بنر هدر

منزل قدیم منجم باشی یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این خانه، که در فشکالی محله لنگرود، میباشد، یکی از “آثار قدیمی و تاریخی لنگرود” و همچنین یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری لنگرود محسوب میشود. خانواده منجم باشی در زمان آقا محمدخان صاحب نام و عنوان شدند و تا مدتها در گیلان حکومت و وزارت داشتند .خانه منجم باشی در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود واقع است و تا امروز باقی مانده و در اصل شامل بیرونی، اندرونی، خلوت خانه، مسجد، حمام و اصطبل بوده است.

منزل قدیم منجم باشی یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود

ورودی اصلی ساختمان بیرونی ،مشهور به مهتابی ومشرف به محل عبور ومرور مردم است .سر در ورودی،هلالی شکل وگچبری ساده ای دارد .میان ورودی اصلی وسرسرایک هشتی قرار دارد که بوسیله چند پله به طبقه بالایی بنا راه می یابد .طبقه بالایی ،یک سالن پذیرایی دارد و۳اتاق .داخل سالن اصلی با گچ بری های استادانه وقاب بندی های متعهدد بین درها وپنجره ها تزیین شده وهمین تزئینات در نمای خارجی نیز روی ستون ها وسرستون ها دیده می شود .متأسفانه بخش بسیاری از تزئینات بیرونی فروریخته است.ایوانی با ۴ستون چوبی وبه عرض یک متر طول ۱۰متر جلوی اتاقها ساخته شده است . نمای این بخش بدون تزئین است .اندرونی هم در ۲ طبقه بنا شده و۲ورودی از جنوب ساختمان به آن را دارد .درها واُرسی های مشبک وشیشه های رنگارنگ وگچ بری ها ونقاشی های رنگ روغن روی دیوارهای داخل ساختمان ونمای بیرون ، به اندرونی جلوه زیبایی داده است .دیوارهای طبقه همکف با کاشی کاری رنگارنگ ولعاب دار ونقاشی چهره زنان ومردان قاجار تزئین شده است .متأسفانه به جای قسمتی از این کاشی ها که به مرور زمان ریخته ،با سیمان پرنشده است .بام بنا به شیوه سنتی گیلان ،چوب با سفال پوش است ولبه به شیوه سربندی سرپوش وچکش برگردان ساخته شده است .

منزل قدیم منجم باشی یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود

یکی از ویژگی های جالب توجه در این ساختمان، اشکالی هستند که در بالای برخی از درها وجود دارند. این تزئینات شبیه به ذکر مقدس “یا علی” هستند. شاید معماران این بنا با این کار قصد داشتند تا شیعه بودن ساکنان آن و احترام به حضرت علی (ع) را نشان دهند. پنجره های چوبی و شیشه های رنگی آن ها از دیگر زیبایی های موجود در این بنای تاریخی هستند.ویژگی جالب توجه دیگر، تصاویر مردان و زنان خاندان منجم باشی است که در برخی از نقاط این خانه قرار گرفته اند و آن ها را به گردشگران معرفی می کنند.

منزل قدیم منجم باشی یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود

دکوراسیون و اسبابی از جمله مبلمان، میز و گلدان هایی که در این خانه قرار دارند، بیشترشان یادگارهای خود خاندان منجم باشی هستند. علاوه بر زیبایی های داخل این خانه، محوطه و بنای خارجی آن هم زیبایی خاصی دارند. در حیاط خانه منجم باشی لنگرود گل و درختان قدیمی و بسیار زیبایی وجود دارند که در میانشان فواره ای زیبا قرار گرفته است. البته دیوار بلوک سیمانی این حیاط، در دوره معاصر ساخته شده و ربطی به عصر قاجاریه ندارد.

امروزه هر گردشگری که به شهر لنگرود می رود، سری هم به خانه تاریخی منجم باشی می زند.  این خاندان در دوران قاجار و در زمان حکومت آقا محمد خان، منزلت زیادی در شهر پیدا کردند و به لقب منجم باشی معروف شدند. آن ها در آن دوران از ثروتمندان شهر به شمار می رفتند. علت اینکه آن ها به نام منجم باشی لقب گرفتند، تسلط برخی از افراد آن ها بر علم ستاره شناسی و نجوم بود. خاندان منجم باشی از دوران آقا محمد خان تا قبل از آغاز دوران پهلوی به مدت حدود ۱۰۰ سال در شهر لنگرود گیلان حکومت کردند. امروزه خانه با شکوه منجم باشی از این خاندان باقی مانده و پذیرای میهمانان و گردشگران شهر لنگرود است.

دیدنی های نزدیک به خانه منجم باشی

در این شهر، گردشگران علاوه بر بازدید از خانه منجم باشی می توانند از سایر دیدنی های آن مانند پل خشتی لنگرود، مسجد جامع، خانه دریابیگی، باغ منجم باشی در روستای دیوشل، قلعه دزدبن، لیلا کوه،ساحل چمخاله و تالاب زیبای کیاکلایه دیدن کنند.

مسیر دسترسی

خانه منجم باشی در شهر لنگرود در فشکالی محله، جنب سبزه میدان واقع شده است. گردشگران زیادی در سفر به لنگرود از این خانه که بخشی از هویت تاریخی شهر را تشکیل می دهد، دیدن می کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید