مقبره آقا نورالدین عراقی ، یکی از بناهای مذهبی و تاریخی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مقبره تاریخی آقانورالدین عراقی یکی از بناهای مذهبی و تاریخی است که در ضلع شمالی قبرستان تاریخی اراک قرار گرفته و به وسیله دیوارها و حصارهای آجری از بخش جنوبی قبرستان جدا شده است؛ این بنا به صورت چند ضلعی متوازن ساخته شده و از یک ایوان ورودی، روضه خانه و نمازخانه تشکیل شده است. آرامگاه این شخصیت ارزشمند در صد متری شمال غرب مصلای شهر اراک واقع شده است.

این اثر که از جاذبه های مذهبی اراک می باشد ، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۴۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

مقبره آقا نورالدین عراقی ، یکی از بناهای مذهبی و تاریخی

آقا نورالدین عراقی که بود؟

آقا نورالدین عراقی یا همان اراکی، دردانه شخصیتی که در عرفان، فقه، اصول و سیاست در زمان خود پیشتازی می کرد در سال 1287 قمری در شهر اراک دیده به جهان گشود و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، سطح و مقداری از خارج در سن 25 سالگی عازم نجف اشرف شد.پس از چهار سال اقامت در نجف با درجه اجتهاد مطلق به زادگاه خود بازگشت و برای مدت زیادی یگانه مرجع امور و شئون مردم شد.صحبت از این مرد فرزانه شاید در قالب کلمات نگنجد اما می توان قسمت کوچکی از زندگی سیاسی و دینی عالم بزرگوار را بازگو کند.

آقا نورالدین در زمان حیات خود هرگز زبان به کرنش کسی باز نکرد و توصیف از غیرلایقی نکرد، همه حتی اقلیت های مذهبی او را به شدت دوست داشتند و او را سایه ای از مهر و برکت بر خود می دانستند. سرسلسه زاهدان و عابدان زمان بود و به شیوه جد طاهرش اما م زین العابدین از حال ضعفا با خبر و آنها را یاری می کرد.کوه و کاه در مقابلش یکسان بود و از این رو هیچگاه گرد جمع کردن ثروت نگشت، هرگز در خانه اش صورتی از حساب در کار نبود و آنچه می رسید به رایگان می بخشید.او اعتنایی به ارباب دنیا نداشت و فقط رضایت خدا را طلب می کرد. بخشش مرحوم آقا نورالدین با کمال خوشرویی بود و متانت طبع و وزانتش زبانزد خاص و عام.

مقبره آقا نورالدین عراقی ، یکی از بناهای مذهبی و تاریخی

این سید فقید بلند نظری خاصی داشت تا آنجا که اختلاف علما و دانشمندان باعث نمی شد از هر دو گروه و یا یکی از آنها زده شود و یا آنها را طرد کند بلکه با دید خوش بینانه و حکمتانه به داوری می پرداخت.قاطعیت در احکام، نداشتن سختگیری های بی مورد به جوانان و اعتلاء بخشیدن به روحیه ی ورزشکاران و پناه بودن برای مستضعفین علت عمده محبوب القلوب بودن این مرجع عالیقدر نزد مردم بود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید