دیوار آدامسی سیاتل ، از معروفترین دیوارهای آدامسی در دنیا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دیوار آدامسی یکی از مهمترین مناطق گردشگری شهر سیاتل ایالت واشینگتن کشور آمریکا است که در آلوده ترین منطقه این شهر واقع شده است.

دیوار آدامسی سیاتل ، از معروفترین دیوارهای آدامسی در دنیا

اگر زمانی که به اماکن گردشگری شاخص در هر شهری سفر می کنید کمی با دقت تر به اطرافتان نظر کنید می توانید در برخی مناطق تابلوهایی را ببینید که رویشان پر از آدامس های جویده شده است و محل چسباندن آدامش بازدیدکنندگان می باشد. این تابلوها به این منظور تعبیه شدند که گردشگران آدامس هایشان را در طبیعت رها نکنند یا به این طرف و آن طرف نچسبانند.

اما در برخی از شهر ها چسباندن آدامس روی در و دیوار به نوعی تفریح تبدیل شده است. در سیاتل مردمانی که در حال جویدن آدامس در کوچه و خیابان های این شهر هستند آدامس هایشان را به مرکز شهر می برند و روی دیواری به نام دیوار آدامسی ( Seattle gum wall ) می چسبانند.

دیوار آدامسی سیاتل ، از معروفترین دیوارهای آدامسی در دنیا

نظیر این دیوار در دنیا کم نیست مثلا در سان لوئیس کالیفرنیا دیوار آدامسی در حال تبدیل شدن به کوچه های آدامسی ایست و ساکنان این شهر از سراسر شهر برای چسباندن آدامس هایشان به سمت دیوار آدامسی می روند.

دیوار آدامسی سیاتل قدمتی دیرینه دارد و بیش از ۲۰ سال است که مردمان این شهر آدامس هایشان را می جوند و به دیوار آدامسی می چسبانند. البته ناگفته نماند که در سال گذشته ( ۲۰۱۵ میلادی ) دیوار آدامسی پاکسازی شد اما بالافاصله دوباره ارازل و اوباش شروع به چسباندن آدامس روی دیوار کردند و آرام آرام بار دیگر این دیوار به دیوار آدامسی تبدیل شد.

دیوار آدامسی سیاتل ، از معروفترین دیوارهای آدامسی در دنیا

دیوار آدامسی بر روی دیوار خانه ی متروکه ای تشکیل شده است و تنها دلیلی که این دیوار برای چسباندن آدامس انتخاب شد این بود که نزدیک به تئاتر شهر سیاتل هم بود و افرادی هم که برای دیدن تئاتر صف می ایستادند هم آدامس هایشان را روی دیوار می چسباندند.

چگونه دیوار آدامسی پدید آمد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کوچه اولین بار چطور شکل گرفت. از دهه ۱۹۹۰ کم کم ابتکارات خلاقانه روی این دیوار شروع شد! عده ای ساعت ها زمان می گذارند تا آدامس ها را به شکل های مختلف بچسبانند و با خلق یک اثر هنری آدامس خود را نسبت به بقیه ی آدامس ها جذاب تر کنند! امروز با رفتن به این کوچه آدامس های رنگارنگی را می بینید که به شکل های گل، خورشید، حیوان و … در آمده اند و عده ای از گردشگران مدت ها وقت می گذارند و با دقت همه ی آن ها را تماشا می کنند.

دیوار آدامسی سیاتل ، از معروفترین دیوارهای آدامسی در دنیا

در دهه ۱۹۷۰ مغازه دارها نسبت به این دیوار اعتراض کردند چون آن را غیر قابل تحمل و مشمئز کننده می دانستند. در پاسخ به این اعتراض ها، شهرداری دو بار آدامس های این دیوار را کاملا پاک کرد اما این دیوار آنقدر برای مردم جالب بود که در عرض چند روز دوباره سراسر آن پر از آدامس شد. شهرداری بالاخره کوتاه آمد و این دیوار را به رسمیت شناخت و با اینکه یک سازمان رسمی در سال ۱۹۹۶ درخواست پاکسازی دوباره ی کوچه را داشت اما با آن موافقت نشد.

دیوار آدامسی سیاتل ، از معروفترین دیوارهای آدامسی در دنیا

حتی هنرمندانی مثل هافمن هم برای خلق آثار هنری آدامسی به این کوچه می روند. در انتهای کوچه بر روی دیوار پرتره ی هافمن با آدامس طراحی شده که در حال باد کردن یک آدامس بزرگ است. این پرتره آنقدر بزرگ است که طراحی آن آدامس های زیادی لازم داشت. هافمن برای جمع آوری این آدامس ها از مردم خواست تا برای انجام این پروژه به او کمک کنند. این دیوار ۴٫۶ متر ارتفاع دارد و این طراحی در بالاترین قسمت آن انجام شده تا دست هیچ کس به آن نرسد و به این راحتی ها  از بین نرود.

گردشگران برای خلق آثار هنری پول زیادی خرج می کنند تا خودشان را به این کوچه برسانند. جالبه که عده ای این کوچه را جذاب و تماشایی و عده ای هم چندشناک و مشمئز کننده می دانند. این کوچه در دهکده ای ساحلی در سن لوییس ایالت واشنگتن قرار دارد البته آمریکا یک دیوار آدامسی دیگر هم دارد که در شهر سیاتل، در کثیف ترین قسمت شهر قرار دارد و در سال ۱۹۹۹ تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده است.

دیوار آدامسی سیاتل ، از معروفترین دیوارهای آدامسی در دنیا

در آن زمان مردم برای خرید بلیط تئاتر در کنار این دیوار به صف می شدند و از آن جایی که خانه های این محله ی فقیر نشین متروک بود و نمای کهنه ای داشت خیلی ها آدامس خود را بر روی آجرهای این دیوار می چسباندند. با رفتن به این کوچه افراد زیادی را می بینید که در کنار این این دیوار سلفی می اندازند و یا گاهی سکه ای را روی این آدامس ها می چسبانند تا نیازمندان از آن ها استفاده کنند. حتی شاید در این کوچه عروس و دامادهایی را ببینید که برای ثبت یک عکس جالب و سرگرم کننده در مسیر رسیدن به مراسم به کنار این دیوار می روند تا عکس بیندازند.

حقایقی درباره دیوار آدامسی سیاتل

_ نام دیگر دیوار آدامسی سنگ چرب و نرم ( Blarney Stone ) است، که بیشتر نوعی توصیف برای آن می باشد.

_ در فیلم عشق اتفاق می افتد ( Love Happens ) با نقش آفرینی بازیگر مشهور هالیوودی جنیفر انیستون که در سال ۲۰۰۸ میلادی اکران شد این دیوار نشان داده می شود.

_ ۱۳۰ ساعت طول کشید تا دیوار آدامسی از آدامس ها پاک شود.

_ در پاکسازی دیوار آدامسی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد 1070 کیلوگرم آدامس از دیوار کنده و نابود شد.

_ پاکسازی دیوار آدامسی ۳ روز طول کشید.

_ این دیوار آدامسی جزئی از تئاتر شهری شهر سیاتل محسوب می شود و جایی ایست که با هنر دست میلیون ها نفر ساخته شده.

 _ دیوار با استفاده از بخار تمیز شد؛ بخاری که با فشار به دیوار زده می شد.

_ در فرایند پاک سازی حدودا از هر آجر در دیوار، 150 آدامس کنده شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید