مسجد نصیرالملک یکی از دیدنی‌ترین و متفاوت‌ترین مساجد ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز است.این مسجد در محله گودعربان که در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بوده، واقع در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاهچراغ و در کوچه نصیرالملک قرار دارد.

مسجد نصیرالملک یکی از دیدنی‌ترین و متفاوت‌ترین مساجد ایران

می‌گویند مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیاست و بیراه هم نمی‌گویند.نصیرالملک مسجدی است پر از کاشی کاری، مقرنس‌هایی بی‌مانند، به اضافه شیشه‌هایی رنگی و به همین دلیل هم به آن مسجد صورتی ایران می‌گویند.این اثر تاریخی و زیبا در زمان قاجار 1293 ق تا 1305 ق ساخنه شده و  بانی مسجد میرزا حسن‌علی خان نصیرالملک، فرزند میرزا علی اکبر قوام‌الملک و سازنده‌ بنا محمد حسن معمار بوده است.

 این مسجد دارای حیاط وسیعی است و حوض بزرگی در وسط آن قرار دارد. در سمت شمال حیاط طاق مروارید، در سمت شرق شبستان با هفت ستون سنگی ، در سمت جنوب دو گلدسته زیبا و در سمت غرب شبستان اصلی قرار دارد که دارای دریچه هایی با شیشه های رنگی است.

مسجد نصیرالملک یکی از دیدنی‌ترین و متفاوت‌ترین مساجد ایران

این مسجد از نظر کاشی کاری و مقرنس کاری از زیباترین مساجد ایران و جهان است. سقف آن با کاشی های رنگارنگ مزین گشته و دارای دو شبستان شرقی و غربی است. شبستان غربی پوشش آجری دارد و زیباتر است. این شبستان دارای ۷ درگاه است که آن را با ۷ در چوبی با شیشه های رنگارنگ به صحن مسجد مرتبط می کند.سنگتراشی و تزیین این شبستان الهام گرفته از مسجد وکیل شیراز است. کف آن با کاشی های فیروزه ای و سقف آن با نقش گل و بوته و آیات قرآنی مزین گشته است. این شبستان در واقع شبستان تابستانه محسوب می شود.

مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که شبیه هم نیستند. ایوان شمالی دارای ۳ نیم طاق ودر ۳ طرف است و از سمت چهارم به صحن راه دارد.

در سمت شمالی مسجد طاق نمایی به نام طاق مروارید وجود دارد که تمام سقف داخل و بیرون آن کاشی کاری رنگارنگ شده است و روی آن آیات قرآنی نوشته شده است. در دو طرف این طاق نما ۲ طاق کوچکتر نیز وجود دارد.

 در سمت جنوب نیز طاقی وجود دارد که ارتفاعش کمتر از طاق مروارید است و تمام سطح بیرونی و داخلی آن کاشی کاری شده و سقف آن نیز مانند طاق شمالی مقرنس کاری شده است.

مسجد نصیرالملک یکی از دیدنی‌ترین و متفاوت‌ترین مساجد ایران

مسجدنصیرالملک از جاذبه های شیراز،در سال 1358 توسط انجمن آثار ملی و باستان شناسی ایران به شماره‌ی 396 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده زنجیری:

در گوشه جنوب شرقی داخل مسجد نصیر الملک، حرم امامزاده زنجیری قرار دارد. در حیاط امام زاده بالای سر در ورودی زنجیری آویزان است که در گذشته برای تشخیص بی گناهی اشخاص مظنون آنان را در این مکان زنجیر می نمودند و در صورت گشوده شدن زنجیر بی گناهی فرد ثابت می شد. این امام زاده در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۷۲۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دلیل دیدار از این مکان:

این مسجد بدلیل هنر معماری بی بدیل و رنگامیزی زیبا و رقص نور ورنگش محبوب ایرانیان و خارجیان می باشد.

موقوفه نصیرالملک:

موقوفه نصیرالملک نیز در میدان گلستان شیراز (چهارراه پیر نیا) بلوار هفت تنان، جنب بانک تجارت، ساختمان مهر، طبقه اول قرار دارد. برای ارتباط با آن میتوانید با شماره ۳۷۳۰۱۴۰۴ (۰۷۱) تماس بگیرید.

آدرس: جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نزدیک شاه چراغ، کوچه نصیر الملک

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید