گردشگاه بابا امان یکی از زیباترین پارک‌های گردشگری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بابا امان بجنورد یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری کشور است.این گردشگاه از جاذبه های بجنورد،مکانی زیبا و دلنشین برای مسافرانی است که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور و به ویژه سفر به مشهد مقدس را دارند.در این تفرجگاه آرامگاهی وجود دارد که منصوب به شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم (ع) و مشهور به امام‌زاده بابا امان است.

گردشگاه بابا امان یکی از زیباترین پارک‌های گردشگری

وجود ۴۰۰ هزار اصله درخت از جمله درختان اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک، بوته‌های تمشک وحشی و… جلوه‌ای زیبا به این مکان بخشیده که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. همچنین این پارک دارای پوشش گیاهی و درختان قطور چنار ۴۰۰ ساله و نیز چشمه‌هایی است که در مرکز و اطراف باباامان جوشیده‌اند و بر زیبایی‌های خدادادی این پارک طبیعی افزوده‌اند.

بر روی تپه‌ای از این پارک، محلی به نام قوری و سماور وجود دارد که محلی برای استراحت کوتاه مدت و نوشیدن چای ساخته شده و علت نامگذاری آن وجود نمادی بزرگ از قوری و سماوری به ارتفاع بیش از 4 متر است.علت نام‌گذاری این مکان، وجود ماکت و نمادی بزرگ از قوری و سماوری در آن محل است.

گردشگاه بابا امان یکی از زیباترین پارک‌های گردشگری

از مناظر زیبا و دیدنی این پارک، حیات وحش پردیسان در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار در غرب پارک تفریحی بابا امان است که در آن تنوع گیاهی و جانوری خراسان شمالی یافت می‌شود.در این پارک جانورانی از جمله گوزن زرد، قوچ، میش، قوچ اوریال و آهو که از گونه‌های نادر و شاخص کشور می‌باشد جهت تکثیر و آشنایی علاقمندان در این پارک رها شده‌اند.

چشمه‌ها از جاذبه‌های دیگر گردشگاه هستند.چشمه‌هایی که در مرکز و اطراف گردشگاه باباامان می‌جوشد، زیبایی طبیعت این پارک را دوچندان می‌کند. جایی که سرسبزی طبیعت و آب روان و جوشان و پاک در طبیعت کنار هم قرار می‌گیرند، دیگر تمامی زبان‌ها برای توصیف این مناظر قاصر خواهند بود.

گردشگاه بابا امان یکی از زیباترین پارک‌های گردشگری

شاخه‌ای از رودخانه اترک نیز از کنار پارک می‌گذرد و علاوه بر ایجاد چشم‌اندازی زیبا برای گردشگاه باباامان، وجود آن، امکان ماهی‌گیری را برای گردشگران و علاقه‌مندان به این تفریح و سرگرمی فراهم می‌کند. چشمه‌ای که در این مجموعه تفریحی قرار دارد و با عنوان چشمه باباامان از آن نام برده می‌شود از نوع آب‌های معدنی است که ۳۰۰ الی ۴۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد. این چشمه از چهار نقطه درون تپه‌ای جوشیده و به درون استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده است. آب این چشمه‌ها جزو دسته آب‌های سولفاته کلسیک و سدیک است و مصرف آن صفراآور، ملین و تسهیل‌کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است. وجود چنین مزایایی در آب چشمه، در روی آوردن هرچه بیشتر گردشگران به این مکان بی‌تاثیر نیست.

چشمه باباامان از چهار نقطه درون‌تپه جوشیده و در ثانیه ۳۵ تا ۴۰ متر مکعب آبدهی دارد و آب آن به درون استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح نسبت به هم ساخته شده‌اند تا آبشارهایی مصنوعی را در محل گردشگاه باباامان، برای گردشگران ایجاد کنند.

گردشگاه بابا امان یکی از زیباترین پارک‌های گردشگری

در دامن تپه‌ها و درختان بی‌شمار، امکاناتی برای رفاه مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است.از جمله امکانات موجود در گردشگاه باباامان می‌توان به امکاناتی مثل رستوران، هتل، پارک، نانوایی و نمایشگاه‌های فصلی و نانوایی اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید