جاذبه تاریخی قلعه اژدها پیکر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه اژد‌ها پیکر لار در غرب شهر تاریخی لار قرار دارد و بر فراز این قلعه چاهی از دل سنگ تراشیده شده که به دولاب مشهور است.دیوارهای این بنا به شکل مربع در ابعاد ۴ متر بوده که قبر مادر نادرشاه افشار بر بالای یک تپه واقع شده‌، و ارتفاع این عمارت از سطح زمین ۹ متر بوده، که از سنگ و گچ ساخته شده که این بنا مربوط به دوران اسلامی (تیموری و صفوی) است.

جاذبه تاریخی قلعه اژدها پیکر

قلعه اژد‌ها پیکر از جاذبه های لار،در ضلع شرقی روی یک سطح مرتفع در باختر شهر شیراز قرار گرفته و طول آن ۷۰۰ و پهنای آن ۱۷۰ متر می رسد، این قلعه از سه بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و میانی تشکیل شده و به جز قلعه بالایی و بنای مشهور به قبر مادر نادرشاه، بقیه قسمت‌های قلعه ویران شده است.

در پشت قلعه اژدها پیکر لارستان در شهر قدیم لار ضلع  شمالی کوی گاله (دم گاله) در کنار زمین ورزشی مجدی نرسیده  به صحرای بگال، اثری قدیمی به صورت دایره ای وجود دارد که قسمت هایی ار این بنا تخریب شده و مصالحی که در این بنا به کار رفته از سنگ و ساروج بوده و قسمت داخل از چندین طاق  ساخته شده که عصارخانه لار محلی برای کشتار دام و گرفتن روغن بوده که به عصارخانه معروف شده است.

علت نامگذاری قلعه اژدها پیکر این است، که این قلعه به شکل اژده بوده و به این نام معروف شده، که در بالای قلعه عمارت های قدیمی از جمله سرداب، مسجد،حمام، مقبره، چاه، دولاب و آب انبار موجود است.

جاذبه تاریخی قلعه اژدها پیکر

برخی ها معتقدند قلعه اژدها پیکر تا یک قرن پیش کارکرد مسکونی داشته، اما این روزها جز یک چاه پرآوازه و چند دیوار خشت و گلی چیز زیادی از آن به جا نمانده است.

برای استحکام گنبدهای مدور قلعه اژدها پیکر لار از گوشواره استفاده شده علاوه بر این شیوه استفاده از ستون‌ها به عنوان محافظ سقف در اتاق‌ها دیده می‌شود،همچنین تپه‌ها و ناهمواری زمین ‌های مجاور نشانگر بناهایی بوده که در اطراف کاخ است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید