آب گرم محلات از بهترین‌ چشمه‌های آب گرم کشور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در نزدیکی شهرستان محلات، چشمه‌های آب گرم ارزشمندی با خواص درمانی بسیاری وجود دارد که استفاده از آن‌ها از دوران بسیار دور تا به امروز رواج دارد.چشمه‌های آب گرم شامل ۶ چشمه به نام ‌های روماتیسم، سلیمانیه، شفا، دنبه، حکیم (دمای چشمه‌ی حکیم از سایر چشمه‌ها کم‌تر است) و سودا (بختیاری) است که به دلیل وجود مواد معدنی و درمانی شگفت‌انگیز از جمله گاز رادون، مورد توجه ساکنین محلی و گردشگران سراسر ایران است.

چشمه‌های آب گرم محلات،که از جاهای گردشگری محلات می باشد، از لحاظ مواد معدنی، دارویی و درمانی، بسیار غنی و از بهترین‌ چشمه‌های آب گرم، بواسطه‌ی دارا بودن گاز رادون در سطح کشور است همچنین این چشمه‌ها از نوع آب‌های گرم عمقی است که از بخار خمیره‌ سنگ‌های سوزانی که داخل پوسته‌ زمین تشکیل شده است، بوجود آمده و به سطح زمین می‌جوشد.

آب گرم محلات ، جاذبه ای تفریحی و درمانی

مجتمع آبدرمانی آبگرم محلات

بنا به خاصیت آبدرمانی چشمه آبگرم محلات، در سال هزارو سیصد و پنجاه  تاسیساتی بر فراز کوه و در محل مظهر چشمه ساخته شد. این مجتمع دارای دو مجموعه زنانه و مردانه است که هر یک دارای استخر شنا، وان و دوش ‌های انفرادی می ‌باشند.
ترکیبات آب این چشمه شامل: سولفات کلسیک و از دسته آبهای هیپرترمال است و دردرمان بیماری های نقرس و بیماری های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش موثر است.
یکی دیگر از مواهب طبیعی موجود در ترکیبات معدنی این آب گرم، گاز رادون است که موجب درمان انواع بیماریهای ریوی می ‌شود. طبق نظر کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشور گاز رادون فقط در این محل درصد قابل توجهی دارد.
چشمه آبگرم محلات از نوع آب ‌هاى گرم عمقى است که بیشتر از بخار خمیره سنگ‌ هاى سوزان درون پوسته زمین به وجود مى ‌آید و به سطح زمین مى ‌رسد.
چشمه آبگرم محلات از دیرباز مورد توجه سیاحان بوده و همه‌ ساله هزاران نفر از راه‌ هاى دور و نزدیک به منظور درمان امراض پوستى و استخوانى به آن مراجعه مى ‌کنند.
دمای آبگرم محلات پنجاه درجه سانتی گراد است. قابل ذکر است که افرادى که به بیمارى ریوى و قلبى مبتلا هستند نباید از آب این چشمه استفاده کنند. دوره استفاده از آبگرم محلات در فصل بهار و به ویژه تابستان است.

آب گرم محلات ، جاذبه ای تفریحی و درمانی

چشمه حکیم محلات (آب حکیم)

چشمه حکیم در حدود یک کیلومترى جنوب شرقى چشمه شفا واقع شده است. مظهر این چشمه در دو نقطه همجوار یکدیگر است و اطراف آن‌ها با سنگ چینى به دو حوض محصور تبدیل شده است.از یکى از حوض‌ها زنان و از حوض دیگر مردان استفاده مى‌کنند. به طور کلى منشاء آب‌هاى معدنى سلیمانى و حکیم در ردیف آب‌هاى معدنى سولفاته کلسیک خیلى گرم است و منشاء عمیق زیرزمینى دارند.چشمه‌هاى معدنى آب گرم ناحیه محلات از نظر ترکیبات شیمیایى به چشمه‌هاى معدنى سولفاته کلسیک بان یردوبیگور فرانسه شبیه است.گرمى و مقدار قابل ملاحظه کلسیم آن‌ها خواص آرام‌بخش، مدر، ملین و ضد مسمومیت دارد.

چشمه آب شفا محلات

این چشمه آب گرم در بالاى تپه مجاور سرچشمه محلات در محلى نزدیک تخته سنگ‌هاى سخت از دهانه چاهى خارج مى‌شود و به حمام‌هاى اطراف آن هدایت مى‌گردد.در گذشته، از این دهانه مقدار کمى آب خارج مى‌شد و مظهر اصلى چشمه در حدود ۱۰۰ مترى غرب آن بود،‌ ولى در اثر زلزله، مظهر اصلى چشمه تقریباً خشک شده و قسمت عمده آب از مظهر فعلى آن جارى است.دهانه مظهر با درب آهنى پوشانیده شده و در یک چهار دیوارى محفوظ گردیده است. مقدار آب این چشمه در حدود ۱۲ لیتر در ثانیه است.علاوه بر آب حکیم، آب سلیمانی و آب شفا، آب رماتیسم، آب دنبه و گبری هم وجود دارد که این چشمه ها بایکدیکر فاصله چندانی ندارند.

آب گرم محلات ، جاذبه ای تفریحی و درمانی

مسیر دسترسی
رسیدن به آبگرم  محلات از طریق جاده دلیجان – محلات و جاده اصلی قم – اصفهان (از طریق جاده دودهک – خورهه) امکان پذیر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید