بقعه امامزاده ابوطالب ، از جاذبه های مذهبی استان مرکزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بقعه باشکوه امامزاده ابوطالب(ع) در مرکز شهر خمین یکی از جاذبه های مذهبی خمین می باشد که مورد توجّه مردم این شهر است و به “شاهزاده ابوطالب(ع)” شهرت یافته و نسب شریف امامزاده ابوطالب(ع)، با 9واسطه به امام حسن مجتبى(ع) می‌رسد و این درحالی‌است که از گذشتگان دور و براساس اعتقاد مردمان شهر خمین، شاهزاده ابوطالب(ع)، برادر امامزاده ابومحمّد رئیس، مشهور به شاهزاده محمّد(ع) بوده است.

بقعه امامزاده ابوطالب از جاذبه های مذهبی استان مرکزی

ساختمان بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع) در خمین، بنایى قدیمى و به‌جا مانده از دوران صفویان بوده که شامل ایوان، گنبد، حرم، ضریح و صحن است که در مساحت 6000 مترمربّع احداث شده و داراى صحن بزرگى است که اطراف آن را حجره‌‏هایى برای آرامگاه خانوادگى سرشناسان شهر خمین ساخته‌‏اند.

بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب(ع) خمین، 1متر از سطح صحن بالاتر بوده و داراى 4ایوان زیبا و باشکوه  است که ایوان اصلى آن، در جنوب شرقى قرار گرفته و سراسر با آئینه‌‏هاى کوچک و بزرگ تزئین و آئینه کاری شده و اطراف ایوان کاشى‌‏کارى شده و ازاره آن نیز 1متر با سنگ مرمر و با رگه‌‏هاى قرمز زیبا و تزئین شده است.

همه دیوارهاى درون حرم و شبستان‌‏ها تا زیرگنبد، آیین‌ه‏کارى شده و در وسط اتاق ضحن مرقد، ضریح نقره‌‏اى و آب‏طلاکارى شده‏‌اى نصب شده که بر شکوه و عظمت بنا افزوده است.

بقعه امامزاده ابوطالب از جاذبه های مذهبی استان مرکزی

بر فراز بقعه متبرکه حرم مطهر امامزاده ابوطالب(ع)، گنبد مدور نیم‌کروى قرار دارد که برروى نمای ساق‌ه‏اى 8ضلعى از خارج قرار گرفته و در ساقه آن 8پنجره تعبیه شده که 8پنجره آن مسدود شده و سطح داخل گنبد، گچ‏‌برى و نقّاشى شده و سطح خارجى آن، آراسته به کاشى‌‏هاىی با طرح‌هایی در زمینه گل و بوته و اسماء جلاله است.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «بقعه امامزاده ابوطالب ، از جاذبه های مذهبی استان مرکزی»

  1. این امامزاده خیلی بزرگوار است.
    دو سال قبل که برای سفر علمی و زیارتی به مشهد اردهال و خمین رفتیم ظهر نماز ظهر و عصر را در حرم مطهر این امامزاده شریف خواندیم و برای قبولی فرزندم در یک رشته خوبی در دانشگاه دعا کردیم.
    دقیقا یک سال بعد که سفر مشابه آن را داشتیم و باز هم به خمین رسیدیم و نماز ظهر و عصر را در حرم امامزاده سید ابوطالب (ع) خواندیم . بعد نماز به فرزندم زنگ زدند و خبر قبولی او را در رشته پزشکی که علاقه داشت به ما دادند و آنجا خیلی خوشحال شدیم و این خبر خوش را از توجه و کرامات این امامزاده بزرگوار دانستیم.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید