معرفی مقبره شیخ محمود شبستری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران عرفا و شاعران بسیاری زیسته‌اند که هر کدام با داستان زندگی خود آموزه‌های زیادی را برای مردم به یادگار گذاشته‌اند. یکی از این اشخاص محبوب و زاهد شخصی به نام شیخ محمود شبستری (سعدالدین محمود بن عبدالکریم) بود که در دوران ایلخانی در تبریز زندگی می‌کرد. این عارف و شاعر در قرن هفتم و هشتم هجری سال‌ها به جمع آوری علوم متعدد پرداخت و بدون داشتن هیچ چشم داشتی، علم خود را با دیگران نیز سهیم می‌شد.

معرفی مقبره شیخ محمود شبستری

شیخ محمود شبستری در نزد افرادی عالم و زاهد همچون شیخ بهاءالدین یعقوب تبریزی به کسب علم پرداخت و به درجات بالای علمی رسید. او بعد از یادگیری مباحث مختلف در تبریز به سرزمین‌های مختلفی همچون مصر، شام و حجاز سفر کرد و در جوار دانشمندانی در آنجا به علم و دانش خود افزود و در دنیای علم جاودانه شد. از شیخ محمود شبستری اشعار زیادی به یادگار مانده که به مثنوی گلشن راز شهرت دارد و با وجود حجم، کم کتاب بیاناتی با ارزش و جذاب عرفانی را درون خود گنجانده است. این مثنوی حدود 1000 بیت را در برگرفته که تا به حال چندین بار چاپ شده‌اند. که مثنوی گلشن راز شیخ محمود شبستری به زبان‌های ترکی، آلمانی، انگلیسی و اردو منتشر شده و محبوبیتی جهانی دارد. از دیگر آثار شیخ محمود شبستری شاعر می‌توان به مثنوی سعادت‌نامه، حق الیقین، شاهد و ترجمه منهاج العابدین اشاره کرد که در میان اهل حق طرفداران بسیاری دارد.

معرفی مقبره شیخ محمود شبستری

آرامگاه شیخ محمود شبستری

مقبره سعدالدین محمود بن عبدالكریم بن یحیی از جاذبه های شبستر،از عرفای بزرگ ومشاهیرآذربایجان، صاحب مثنوی معروف ” گلشن راز ” در باغی موسوم به گلشن در شهر شبستر واقع شده است.در جوار مقبره شیخ محمود شبستری آرامگاه استاد او ” بهاءالدین یعقوب تبریزی ” نیز قرار دارد. این آرامگاه در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ق.ساخته شد ولی در زمان قاجاریه توسط “حاج میرزاآغاسی ” وزیر محمد شاه تجدید عمارت گردید.در سال 1267 ق . دو قطعه سنگ نبشته مرمر با خط نستعلیق جلی برجسته روی قبرها نصب گردید.سنگ مزار شیخ محمود شبستری سال وفات او را 720 ق. (در 33 سالگی)ذكر كرده است.

معرفی مقبره شیخ محمود شبستری

در سال 1297 ق . این بنا به امر میرزا حسن خان سپهسالار پیشكار ایالت آذربایجان مرمت شد ؛ سپس در سالهای 1310 و 1340 و بالاخره در سال های اخیرمرمت گردید.

شكل و طراحی مجموعه فوق كه به سبك معماری سنتی ايرانی و اسلامی است به شكل يك انگشتری است كه در محل نگين انگشتر، محل دفن شيخ محمود جای گرفته است .

در اين مجموعه كه به صورت مجتمع فرهنگی ، هنری ساخته می شود امكاناتی چون كلاس های آموزش هنرهای كاربردی ، كتابخانه عمومی و تخصصی در زمينه ادب و عرفان اسلامی ، سالن كنفرانس ، چايخانه سنتی ، زاير سرا و ساير امكانات فرهنگی و رفاهی تعبيه شده است .

این مکان روزانه برای علاقه مندان دایر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید