دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کَهنوج (نام در محل: کَهنو) از شهرهای استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. شهر کهنوج مرکز شهرستان کهنوج است. جمعیت شهر کهنوج بنابر سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران ۵۲٬۶۲۴ نفر بوده‌است.

معرفی دیدنیهای کهنوج

پناهگاه حیات وحش مهروئیه

پناهگاه حیات وحش مهروئیه یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان است. این پناهگاه از 30 سال پیش مورد حفاظت قرار گرفته است و جنگلی قدیمی از درختان کهور در آن قرار دارد. در این منطقه نه تنها درختان کهور بلکه درختانی از قبیل کنار ،اسکنبیل و قیچ نیز وجود دارد. این منطقه، پرندگان بومی ایران از جمله دراج و جیرفتی را که از گونه های حمایت شده هستند در خود جای داده است. بخش اعظم پناهگاه حیات وحش مهروئیه دشت های آبرفتی می باشد.

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

این پناهگاه در محدوده سه شهرستان کهنوج ، فاریاب و جیرفت قرار دارد و مساحت آن حدود 5583 هکتار می باشد. پناهگاه حیات وحش  مهروئیه ابتدا در سال 1350 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد اما بعد در سال 1354 به خاطر حفاظت بیش تر و با هدف حفظ باقی مانده جنگل های گرمسیری به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد.

در سال های اول پس از انقلاب برخی از مردم منطقه به دلیل نا آگاهی بخشی از این منطقه را به زمین های کشاورزی تبدیل کردند و از وسعت آن کم شد. از جمله ارتفاعات این منطقه کوه کلمراد است که زیستگاه خرس آسیایی هم به شمار می رود.

این پناهگاه زیستگاه پرندگانی من جمله دراج، قمری، سبز قبای هندی، هدهد و پرندگانی دیگر مثل چکاوک، شهد خوار و تیهو و چاخ لق می باشد و حیواناتی نظیر هوبره، گرگ، گربه وحشی و شغال و روباه در آن زیست می کنند.

گالری تصاویر حیات وحش مهروئیه

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

طبیعت و سدهای گشکندر کهنوج

ورودی گشکندر که جنب دانشگاه پیام نور کهنوج است به تنگ حنایی معروف است که گویا به خاطر وجود سنگ های حنایی رنگ به این نام معروف شده است. در گشکندر گل های وحشی مثل ترشاله و گل کبر و دهک و درختان کنار همراه با کندوهای عسل طبیعی کوهی فراوان به چشم می خورد. نوعی کنار در این منطقه وجود دارد که به آن کنار لمبیری می گویند و در قسمت های کوهستانی می روید و مزه ای تلخ و ترش و شیرین با دانه هایی ریز دارد.

گالری تصاویر طبیعت و سدهای گشکندر کهنوج

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

وجه تسمیه کهنوج

نام کهنو (ج) را به معنای کَهن نو (قنات نو) دانسته‌اند. قنات اصلی این آبادی، قنات شیخ‌آباد بوده و قنات نو پرآب در کنار قلعه قدیمی که به «کلات» مشهور بوده واقع شده و باعث پیشرفت این آبادی شده؛ کهنوج از دو واژه (کهن) و (نو) (قنات نو) تشکیل شده‌است. در مرکز این شهر قلعه ضرغام وجود دارد که هسته اولیه تشکیل این شهرستان بوده‌است. در حال حاضر قسمتی از قلعه ضرغام باقی مانده‌است و در مجاورت شهرک ولیعصر واقع شده‌است.

اندیس باب کهنوج

باب کهنوج یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سردونیه استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس پیروکلاستیکهای آندزیتی است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های مس یافت می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی

شهر کهنوج از شمال با جیرفت و عنبرآباد، از جنوب به منوجان، از شرق به قلعه گنج و رودبار جنوب و از غرب به فاریاب و رودان محدود می‌شود.

شهرستان‌های جدا شده از کهنوج

چهار شهرستان فاریاب، قلعه گنج، رودبار جنوب و منوجان از شهرستان کهنوج جدا شده‌اند و به مرور از شهر به شهرستان تبدیل گشته‌اند.

قلعه تاریخی کهنوج

قلعه تاریخی کهنوج ازتوابع استان کرمان که این قلعه بر فراز تپه ای طبیعی به ارتفاع سی متر بناشده و در سالهای اول دهه ی ۱۳۶۰ بخشی از آن تخریب کرده اند تا منبع آبی بسازند.

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

قلعه میش پدام

قلعه میش پدام مربوط به هزاره دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کهنوج، بخش رودبار، روستای میش پدام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنیهای کهنوج در استان کرمان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید