرجگاهی از قبیل میز و نیمکت، اجاق، زباله دانی و سرویس های بهداشتی را دارند. ساختمانی به منظور ارایه اطلاعات، نمایش فیلم ها و اسلایدهای مربوط به منطقه و نیز بیان مسایل زیست محیطی ایجاد گردیده است.البته در محل پارک ملی گلستان، مامورین سازمان حفاظت محیط زیست جهت ارایه اطلاعات و راهنمایی های لازم در خدمت هم میهنان عزیز و جهانگردان هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید