مسجد جامع آگرا ، قدیمی‌ترین مسجد در شهر آگرا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مسجد جامع اگرا درست روبه‌روی قلعه آگرا، مشرف به ایستگاه قطار قلعه آگرا قرار دارد. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد هند است. این مسجد با معماری چشم گیرش مفتخرانه در قلب یک بازار سنتی و پر انرژی قرار گرفته است. مسجد جامع آگرا که آن را با نام مسجد جمعه و مسجد محبوب جامی نیز می‌شناسند به عنوان قدیمی‌ترین مسجد در شهر آگرا شناخته می‌شود.

مسجد جامع آگرا ، قدیمی‌ترین مسجد در شهر آگرا

این مسجد زیبا با نمایی از سنگ‌های سرخ در قلب بازار جای گرفته است و یادگاری از دوران مغول و قرن 17 میلادی به شمار می‌آید. بانی مسجد را پنجمین پادشاه گورکانی، شاه جهان می‌دانند که در سال 1648 میلادی ساخت آن را برای ادای احترام به دخترش جهان آرا بیگم آغاز کرد.

مسجد جامع آگرا ، قدیمی‌ترین مسجد در شهر آگرا

از طریق یکی از پنج تاق دروازه های ورودی می توان وارد مسجد شده و به راه پله های آن دسترسی پیدا کرد. ورودی اصلی، در بخش شرقی این مسجد قرار گرفته که توسط تاق ها و ستون های کنده کاری شده تزئین شده است. این دروازه ها به یک حیاط بسیار وسیع ختم می شوند که گنجایش ده هزار نفر را دارد. جالب است که فضای شلوغ و پر ازدحام بازار اطراف این مسجد با ورود به مسجد تغییر کرده و به یک آرامش و آسایش خاطر تبدیل می شود. نمازگزاران پیش از برگزاری نماز، دست ها و پاهای خود را در حوضی که در مرکز حیاط مسجد قرار گرفته، می شویند.

مسجد جامع آگرا ، قدیمی‌ترین مسجد در شهر آگرا

در قسمت غربی حیاط، نمازخانه‌ای قرار دارد که سقف آن را با 3 گنبد بزرگ پوشانده و با تزئینات جناغی سرخ و سفید به زیبایی آراسته‌اند. از دیگر ویژگی‌های مسجد می‌توان به کتیبه‌ها و کاشی‌های رنگی اشاره کرد که بر زیبایی مجموعه افزوده‌اند.

این مسجد در میان منطقه سرزنده کناری بازار (Kinari Bazar) نزدیک ایستگاه قطار قلعه آگرا قرار گرفته است و در حدود پانزده دقیقه با ایستگاه کانتونمنت آگرا (Agra Cantonment station) فاصله دارد. در این منطقه در پیچ و خم کناری بازار می توان مغازه های فروش پارچه های رنگارنگ، جواهرات، ساری، ادویه جات و غیره را پیدا کرد. پیشنهاد می شود تا حتما قلعه آگرا، از استحکامات نظامی دوره اکبرشاه از پادشاهان مغول در میانه دهه ۱۵۰۰ میلادی را که در این نزدیکی قرار گرفته، بازدید کنید.

مسجد جامع آگرا ، قدیمی‌ترین مسجد در شهر آگرا

جالب است بدانید برای بازدید از مسجد باید بدون کفش وارد شوید و لباسی مناسب پوشیده باشید.

ساعت کار: هر روز 5:00 صبح تا 21:00 شب

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید