کاروانسرای ایزدخواست از نام آن پیداست که در دوره صفوی احداث شده است. این کاروانسرا یکی از بهترین وسالمترین کاروانسراهای اطراف ایزدخواست یعنی بین کاروانسرای امین آباد و کاروانسرای شورجستان آبادتر وبهتر وسالم تر مانده است .

کاروانسرای شاه عباسی ، از آثار تاریخی استان فارس

در زمان پهلوی اول که ایزدخواست هنوز آب آشامیدنی لوله کشی نداشته؛ مردم با حیوانات بار بر آب آشامیدنی خود را از چشمه معروف جنب کاروانسرا تامین می کرده اند واز کاروانسرا به عنوان پاسگاه ژاندامری قبل از انقلاب اسلامی یعنی حدودچهل سال پیش استفاده می شده است وبرروی سطح بلندای به طرف آباده برج دیدبانی قدیمی به نام برج نوربخش وجودرارد که زمانی برای دیدبانی وزمانی هم به عنوان چاپارخانه استفاده می شده است ومحلی برای تعویض چاپار واستراحتگاه نامه رسانان قدیم بوده است .

کاروانسرای شاه عباسی شهر تاریخی ایزدخواست ۴ هزار متر زیر بنا دارد و استادکاران و معماران به نام دوران صفوی به زیبایی هر چه تمام آن را ساخته اند.در ردیف جلوی این کاروانسرا در اطراف حیاط در ضلع های شمالی و شرقی و همچنین جنوبی ۲۰ باب اتاق در ابعاد ۳×۳ متر ساخته شده است که هر اتاق دارای ایوانی به مساحت ۷/۵ متر می‌باشد. گفته می‌شود کاروانسرای ایزدخواست یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی در دوران خود بنا کرده است.

یکی از زیباترین تزئینات به کار رفته در این بنا، کتیبه زیبای سر در آن است که با خط ثلث سفید بر روی زمینه لاجوردی آن نگاشته شده است. در اطراف حیاط مستطیل شکل این کاروانسرا، سنگ قبرهای ارزشمندی وجود دارند که هر کدام نمونه های ارزشمندی از از هنر حجاری ایرانیان هستند.

کاروانسرای شاه عباسی ، از آثار تاریخی استان فارس

کاروانسرای شاه عباس ایزدخواست نیز که در محدوده این آثار تاریخی قرار دارد مانند قلعه ایزدخواست دچار محرومیت‌های مشابه‌ای شده است.

این کاروانسرا که از جاذبه های تاریخی ایزدخواست میباشد،از لحاظ زیبایی و استحکام و وسعت یکی از کاروانسراهای نمونه در نوع و زمان خود است. از نظر استحکام، این بنا از قلعه ایزدخواست شرایط بهتری دارد اما آنچه در مورد محافظت از تخریب بنا نمایان است نگهداری از بخشهایی از بنا به وسیله تیرهای چوبی است که به نظر نمی رسد چندان مطابق با اصول علمی باشد.