آبشار رود معجن یکی از نقاط دیدنی و زیبای تربت حیدریه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار رود معجن تربت حيدريه E00 59 N22 35 روستای رودمعجن در 48 کيلومتری شال غرب تربت حيدريه و در منطقه بايک، واقع شده است. این آبشار یکی از نقاط دیدنی و زیبای تربت حیدریه به شمار می رود و به دلیل قرار گرفتن در بین کوههای محصور شده همه ساله در ایام نوروز و تابستان از هوای نسبتاٌ سردتری برخوردار است.

آبشار رود معجن یکی از نقاط دیدنی و زیبای تربت حیدریه

آبشار زيبای اين روستا به ارتفاع تقريبی 25 متر، بر روی رودمعجن در چهار کيلومتری اين روستا و در دامنه جنوبی کوه چهل تن، يکی از زيبايی های اين منطقه است که هر ساله هزاران نفر را به بازديد از خود دعوت می کند. رود معجن، از سلسله جبال چخل تن سرچشمه گرفته و پس از مشروب کردن آبادی های مسير خود در نزديکی روستای رودمعجن، وارد رودخانه حصارچه مي شود.

این طور که از اسناد برمی‌آید نام قدیمی این روستا «رود مهجن» بوده است و حتی در برخی سنگ قبرهای قدیمی اهالی روستا، «رود مهجن» به عنوان دنباله فامیل آن‌ها قید شده است. گفته می‌شود از زمان قاجار نام این روستا به «رود معجن» تغییر یافته است. هر کجا که نام «رود معجن» شنیده می‌شود، آب‌وهوای خوش، کوچه باغ‌ها، رودخانه‌های پرآب و مزارع سرسبز در ذهن تداعی می‌شود.

آبشار رود معجن یکی از نقاط دیدنی و زیبای تربت حیدریه

از نظر جغرافيايی بايک در بين کوه هايی محصور شده است که باعث کاهش نسبي دما در اين منطقه شده اند. دو روستاي مهم بايک، حصار و رودمعجن مي باشند. از ساير روستاهای آن می توان به فديهه، رزگ، بسک، سرخ آباد نامق، صنوبر، قلعه جوق، گشن و سلنج اشاره کرد. بايک با داشتن تعداد زيادی چشمه و قنات و همچنين آبشار رودمعجن و منطقه زيبای حصار، از ييلاقات مهم خراسان به شمار می رود. از عمده محصولات اين منطقه می توان به بادام، زعفران و گندم اشاره کرد. اما مهمترين محصول آن که باعث شهرت بايک شده است ابريشم می باشد که مرغوبيت فراوانی دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید