کامل ترین راهنمای سفر به خوزستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استان خوزستان در جنوب غربی ایران و بر فراز خلیج فارس نشسته و یکی از پر بازدیدترین استان‌های ایران است. با وجود خسارت‌هایی که شهرهای مختلف این استان در جنگ ایران و عراق داشته‌اند، هنوز هم یکی از دیدنی‌ترین‌های ایران به شمار می‌آید. سفر به خوزستان نیازمند فرصت بسیار و برنامه‌ریزی است تا بتوانید از همه بخش‌های این استان دیدن کنید و از دیدن بهشت ایران لذت ببرید. جاذبه‌های این استان در کنار معاشرت با مردم خونگرم و بی‌مانندش یکی از بهترین سفرهای شما را رقم خواهد زد. اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید بهتر است با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید و بر حسب اولویت و علاقه‌مندی خود، سفر به خوزستان را آغاز کنید.

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

آب و هوای خوزستان

آب و هوایی نیمه‌ بیابانی شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان و نواحی دزفول، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و نواحی شمال اهواز را در بر می ‌‌گیرد. آب و هوای استپ گرم که شامل نواحی شمال دزفول، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و شمال اهواز می شود. آب و هوای استان خوزستان در مناطق کوهستانی و مرتفع، با تابستان های معتدل و زمستان های سرد و در نواحی کوهپایه ‌ای دارای آب و هوای نیمه‌ بیابانی و در نواحی پست و جلگه ‌ای هر چه به سمت جنوب و جنوب شرقی پیش‌ رویم خصوصیات آب و هوا از نیمه بیابانی به بیابانی کناره ‌ای تبدیل می ‌شود.

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

اغلب زمستان های خوزستان، کوتاه و معتدل و تابستان ها طولانی و گرم است. حداکثر درجه حرارت در شهرهای اهواز، آبادان و دزفول به ترتیب ۵۰ و۴۱ و ۵۰ درجه است حداقل دما در همین شهرها به ترتیب ۱-، ۲ و ۱- درجه سانتی گراد است درجه حرارت معمولاً در تیر ماه به بالاترین حد خود و در بهمن ماه به پایین ‌ترین حد خود در طول سال می رسد در این ناحیه تعداد روزهای یخبندان بسیار اندک می ‌باشد.

در استان خوزستان مقدار بارندگی بسیار کم است میانگین بارندگی در طول ۱۵ سال از ۵/۲ میلیمتر در اهواز بیشتر نشده است. رطوبت نسبی در خوزستان بر اثر وجود بادهای شمالی که از داخل می وزد در وسط روز کاهش می ‌یابد.

اقامت در خوزستان

خوزستان دارای هتل های متعدد با کلاس های قیمتی متفاوت است که با توجه به هدفتان از سفر و شهری که می خواهید به آن سفر کنید و یا بودجه مورد نظرتان می توانید از میان آن ها یکی را انتخاب کنید.

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

خورد و خوراک در خوزستان

هر شهر و استانی برای خودش نشانه هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند. قلیه ماهی، ماهی صبور، فلافل، اوپیوزی (اشکنه ‌ی دزفول)، برونی (صندلی سلطون دزفولی)، برشک، حمیس توله، بنگو (ماست و خیار)، ماسووا، آش ارده، باقله توحه، شلی ارده، حریسه (حلیم)، شوربا، قلیه‌ی تخم‌مرغ، حشو، سمبوسه (مخصوص آبادان)، میگو پلو، دال عدس، للک و رنگینک، پوکورا، نافله، امگشت و … تنها بخشی از غذاها و خوراک‌ های سنتی این استان محسوب می‌ شوند.

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

جاذبه های دیدنی خوزستان

همان گونه که در ابتدای راهنمای سفر به خوزستان ذکر کردیم استان خوزستان پهناور است و البته با قدمتی دیرینه دیدنی های بسیاری دارد. در ادامه راهنمای سفر به خوزستان جاذبه های دیدنی برخی از شهرهای خوزستان را به شما معرفی می کنیم.

اهواز:

کوهساران اهواز و گورستان سنگی، رود کارون، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر، بنای معین ‌التجار، دانشگاه سه گوش (دانشکده ادبیات)، بازار عبدالحمید، پل سفید اهواز، کلیسای سورت مسروپ، آرامگاه علی ابن مهزیار، طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه، پل طبیعت کیانپارس، لشکرآباد (بازار فلافل اهواز) و موزه خراطی اهواز از جمبه دیدنی های این شهر هستند.

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

آبادان:

سینما شیرین، مسجد رنگونی ها، آرامگاه ارامنه ساکن در آبادان، پل کابلی امام رضا آبادان، بازار مرکزی آبادان، سینما نفت، موزه آبادان، آرامگاه سید عباس، روستای شلحه امام حسن عسگری، مقام خضر نبی، موزه تنوع زیستی، بازارهای آبادان، کلیسای سورت گاراپت، موزه هنرهای معاصر آبادان، کنزالمال و موزه شهید رییسعلی دلواری می باشد.

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

خرمشهر:

مسجد جامع خرمشهر، موزه جنگ خرمشهر، بازار چینی‌ ها، پل کابلی، کانال عضدی، جزیره مینو، مجتمع گردشگری جزیره مینو، تالاب ناصری (نیشکر)، موزه دفاع مقدس، اروندرود، ساختمان تاریخی هلال احمر (کنسولگری انگلیس)، مسجد ولیعصر، کشتی زمان جنگ اروند صغیر، پل قدیم خرمشهر، بازار ماهی فروشان خرمشهر، قصر فیلیه (کاخ شیخ خزعل)، پارک ساحلی خرمشهر، پل شناور منیخ و  پل شهید جهان آرا (پل دوم خرمشهر).

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

بهترین زمان سفر

اگر در تابستان مسافر استان خوزستان باشید بخشی از ساعات روز را برای گشت و گذار از دست خواهید داد. زیرا گرمای بیش از اندازه به شما اجازه دیدن جاذبه‌ها را نمی‌دهد. بهترین زمان سفر به خوزستان از اواخر پاییز تا اواسط اردیبهشت است. بهتر است سفر را از دزفول شروع کنید و سپس به شهرها و روستاهای اطراف آن سفر کنید.

راهنمای سفر به خوزستان ، کامل ترین راهنما

اطلاعات شهری مورد نیاز در راهنمای سفر به خوزستان

کد استان خورستان: ۰۶۱

فاصله مرکز استان از تهران: ۸۳۴ کیلومتر

مدت سفر هوایی: حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه

مدت سفر با قطار: با قطار معمولی ۱۵ ساعت

مدت سفر زمینی: حدود ۹ ساعت و ۳۸ دقیقه بدون توقف

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید