معبد باشکوه آرتمیس ، از عجایب هفتگانه جهان باستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

عجایب هفتگانه جهان حکایت از سازه های شگفت انگیز موجود در دنیا دارد که هر یک، راز و رمزهای خاصی را در دل خود جای داده اند. اما در این بین معبد آرتمیس شاهکاری بی نظیر و تکرار نشدنی بود که در ادامه قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

معبد آرتمیس در افسوس که به آرتمیسیوم هم معروف است، در اواسط قرن ششم قبل از میلاد ساخته شده است. این بنا در شهر افسوس کوش آداسی قرار دارد.

معبد باشکوه آرتمیس ، از عجایب هفتگانه جهان باستان

آرتمیس چه کسی بود؟

آرتمیس در واقع ایزدبانویی بود که برخی معتقدند او ریشه یونانی دارد، ولی تصاویری دیده شده به گونه ای بوده که او بیشتر به زنان شرقی شباهت داشته و همچون زنان یونانی هم نسلِ خود عریان نیست. معادل رومی اسم او را دیانا می دانند و به همین دلیل نام دیگر معبد آرتمیس را معبد دیانا می نامند.گفته می شود او بانویی متاهل و پاکدامن بوده که تصاویر نشانگر بارور بودن آن می باشد. با این حال اطلاعات دقیق تری از هویت او در دست نیست. اغلب او را با آرتمیس “الهه یونان” اشتباه می گرفتند ولی تفاوت های شایانی بین این دو بود.

معبد باشکوه آرتمیس ، از عجایب هفتگانه جهان باستان

تاریخچه

در ۲۱ جولای سال ۳۶۵ پیش از میلاد، عبادتگاه آرتمیس توسط شخصی به نام هروستراتوس به آتش کشیده شد او هیچ خصومتی با این عبادتگاه نداشت بلکه فقط می خواست از این راه به شهرت جهانی دست پیدا کند. این اتفاق دقیقا در شب تولد اسکندر مقدونی رخ داد، عده ای می گویند در این شب الهه آرتمیس چنان درگیر به دنیا آمدن اسکندر بوده که از بنای خود مراقبت نکرده است، اسکندر بعد از اینکه آسیای صغیر را فتح کرد بازسازی این محل را آغاز کرد و جالب است که دقیقا روز مرگ اسکندر این محل بازسازی می شود ولی دوباره در سال ۲۶۲ پیش از میلاد، توسط قبیله گوت ها که از قبایل ژرمنی شرقی بود ویران شد، از ویرانه های این ساختمان برای ساخت مجدد آن در سال های بعد استفاده شد. بعد از آمدن دین میسیحیت بیشتر ساکنان شهر افسوس مسیحی شدند و دیگر این عبادتگاه اهمیت قبلی خود را نزد مردم از دست داده بود. در قرن پنجم میلادی شهر افسوس مورد حمله قرار گرفت و این بنا نابود شد، مردم هم از این شهر به جای دیگری رفتند. آرتمیس پس از سالیان درازی در سال ۱۸۶۹ دوباره کشف شد،در آن هنگام حفاری هایی را در کنار این عبادتگاه آغاز و آثار هنری زیادی را پیدا کردند که امروزه همه آن ها در موزه بریتانیای لندن قرار دارد. امروز آثار کمی از این بنا به جا مانده و چیزی که بازدید کنندگان از این عبادتگاه در شهر افسوس می بینند فقط یک ستون بازسازی شده است که همگان را یاد عظمت و شکوه عبادتگاهی می اندازد که معماری باورنکردنی آن باعث شده که یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان باشد. ماکت این بنا در پارک مینیاتور استانبول قرار دارد در آنجا می توانید این عبادتگاه را با جزئیات بیشتری ببینید.

معبد باشکوه آرتمیس ، از عجایب هفتگانه جهان باستان

معماری معبد آرتمیس

زیربنای این ساختمان به صورت چهار گوش بوده و ورودی زیبایی به سمت حیاط داشته است، در بالای آن بالکن های بزرگی به طول ۱۳۰ و عرض ۸ متر وجود داشته که با پله های مرمر به پایین وصل بودند. در کل، این بنا ۱۲۷ ستون با ارتفاع ۲۰ داشته که در ردیف هایی منظم قرار داشتند و با گچ بری ها و طلا کاری هایی که داشتند جلوه ای خاص به بنا داده بودند، آثار هنری زیبایی در این عبادتگاه وجود داشت و مجسمه های آن توسط مجسمه سازهای معروف یونان ساخته شده بودند.

بازدید از معبد آرتمیس

گرشگران برای بازدید از این مکان می توانند از وسایل حمل و نقل عمومی هم بهره ببرند و خود را تا نزدیکی معبد آرتمیس برسانند. هزینه ورودی هم رایگان می باشد. از آن جایی که احتمالا تماشای اندک آثار به جا مانده از این عبادتگاه، تنها برای تاریخ شناسان جذابیت دارد، هنگامی که با تور ترکیه به شهر افسوس سفر کردید و از بقایای معبد آرتمیس دیدن به عمل آوردید، می توانید از سایر جاذبه های گردشگری این شهر نظیر: کلیسای باستانی مری، موزه باستان شناسی افسوس، کتابخانه باستانی سلسوس، مسجد عیسی بی و حمام تاریخی سلجوک نیز بازدید کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید