معرفی شهر گرمدره ، شهری با چشم اندازی زيبا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از بیش از صد سال پیش گرمدره در قالب یک روستای خوش آب و هوا، در محدوده استان تهران که آن زمان شامل تهران، شمیرانات، کرج و قزوین میشد شکل گرفت، سالها بعد با توسعه جمعیت و گسترش تقسیم بندی های جغرافیایی دهستان گرمدره از پیوستن پنج روستای گرمدره، کوهک، امیرآباد، ناصریه و سعادتیه شکل گسترده تری بخود گرفت تا اینکه در سال ۱۳۸۳ شهر گرمدره در محدوده استان البرز تشکل گردید.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰، برابر با ۱۳۲۴۸ نفر بوده‌است.

ولی طی سالیان اخیر با توجه به افزایش قیمت اپارتمان در شهر تهران جمعیت عظیمی از تهران به سوی گرمدره و به خصوص شهرک شاهد واقع در گرمدره جنوبی سرازیر گردیده است و با توجه به ساخت و ساز اپارتمانهای نسبتا لوکس و امکانات مناسب اطراف پارک بزرگ خانواده (امیر اباد) در این منطقه پیش بینی می شود این افزایش جمعیت همچنان ادامه داشته و همچنان قیمت اپارتمان را در این منطقه بالا و بالاتر برود.

حریم شهر گرمدره که عمدتاً از شمال به ارتفاعات البرز و از جنوب به باغ‌ها و اراضی مستعد کشاورزی محدوداست و در سایر نقاط زمین‌های آن کاربری صنعتی دارند.

گرمدره

بسياری فکر می کنند شهر گرمدره به واسطه نامش شايد خشک و بی گياه باشد و از سرسبزی، بهره ای نبرده است اما برعکس، اين شهر تا بدان حد، سرسبز است که سال گذشته در ميان شهرهای تابعه کرج به خاطر توسعه فضای سبز شهری به عنوان “شهر نمونه سبز” ، انتخاب شد.
فضای سبز شهری ، بوته ها و علفهای سربرآورده در حاشيه کوچه ها، درختان کهنسال و باغهای پراکنده در کنار بافت قديمی و ساده شهر گرمدره، محيط اين شهر را آرام و دلپذير ساخته است.
با اين وجود مسافرانی که از جاده مخصوص کرج تردد می کنند کمتر با اين شهر آشنا هستند و خيلی دور از ذهن است که شهر گرمدره دارای چشم اندازی زيبا باشد.
نام گرمدره برای بسياری از مردم شايد ، کارخانه ها و شرکتهای بين راهی و حتی تصادفهای جاده مخصوص را در ذهن تداعی کند درحاليکه فضای سبز، اقتصاد پويا و هويت تاريخی اين شهر، همواره ناديده انگاشته شده است.
نام گرمدره در حقيقت نه به خاطر گرمای هوا که به دليل خونگرمی مردم منطقه بر اين ديار نهاده شده است و برعکس تصور رايج، آب و هوای گرمدره نسبت به کرج و تهران بين سه تا 8 درجه سانتيگراد، خنک تر است.
از سوی ديگر شهر گرمدره به لحاظ قرار گرفتن در ميان دو کلانشهر تهران و کرج و نيز گذر دو محور ارتباطی مهم کشور از اين شهر شامل بزرگراه تهران – کرج و جاده مخصوص کرج و همچنين اتصال شرق و غرب کشور از اهميت استراتژيکی بالايی برخوردار است.

گرمدره با حدود دو هزار و 357 هکتار مساحت، اولين شهر ورودی از سمت شرق به کلانشهر کرج به شمار می رود و با شهرهای قدس، وردآورد، شهريار و تهران نيز هم مرز است.

اين شهر آثار باستانی چندانی ندارد و معدود آثار باستانی آن نيز از بين رفته است.

بقايای “قلعه سالار” که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد اکنون به صورت باغی در منطقه ناصريه گرمدره به چشم می خورد.

اثر تاريخی ديگر گرمدره موسوم به “کلاه فرنگی” مربوط به دوران پهلوی در ضلع شمالی گرمدره واقع شده که مرکز تفريحی يکی از فرقه های ضاله به شمار می رفته و اکنون بقايای آن مشخص است.

اقتصاد گرمدره با نامهای آشنايی مثل “اتمسفر” و … در بازارهای صنعتی کشور دارای شهرت و رونق است و شمار فراوان واحدهای صنعتی اين منطقه، گرمدره را به يکی از پوياترين مناطق کرج در عرصه توليد، تبديل کرده است.
وجود اين واحدهای صنعتی، اقتصاد و رونق رو به رشد و آينده نگری را در گرمدره ، نويد می دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید