روستای قلات یکی از زیباترین روستاهای استان فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای قلات در 36 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد که آب‌و‌هوای خنک و مطبوع آن حتی در روزهای گرم سال گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را از شهر شیراز و سایر نقاط ایران به سوی خود می‌کشاند.این روستای خوش آب و هوا حدود ۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت در شیراز می باشد.

روستای قلات یکی از زیباترین روستاهای استان فارس

این روستا با پس زمینه‌ی زیبا که طبیعت به طور هنرمندانه آن را نقاشی کرده است، گویی بهشتی گمشده در گوشه‌ای از زمین با چشمه‌های آب فراوان، درختان چندین ساله و دره‌هایی عمیق است که دیدنش برای بینندگان تور شیراز به راستی که تماشایی است. خانه‌های روستای قلات در شیراز به صورت پلکانی ساخته شدند و خودشان را بر تن دامنه کوه دراک، بین رودخانه و دره‌های عمیق به بالا کشیده است، تا جایی که در بین درختان از دید پنهان می‌گردد. زمانی که شما وارد این روستا می‌شوید، حس می‌کنید که انسان تنوع طلب و مدرن امروزی سعی در تغییر دادن چهره آن دارد، اما به قلب قلات که برسید، یعنی جایی که تنها صدای رودخانه است و لهجه شیرین اهالی روستای قلات نفسی عمیق می‌کشید و خیالتان از امن ماندن اصالت آن راحت می‌شود، حداقل برای چند ساعتی! بیشتر خانه‌های روستایی قلات از سنگ، خشت، چوب، گچ و گل ساخته شدند، خانه هایی که برخی یک طبقه و برخی دو طبقه، تعدادی از آن ها نیز، سنگ و سیمان بر خود چسبانده‌اند و لباس شهری را بر تن کرده‌اند.

روستای قلات یکی از زیباترین روستاهای استان فارس

روستای قلات از جمله روستاهای مورد هدف گردشگری در استان فارس به شمار می رود و دلیل آن هم قدمت چند هزار ساله ای است داراست و کلیسایی در دامنه کوه و در میان درختان سربه فلک کشیده ی آن گواهی بر این ادعا می باشد. این روستای در ناحیه ای کوهستانی در شهرستان شیراز واقع شده و بافت مسکونی متمرکزی که در آن وجود دارد در گذشته روستاییان زیادی را در خود جای داده است و همچنان برخی از خانه هایی که به صورت پلکانی در دامنه ی این کوه های مرتفع برجای مانده اند.

روستای قلات یکی از زیباترین روستاهای استان فارس

زمانی که در فاصله ی یک کیلومتری روستای قلات باشید خانه های پلکانی به خوبی قابل مشاهده نیستند و درختان بلند تمام آن ها را در بر گرفته است. جنس اغلب خانه‌های این روستا از سنگ، خشت، گل، گچ و چوب ساخته شده و سقف آن‌ها مسطح بوده و بعضی یک‌ طبقه و بعضی در دو طبقه ساخته شده اند.

اغلب مردم روستای قلات در شیراز به دامداری، باغداری و فعالیت های خدماتی و صنایع دستی مشغول هستند. اقلامی نظیر گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز از محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستا در شیراز هستند که اهالی با فروش آن ها ارتزاق می کنند.

روستای قلات یکی از زیباترین روستاهای استان فارس

هرچه بیشتر در روستای قلات پیش می‌روید، بیشتر تاریخ خودش را به رخ می‌کشد، این روستا متعلق به قرون پیش و بعد از اسلام است و دارای بناهای تاریخی زیبایی مثل کلیسای قدیمی روستا که توسط مسیونرهای مذهبی بین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده و حمام قدیمی که به گفته اهالی روستای قلات، سعدی در آن تن شسته، آسیاب و قلعه قزل ارسلان که همگی جزو جاذبه های شیراز و بناهای تاریخی روستای قلات هستند که دیدنشان برای هر بیننده‌ای تماشایی است.

تماشای آبشارهایی که در میان صخره ها عبور می کنند و همینطور گوش فرا دادن به برخورد آن ها به سنگ ها خودش می تواند جاذبه ی بی نظیری برای گشت و گذار در این روستا باشد.در حواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری، با پوششی از گیاهان خودرو، گل‌های وحشی و گیاهان دارویی بومادران، ختمی، آویشن، پونه، مرزه و … از جاذبه‌ های کم نظیر روستای قلات محسوب می‌ شوند.

اهالی روستای قلات در شیراز در ایام ویژه ای از سال نظیر نوروز، سیزده به در و چهارشنبه سوری به جشن و شادی می پردازند و در ایام مذهبی نظیر تاسوعا و عاشورا به سوگ و عزاداری و می پردازند.مردم روستای قلات اکثرا در مراسم جشن و سرور به ویژه در عروسی‌ ها لباس های عشایر قشقایی را بر تن می کنند.

روستای قلات یکی از زیباترین روستاهای استان فارس

موسیقی نواحی در روستای قلات در شیراز یکی از موسیقی های مورد علاقه ی مردم می باشد. واشنگ نوعی هم آوایی است که توسط زنان روستا در عروسی‌ها اجرا می‌شود. ضرب، ویلون، دهل و سرنا از سازهای متداول روستای قلات است.

ممکن است در زمان سفرتان به این روستا کودکانی را مشاهده کنید که در حال بازی شش خانه و سنگ بازی که از متداول ترین بازی های روستای قلات است هستند، اگر دوست داشتید می توانید با آن ها همبازی شوید. در مراسم عروسی هم بزرگتر ها چوب بازی می کنند و در فصل بهار مردانی را مشاهده می کنید که در حال ترنه بازی هستند.

کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته از غذاهای محلی رایج در این روستاست.

با توجه به پتانسیلی که در این روستا وجود دارد یکی از بهترین گزینه ها برای جذب توریست و گردشگری به سمت خود می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید