گشت و گذار در بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اگر شیفته‌ی خرید و گشت و گذار در بازار هستید، حتما سری به بازار مرزی ماکو بزنید، این بازار که قدمت چندانی نیز ندارد، از جمله دیدنی های آذربایجان غربی به شمار می‌آید که با متنوع‌ترین اجناس با قیمت‌های مختلف، بهترین‌ها را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

نتیجه تصویری برای بازار مرزی ماکو

اکثر اجناس بازار مرزی ماکو از کشور ترکیه وارد ایران می‌شوند و با کیفیت خوب خود مناسب هر سلیقه‌ای‌اند و باعث شده تا به یکی از محبوب‌ترین جاذبه های ماکو تبدیل گردد. خوب است بدانید که هیچ کالای چینی در این بازار وجود ندارد و خیالتان از بابت خرید راحت خواهد بود. پوشاک، لوازم خانگی و مواد غذایی بخش عمده‌ی اجناس این بازار به شمار می‌آیند که با مغازه‌های رنگارنگ و شلوغ خود شما را وسوسه به خرید می‌کنند. شاید باورتان نشود که شکلات‌های مختلف نیز در بازار مرزی ماکو یافت می‌شود که با طعم لذت بخش خود شما را وادار به خرید می‌کنند. اگر برای خرید قصد سفر به ترکیه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از تصمیم خود صرف نظر کرده و با حضور در بازار مرزی ماکو هر آنچه را که نیاز دارید، تهیه کنید.

نتیجه تصویری برای بازار مرزی ماکو

برخی از مراکز خرید منطقه آزاد ماکو

بازراچه مشترك مرزی ساری سو ماكو: اين بازارچه در حوزه شهرستان ماكو و شهر دوبايزيد در استان آغري تركيه واقع گرديده است.
بازارچه ايران در مجاورت گمرك بازرگان توسط فرمانداری شهرستان ماكو احداث و در سال 1368 افتتاح گرديد. اما پس از مدتی به علت عدم وجود امكانات لازم در محل بازارچه تعطيل گرديد ولی در سال 1370 پس از تهيه امكانات لازم و احداث غرفه ها مجدداً بازگشايی شد.
اين بازارچه در حال حاضر دارای 30 غرفه بوده و دارای خدمات رفاهی از قبيل سالن غذاخوری ، نمازخانه ، آب و برق و تلفن می باشد.
اين بازارچه در كنار گمرك احداث شده و از لحاظ ترخيص كالا و انجام تشريفات گمركی مشكلی ندارد.

راههای جغرافيايی اين بازارچه در دشت واقع شده و از لحاظ عبور و مرور مشكل خاصی ندارد.

نتیجه تصویری برای بازار مرزی ماکو

بازارچه مشترك مرزی صنم بلاغی پلدشت: با فرو پاشي شوروی سابق و مرزهای آهنی غير قابل نفوذ آن در سال 1991 و روی كار آمدن جمهوری های مختلف از جمله جمهوری خود مختار نخجوان در همسايگی كشور ايران و نيز بواسطه ارتباط و پيوند تاريخی بين ساكنين دو سوی مرز باب مبادلات مرزی غير قانونی گشوده شد كه عملاً منجر به مشكلات عديده ای گرديد. لذا در راستای رفع اين مشكلات و برقراری امنيت در مراودات مرسوم در منطقه، بازارچه صنم بلاغی به اهتمام دولت وقت در سال 1371 راه اندازی و در ديماه 1371 افتتاح گرديد. اين بازارچه با 14000 متر مربع مساحت در 30 كيلومتری شهرستان ماكو واقع گرديده و در حال حاضر دارای 30 غرفه بوده و دارای ساختمان اداری، نمازخانه و تلفن میباشد و 15 تعاونی با 3300 عضو در آن مشغول فعاليت می باشند. این جمهوری خود مختار كه در محاصره سياسی _ جغرافيايی ارمنستان واقع شده و به همين دليل با مشكل ورود و خروج كالا از كشورهای آسيای ميانه به خاك خود مواجه است، واقع گرديده لذا بدليل عدم وجود كالاهای مناسب فعاليت در اين بازارچه چندان قابل توجه نبوده است.

نتیجه تصویری برای بازار مرزی ماکو

مسیر دسترسی

بازار مرزی ماکو که در شمار مشهورترین دیدنی های ماکو قرار دارد، به آدرس  منطقه آزاد مرزی، کیلومتر 5 جاده ماکو- بازارگان، سمت جاده چپ قرار دارد و به آسانی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید