روستای کندر کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای کندر از توابع شهرستان منوجان ودهستان بجگان واقع در استان کرمان می باشد از نظر موقعیت جغرافیایی به صورت طولی واقع در دو طرف رودخانه ای قرار گرفته به نام رودخانه کندر که سرچشمه آن از نزدیکیهای دهکهان وقسمتی از رودخانه نازدشت می باشد.

خانه های این روستا با توجه به وضعیت جغرافیایی آن در امتداد رودخانه ی کندر و در جوار باغهای مجاور رودخانه به طور پراکنده قرار گرفته اند.

روستای کندر کجاست؟

اولین ده آن سگنان وآخرین آن دهمیان می باشد ما بقی دهاتهای آن گرماهی-شهید آباد-غریب آباد-بن مغ و دهمیان میباشد.راههای ورودی به کندر از طریق بندرعباس به رودان دوراهی نودژ-بجگان می باشد راه ورودی دیگر از طریق کهنوج ونازدشت می باشد البته راههای فرعی دیگری هم دارد از دوراهی آبنما به طرف پاکوه که ابتدا ختم به دهمیان(دمیو) وبعد به گرماهی وصل می شود.

این روستا که از جاذبه های گردشگری منوجان می باشد ، در فصل بهار خصوصا ایام نوروز هوایی خنک دارد و به دلیل دارا بودن باغات سرسبز ورودخانه پر آبش هر ساله  پذیرای گردشگران است.

در مورد وجه تسمیه کندر نظرات گوناگونی وجود دارد که در اینجا چند مورد از آن ها را بیان می کنیم :

۱-این روستا از نظر مکانی دارای دره ای عمیق است که در آن رودخانه ای دایمی جریان دارد به چنین دره ای در منطقه کندرنامیده می شود ولی از آنجایی که این نام گذاری از نظر فرهنگ مطقه قابل پذیرش نبوده پس اهالی کم کم درمصوت های ان تغییری ایجاد کرده اند و آن را به کندرتبدیل کرده اند.
۲-عده ای دیگر معتقدند که در ابتدا نام روستا واژه ایی دیگر بوده است. در سال های دورتر به علت جاری شدن سیل نام آن به کندر تبدیل شده است که یک اسم مرکب است:
کن : ریشه – بن
در : بن مضارع است از مصدر دریدن که در منطقه بصورت دردن تلفظ می شود.چون آب رودخانه آنقدر زیاده بوده که همه درختان را از ریشه و بن در آورده است و از همان تاریخ گفته اند کندر و بعد مصوت ها به علت تلفظ راحتتر به کندر بدل شده اند

روستای کندر کجاست؟

۳-عده ایی دیگر معتقدند که نام آن کمزربوده است که اسمی مرکب است :
کم:خم آبگیر کوهستانی
زر: استعاره از هر چیز با ارزش است. که در اینجا منظور خرمای با ارزش کندر است. در واقع چون این منطقه دره ای عمیق است و آب را در خود نگه می دارد پس دارای میوه های باارزشی مثل : انبه ،موز، و بویژه خرمای مرغوب است پس به کمزر معروف شده است و بعد ها دچار تغییراتی شده و به کندر بدل شده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید