آشنایی با آبشار زیبا و دیدنی جوپار

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در جنوب شهر ماهان کوه‌های جوپار سر به فلک کشیده‌اند که در دره‌ها و دهلیزهای تنگ آنها آبشارهایی نقره‌ای در جریان است. آبشار زیبای جوپار یکی از این آبشارهاست که در دامنه شمالی کوه جوپار در جنوب شهر ماهان قرار دارد و از جاذبه های گردشگری ماهان به شمار می‌آید.  آبشار فصلی جوپار از میان صخره‌هایی بلند به پایین سرازیر می‌شود.

آشنایی با آبشار زیبا و دیدنی جوپار

 شهر جوپار در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر کرمان قرار دارد که در دامنه رشته‌کوه‌های مرکزی ( کوه جوپار) واقع شده‌است. جوپار  از سوی شمال به کرمان، از سوی شرق به ماهان، از طرف جنوب به کوه جوپار و از طرف غرب به شهر گلزار و روستای بهرامجرد منتهی می‌شود. جوپارمنطقه ای ییلاقی و با آب و هوایی خنک و معتدل در تابستان است.

رشته کوه جوپار با ارتفاع 4135 متر در جنوب شهر واقع شده است که دارای قله‌های متعددی می‌باشد از جمله سه شاخ بزرگ وکوچک-کیل جلال – بلوچی – کش و… قله سه شاخ جوپار یکی از زیباترین قله‌های ایران است و این به دلیل دیواره‌های بلند و دهلیزهای ترسناک است که به خصوص در فصل زمستان کوهنوردی را با وجود داشتن امکانات پیچیده و فنی کوهنوردی میسر می‌کند.

آشنایی با آبشار زیبا و دیدنی جوپار

وجود یخچالهای طبیعی و بیدستانهای سرسبز ؛چشمه‌های پر آب و بعضی چمنزارها زیبایی خاصی را به منطقه سه شاخ جوپار بخشیده است .جانپناه فلزی که در منطقه کاسه سه شاخ توسط کوهنوردان مناطق کرمان ساخته شده ؛ در زمستانها پناهگاهی است برای کسانی که می‌خواهند قله را صعود کنند و از زیبایی‌های اطراف بهره ببرند. گیاهان دارویی فراوانی از کوه جوپار به دست می‌آید مانند آلاله؛ آویشن؛ مرزن جوش و از همه مهمتر زیره سیاه .زیره معروف کرمان که شهره آفاق است از کوه جوپار به دست می‌آید.

آشنایی با آبشار زیبا و دیدنی جوپار

آبشار جوپار در دامنه‌های شمالی رشته کوه جوپار در جنوب شهرستان ماهان قرار گرفته است و برای دسترسی به آن می‌بایست از طریق جاده ماهان به روستای خندق خرپران رفته و سپس تا جانپناه جوپار که یکی از شاهکارهای کوهنوردی است، کوهپیمایی کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید