موزه میراث روستایی گیلان ، یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی رشت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه‌ی میراث روستایی گیلان، یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی رشت است. در موزه میراث روستایی، می توان معماری سنتی، آداب و رسوم، صنایع دستی و شیوه ساخت آن ها، خوراک محلی، نحوه پوشش و  شیوه زندگی مردم گیلان در گذشته را مشاهده کرد.

این موزه به مانند موزه‌های عادی در فضای بسته و با شرایط امنیتی خاص نیست، بلکه در فضای باز آنجا می‌توان معماری سنتی، صنایع دستی و شیوه ساخت آن‌ها، خوراکی‌های محلی، نحوه پوشش و شیوه زندگی مردم گیلان که در گذشته مورده استفاده آنها بود را مشاهده کرد. موزه میراث روستایی گیلان در 80 کیلومتری جاده تهران-رشت قرار دارد و در زمینی به مساحت 263 هکتار و در جنگل سراوان احداث شده است که از تاریخ تاسیس آن چند سالی بیشتر نمی‌گذرد.

موزه میراث روستایی گیلان ، یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی رشت

زلزله، جرقه ای برای احداث موزه

دکتر محمود طالقانی موسس این موزه است. او بعد از زلزله وحشتناکی که در سال ۶۹ در گیلان و حوالی زنجان رخ داد، به این فکر افتاد که میراث گرانبهای مردم گیلان، هر چند در قالب یک موزه باید برای سالیان دراز و نسل های آینده حفظ شود. بنابراین با هدف صیانت از فرهنگ، معماری و آداب و رسوم گیلان، عملیات احداث این موزه آغاز شد. ساخت این موزه حدود ۱۰ سال به طول انجامیده است و هنوز هم در بخش هایی از آن ادامه دارد.

براساس مطالعات انجام شده و برمبنای تنوع فرهنگی و معماری استان، حوزههای فرهنگی گيلان بدون در نظر گرفتن تقسيمات كشوری به 9 بخش تقسیم شد که شامل 2 حوزه از سرشاخه شرق و غرب كه هريك دارايی 4 زير شاخه ساحلی، جلگهای، كوهپايهای و كوهستانی هستند.

مطالعات مقدماتی برای احداث این موزه، از سال ۸۱ آغاز و تا سال ۸۳ ادامه داشت. عمده این مطالعات پیرامون مکانیابی مناسب برای احداث موزه بود. پس از اتمام مطالعات مکانیابی، پارک جنگلی سراوان به دلایلی نظیر دسترسی مناسب و قرارگیری این پارک در کنار یک جاده پر تعدد، وجود برخی زیرساخت های مناسب در جوار این پارک و توپوگرافی مناسب این منطقه، برای احداث این موزه انتخاب شد.

موزه میراث روستایی گیلان ، یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی رشت

علاوه بر خانه‎های روستایی، موزه مشاهیر گیلان ، مسجد، ساختمان ورودی، خانه پژوهشگران، بازارچه، قهوه‎خانه، کوره ذغالگیری سنتی، کارگاه آهنگری، مدرسه و بناهای اداری، پشتیبانی و خدماتی نیز در موزه ساخته شدهاند.

با تکمیل هر بخش، امکان بازدید مردمی هم فراهم شد تا این‎که در اردیبهشت ١٣٨٤ اولین بخش از این طرح یعنی روستای جلگه‌ شرق، راه‌اندازی و یک سال بعد افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

موزه میراث روستایی گیلان ، یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی رشت

در موزه میراث روستایی گیلان تابلوهای راهنمای بسیاری در مسیر به چشم می‌خورند که گردشگران تور گیلان می‌توانند از طریق آن‌ها با معماری و سنن بخش‌های مختلف گیلان آشنا شوند. همچنین شما با گشت‌و‌گذار در این موزه روستایی علاوه بر بافت و معماری خطه گیلان در گذشته، با شیوه زندگی، شغل‌ها و ابزارهای مورد استفاده مردم محلی، نحوه پوشش زنان و مردان گیلکی، خوراک و سایر عناصر فرهنگی و تاریخی خطه سرسیز سرزمین عزیزمان ایران را به نظاره خواهید نشست.

موزه میراث روستایی گیلان ، یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی رشت

موزه میراث روستایی گیلان محل برگزاری جشنوراه‎ها و گردهمایی‎های فرهنگی نیز هست. هر از گاهی مراسم سنتی نمادین از جمله مراسم عروسی، کشتی‌گیله مردی، ورزاجنگ و لافندبازی نیز در فضای موزه به نمایش درمی‎آید.

در اطراف موزه روستایی گیلان، محل‌های مخصوصی برای بازارچه‌های فروش صنایع دستی، چایخانه ها و محل های برگزاری برخی مراسم ها ایجاد شده است تا شما به راحتی هر آنچه که دوست دارید تهیه نمایید و برای دوستان و اقوامتان یادگاری ببرید.

بهترین زمان بازدید از موزه

بازدید از این موزه در تمام فصول زیبایی خاص خود را دارد. ولی به یاد داشته باشید که در فصول پائیز و زمستان میزان بارندگی در این منطقه نسبتا زیاد است.

آدرس: ایران، گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌‏ی سراوان- شفت | موزه میراث روستایی گیلان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید