بازار کهنه یا قدیم دزفول قدیمی‌ترین مرکز تجاری شهر دزفول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این بازار که از دیدنی‌ترین بازارهای خوزستان است، به شکل میدانی بزرگ در مرکز شهر و در مجاورت محله قلعه قرار دارد و از راسته‌ها و دالان‌های متعددی تشکیل شده است که هر کدام به بخشی از مناطق اطراف راه می‌یابند.نقشه این مرکز تجاری باستانی به گونه‌ای طراحی شده ‌است که اهالی مناطق اطراف می‌توانند با پای پیاده از کوچه‌های مجاور وارد آن شوند.این بازار همچنان مورد استفاده است و دکان‌های مختلفی در آن مشغول به فعالیت هستند. نکته جالب توجه بازار کهنه دزفول، زنده نگه داشتن صنایع دستی و قدیمی است و با قدم زدن در راهروهای پیچ در پیچ آن می‌توانید بازار آهنگران، بزازان، خرده فروشان و خراطان را تماشا کنید.

بازار کهنه یا قدیم دزفول قدیمی‌ترین مرکز تجاری شهر دزفول

بازار کهنه از جاذبه های دزفول،در گذشته مهم‌ترین مرکز خدماتی دزفول بوده است و همه معاملات در آن انجام می‌گرفته‌ است.این بازار در مرتفع‌ترین شیب شهر بنا شده ‌است و امتداد گذرهای محلات به اين بازار ختم می‌شود. مراکز محلات و گذرهای اصلی بازار شهر بر اساس توپوگرافی زمین شکل گرفته‌اند و حرکت پیاده از طریق گذرها همگی به این بازار ختم می‌شود.

سبک معماری بازار کهنه دزفول ممکن است شما را به یاد بازارهای تاریخی دیگر مانند بازار وکیل شیراز بیندازد؛ چراکه بازار وکیل هم طراحی مشابهی دارد و به صورت دالان‌های پیچ در پیچ با سقف بلند گنبدی ساخته شده است.

 قدیمی‌ترین بنای موجود در بازار دزفول مقبره شیخ اسماعیل قصری است که وفات او در سال ۵۵۵ هجری شمسی ذکر شده اما در دوره‌های اخیر به طور کامل بازسازی شده‌ است.

بازار کهنه یا قدیم دزفول قدیمی‌ترین مرکز تجاری شهر دزفول

 آهنگران، بزازان، خرده‌فروشان و خراطان در این بازار مشغول به فعالیت هستند که چهار قطب اصلی بازار محسوب می‌شوند. در مجاورت مسجد جامع و در جهت حرکت مشرق به مغرب به طرف دروازه شوشتری چندین کاروانسرای قدیمی وجود داشته‌ که متأسفانه به جز یکی ـ دو بنای نیمه مخروبه بقیه آن‌ها از بین رفته‌اند.

انواع صنایع دستی از قبیل خراطی (شامل ساخت شمعدانی و قلیان و…) کپو و کرتله‌بافی، گلیم‌بافی، سجاده‌بافی، ورشوسازی و نمدمالی در بازار قدیم دزفول دیده می‌شود. ابزارهای دست‌ساز چوبی مانند زیرقلیان، قلیان، شمعدان، چوب لباسی، نمکدان و… از سازه‌های دستی شهرستان دزفول به شمار می‌آیند.

یکی دیگر از سازه‌های دستی این شهر کارهای دستی بر روی فلزها می‌باشد که از آن میان می‌توان ورشوسازی، قلم‌زنی روی زر و سیم و زرگری را نام برد. در کارگاه‌های ورشوسازی بازار کهنه دزفول ابزار چای‌خوری و سینی و آتشدان ساخته می‌شود. نمدمالی، خراطی، کپوبافی و گیوه‌دوزی نیز از دیگر سازه‌های این شهر به شمار می‌آیند.

بازار کهنه یا قدیم دزفول قدیمی‌ترین مرکز تجاری شهر دزفول

کاروانسرای زیبایی نیز موسوم به کاروانسرای بازار در میان این بازار خودنمایی می‌کند که حال و هوای داد و ستد در دوران گذشته را تداعی می‌کند. بازار قدیم در مرکز شهر دزفول قرار دارد و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از مراکز اصلی تجارت شهر فعال است. وجود شغل‌ها و راسته‌های قدیمی با شکل خاص معماری مغازه‌ها و فروش برخی صنایع دستی معروف دزفول در این بازار موجب استقبال ویژه گردشگران می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید