معرفی غارهای لاسکو ، فرانسه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

لاسکو نام مکان مجموعه‌ای از غارهای واقع در جنوب‌غربی فرانسه است که بخاطر وجود غارنگاره‌هایی در آن که به دوران پارینه‌سنگی می‌رسند، نامدار است. غارهای اصلی در نزدیکی روستای مونتینیاک در شهرستان دوردون قرار دارند. درون این غارها تعدادی از بهترین هنرهای دوره پارینه‌سنگی نوین وجود دارند. این نگاره‌ها قدمتی برابر با 17٬300 سال دارند. نگاره‌های درون غار اغلب تصاویری از جانوران بزرگ است که بیشترشان از روی سنگواره‌های به دست آمده در نزدیکی غارها شناسایی شده اند. در 1979، لاسکو به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو برگزیده شد.

معرفی غارهای لاسکو ، فرانسهغار در 12 ام سپتامبر سال 1940 توسط چهار نوجوان به نام‌های مارسل رویدا، ژاک مارسل، ژرژ آنیل، و سیمون کوئنکا و سگ مارسل به نام روبو کشف شد. مجموعه غار در سال 1948 برای بازدید همگان گشوده شد. در 1955، کربن دی‌اکسیدی که توسط 1٬200 بازدیدکننده در روز تولید می‌شد به وضوح باعث آسیب دیدن چندین نگاره شده بود. غار در سال 1963 بر روی بازدیدکنندگان بسته شد تا آثار هنری آن بازسازی شوند. پس از آنکه غار بسته شد، نقاشی‌ها به شکل طبیعی و آغازین خود برگردانده شدند. اتاق‌های درون غار با نام‌های «سرسرای گاوها»، «گذرگاه»، «دودکش»، «سالن کلیسا»، «صومعه»، و «اتاق گربه‌سانان» نامگذاری شدند. لاسکوی دو (Lascaux II) که رونوشتی از اتاق‌های غار، شامل سرسرای بزرگ گاوها و گالری نگاره‌ها، بود در سال 1983 و در 200 متری نگاره‌های اصلی گشایش یافت.

معرفی غارهای لاسکو ، فرانسه

بخش ها ی مختلف غار لاسکو از تالار بزرگ گاوها ، گذرگاههای جانبی ، شافت مرده ، اتاق حکاکی ها ، گالری نقاشی شده و اتاق چهارچوب تشکیل شده است. غار لاسکو حاوی 2000 فیگور است که می تواند به سه دسته اصلی طبقه بندی شود: حیوانات ، چهره های انسانی و علائم انتزاعی که بیشتر تصاویر اصلی با استفاده از رنگدانه های معدنی روی دیوارها نقاشی شده اند اگرچه برخی از طرح ها نیز به داخل سنگ تزئین شده اند. آنها از بهترین نمونه های هنری از دوره پارینه سنگی فوقانی هستند. همچنین گاوها ، بیستونها ، گلزارها ، پرنده ، خرس ، کرگدن و انسان نمایان می شوند. از بین حیوانات اسب سواری غالب است. از مشهورترین تصاویر چهار گاو نر بزرگ و سیاه در تالار گاوها وجود دارد. یکی از گاوها به طول 17 فوت (5.2 متر) طول دارد که بزرگترین حیوانی است که تاکنون در هنر غار کشف شده است.

معرفی غارهای لاسکو ، فرانسه

دیوارهای غار با حدود 600 حیوان نقاشی شده و نمادها و نزدیک به 1500 حکاکی تزئین شده است. در شافت مرده تنها چهره یک انسان بر روی دیوارهای غار لاسکو یافت می شود. این نقاشی با عنوان “صحنه مرده” به صورت سه گانه از یک بیستون یک مرد و آنچه به نظر می رسد یک کرگدن است.این مرد مقابله ای با بیستون داشته و به صورت دروغگویی مستعد روی زمین با نیزه شکسته در کنار او دیده می شود. حدود 25 متر طول اتاق Flines است که با ابعاد باریک و شیب تند آن با سایر گالری های غار لاسکو تفاوت دارد و باعث می شود حرکت در اینجا سخت شود. باستان شناسان معتقدند که این غار در مدت زمان طولانی به عنوان مرکزی برای شکار و مناسک مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید