دریاچه توبا ، از عجایب طبیعی اندونزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در کشور اندونزی و شهر سوماترا دریاچه‌ای به نام توبا وجود دارد که بر اثر انفجار یک ابر آتشفشان شکل گرفته است. اندونزی کشوری با طبیعت سبز و بکر، توجه گردشگران را با جاذبه‌های خاص به خود جذب می‌کند. دریاچه توبا بزرگترین دریاچه آتشفشانی است که با طبیعت بی‌انتها و بسیار زیبا از عجایب طبیعی اندونزی به شمار می‌آید.

دریاچه توبا ، از عجایب طبیعی اندونزی

این دریاچه ی آتشفشانی است که در حدود 100 کیلومتر طول و 30  کیلومتر عرض دارد توسط فوران آتشفشانی غول پیکر در حدود 70 هزار سال پیش تشکیل شده است، بزرگترین دهانه آتشفشانی در جهان است. تخمین ژنتیکی نشان می دهد که تنها چند هزار انسان از آن فاجعه جان سالم بدر برده اند. جزیره ای که در وسط این دریاچه قرار دارد، بزرگترین جزیره موجود است و  شامل دو دریاچه می باشد. همچنین به علت بالا بودن از سطح دریا این دیارچه دارای آب و هوای گرم تری میباشد که گردشگران می .توانند در آبهای آتشفشانی گرم شنا کنند.

دریاچه توبا ، از عجایب طبیعی اندونزی

با توجه به این که آب دریاچه توبا در اندوزی فاقد مواد معدنی و مغذی است، ماهی های اندکی در آن زندگی می کنند و از ماهی های بومی و مهم آن می توان به راسبورا توبانا گونه ای از پرتوبالگان و ماهی های باتاک اشاره کرد.

دریاچه توبا در اندونزی میزبان پوشش گیاهانی نظیر فیتوپلانکتون ها و همینطور انواع از گیاهان آبزی مانند نیلوفرهای آبی، عدسک آبی کوچک و علف شاخی و … نیز به چشم می خورد. پوشش عمده ی دیگری که در این منطقه به چشم می خورد جنگل های بارانی از درختان کاج هستند که قد علم کرده اند.

جاذبه های دریاچه توبا در اندونزی

چشمه های آب داغ

در سمت غربی جزیره ساموسیر و در نزدیکی شهر کوچک پانگوروران چندین چشمه آب داغ به چشم می خورد که برای تفریح و شست و شوی دست و پا بسیار مناسب می باشد.

مقبره شاه سیدابوتار

در محدوده ی دریاچه توبا در اندونزی قبیله ای زندگی می کنند که نام آن ها باتاک بوده و نخستین پادشاه باتاکی محسوب می شده است. مقبره این پادشاه در روستای توموک قرار دارد که در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستای توک توک واقع می باشد.

موزه باتاک

موزه باتاک در بخش شمالی جزیره ساموسیر در روستای توموک قرار دارد و شما به راحتی می توانید بعد از این که از دریاچه توبا در اندونزی دیدن کردید از آن بازدید کنید. با بازدید از موزه باتاک می توانید با مردم این قوم و قبیله متفاوت آشنا شوید و با نحوه زندگی، رسم و رسوم سنتی،  لباس ها، مشاغل و … آن ها آشنا شوید.

دریاچه توبا ، از عجایب طبیعی اندونزی

آبشار بینانگالوم | Binangalom Waterfall

یکی از آبشارهایی که درون دریاچه توبا در اندونزی می ریزد، آبشار بینانگالوم است که برای رسیدن به این آبشار می توانید قایقهای موتوری را از شهر پاراپات یا جزیره ساموسیر اجاره کنید و پس از مدت کوتاهی حدود ۳۰ دقیقه خودتان را به این آبشار زیبا و باشکوه برسانید. اگر شرایط آب و هوایی مناسب بود پیشنهاد می کنیم که تنی هم به آب بزنید اما حتما جلیقه نجات به تن داشته باشید و زیاد هم به خود آبشار نزدیک نشوید، چرا که جریان های بینانگالوم بسیار تند می باشد.

دریاچه توبا ، از عجایب طبیعی اندونزی

موزه هوتا بولون سیمانیندو | Museum Huta Bolon Simanindo

موزه هوتا خانه سابق یکی از پادشاهان باتاک بوده که ۱۴ همسر داشته و بر روی سقف این خانه سلطنتی شاخ هایی از بوفالو به چشم می خورد و درون خود موزه مجموعه هایی از لوازم خانگی می باشد. در این موزه نیز روزی دو بار اجرای حرکات موزون و موسیقی محلی برقرار است که در ساعات ۱۰ و ۱۱:۴۵ دقیقه انجام می شوند.

بهترین زمان سفر به دریاچه توبا در اندونزی

با توجه به شرایط جغرافیایی که دریاچه توبا در اندونزی داراست، به نسبت دیگر نقاط این کشور آب و هوای خنک تری را شامل می شود. از همین رو شما زمانی که در فصل بهار این منطقه سفر کنید هوایی خنک و گرمایی معتدل در انتظارتان است، فصل تابستان دمای هوا کمی بالا می رود اما می رود و شرایط برای شنا در دریاچه توبا بسیار مناسب می شود. فصل پاییز هم پادشاه فصل ها برای سفر به هر نقطه از این کره خاکی محسوب می شود، در این دریاچه فصل پاییز زمان مناسبی برای سفر و بازدید از زیبایی ها منطقه و همینطور شرکت در جشنواره ها و فستیوال های محلی مردم اندونزیایی به حساب می آید. نکته ی قابل توجه در مورد دریاچه توبا در اندونزی این است که برخلاف دیگر مناطق گردشگری که در فصل زمستان شرایط خوبی ندارد، شرایط مناسب و حتی قیمت هتل ها و ورودی ها دریاچه هم بالاتر می رود چرا که به دلیل همزمان شدن با سال نوی چینی ها گردشگران زیادی هستند که به سمت این دریاچه سفر می کنند. به طور کلی می توانیم بگوییم که بهترین زمان برای سفر به این دریاجه اواسط فرودین تا اوایل اردیبهشت است. فراموش نکنید که در سفر به این دریاچه همراه خودتان لباس شنا، کرم ضد آفتاب، کلاه، عینک، لباس مناسب فصل، کفش مناسب پیاده روی ها طولانی و همینطور پانچور و چادر برای کمپینگ همراه داشته باشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید