جاذبه گردشگری و تاریخی قلعه و دره پیغام

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کوه پیغام از جاذبه های کلیبر،دارای پرتگاههایی خطرناک است که در اثر فرسایش و ساییدگی طبیعی به شکل ایوان های بزرگ و کوچک با دیوارهای صخره ای در آمده و با استفاده از این موقعیت طبیعی، بر روی سکو های آن، در صد ردیف، استحکامات مختلفی ساخته شده است.

این قلعه در استان اذربایجان شرقی در ده کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف آن پرتگاه است و رود بزرگ کلیبر که از پای این کوه می‌ گذرد، قرار گرفته است.فاصله‌ ی قلعه‌ پیغام از کلیبر ۱۳ کیلومتر و از قلعه‌ بابک ۱۸ کیلومتر است.

وجه تسمیه قلعه پیغام

درباره شهرت و وجه تسمیه قلعه چنین آورده اند که این قلعه در دیدرس بیشتر قلعه ها و استحکامات بابک بوده است و چون دستورات نظامی را از این قلعه به وسیله آتش به سایرین خبر می دادند ، به قلعة پیغام معروف شد.

جاذبه گردشگری و تاریخی قلعه و دره پیغام

این قلعه بر تمامی راههای ورودی و خروجی شهر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می گذرد. همان طور که از اسم این قلعه پیداست وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر باستانی بَذ یا کلیبر کنونی بوده است.

شرايط مناسب طبيعی، اقليمی و منابع آبی كافی در پيرامون اين اثراز شاخصه‌ های قلعه پيغام بوده و عموم محوطه‌ ها، تپه‌ ها و سايتهای استقراری اين منطقه دارای شرايط طبيعی مناسب بعلت وجود دره‌ها، كوهها و منابع آب جهت اسكان بوده‌اند.

این قلعه در معبر رودخانه «دره رود» قرار دارد. معماری قلعه و سنگ لاشه به كار رفته در آن و نیز سفال‌ های به دست آمده از محل نشان می‌ دهد كه این قلعه از استحكامات دوره ‌پیش از اسلام به ویژه اشكانیان بوده است.

از ساختمانهای قلعه و دیوار آن آثار کمی باقی مانده و حفاران و دزدان آثار باستانی همه چیز را تخریب کرده اند.

یکی از نکات جالبی که درباره ی این قلعه وجود دارد این است که از این قلعه به راحتی بر تمامی راه های ورود و خروج شهر کلیبر راه وجود داشته است.

قلعه پيغام شهرستان كليبر با قدمت تاريخی پيش از اسلام و دوره های اشكانی و ساسانی در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است.

دره پیغام

دره ی پیغام، دره ی وسیعی است که از شمال تا جنوب شهرستان کلیبر گسترده شده و محل عبور رودخانه ای در بستر خود نیز هست.دره ی پیغام در تابستان، خیلی بیشتر از فصل های دیگر مورد استقبال گردشگران و دوستداران طبیعت قرار می گیرد اما این به آن معنا نیست که در دیگر فصل ها کسی به این دره ی زیبا و خوش منظره نمی رود.

با این که دره و محیط طبیعی اطرافش برای حضور خانواده ها مناسب است اما در این میان توجه داشته باشید که کوه های موجود در دره ی پیغام در کلیبر پرتگاه هایی بسیار خطرناک دارند که در اثر فرسایش طبیعی به شکل ایوان های بزرگ و کوچک با دیواره های صخره ای درآمده اند، به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم که در هنگام حضورتان در این دره جانب احتیاط را حتما رعایت نمایید و بدون همراه داشتن وسایل ایمنی به این دره و ارتفاعات آن اصلا نروید.

البته این پرتگاه ها فقط خاصیت خطرناک بودن ندارند بلکه، همین فرسایش باعث شده است که بشود تا با استفاده از این موقعیت طبیعی بر روی سکوهای آن و در ۳ ردیف مختلف، استحکامات مختلفی نیز ساخته شود.

از معماری قلعه و سنگ های لاشه ای به کار رفته در ساخت آن و همچنین سفال های به دست آمده از این محل مشخص است که این قلعه از استحکامات دوره ی پیش از اسلام به ویژه در زمان حکومت سلسله ی اشکانیان بوده است.

از جمله ی خصوصیات این دره ی سبز و زیبا این است که هم دسترسى به آن مناسب است و هم کشتزارهای گسترده و مراتفع فراوان و همچنین درختان فراوان میوه در خود دارد که با قرار گرفتن تمامی این مزیت ها در کنار یکدیگر، دره ی پیغام در کلیبر را بسیار زیبا و منحصر به فرد کرده است. البته در همین قسمت باید متذکر شویم که علاوه بر دره ی پیغام در این منطقه دره ها و مناطق دیگری نیز وجود دارد که با این که در نقاط کوهستانی قرار گرفته اند اما بسیار معروف و محبوب در نزد گردشگران هستند.

از جمله ی این دره ‌ها مى‌‌ توانیم به دره یکان در قسمت شمال غربی مرند، دره زنوز در شمال شرق مرند و دره جوشون در غرب منطقه ی ورزقان اشاره کرد که هر کدام داراى ویژگى ‌هاى خاص سیاحتى و گردشگری بسیاری در خود می باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید