معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان کشوری در جنوب شرقی اروپاست. پایتخت این کشور شهر صوفیه است. جمعیت این کشور بالغ بر ۷٬۳۶۴٬۵۷۰ (در سال ۲۰۱۱ میلادی) نفر است که هر ساله ۱٪ از آن کاسته می‌شود. بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد.

نتیجه تصویری برای پرچم بلغارستان

زبان رسمی این کشور بلغاری و واحد پول آن لِف با واحد جزء استونیکی است. حدود ۸۵ درصد از مردم آن بلغاری‌تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند. بلغارستان ۱۱۰٬۹۹۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و چهاردهمین کشور بزرگ در اروپا است.

مهمترین صادرات بلغارستان اسانس گل رز است، همچنین شراب نیز از دیگر اقلام مهم صادراتی بلغارستان است، بلغارستان چهارمین صادرکننده شراب در جهان است، پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت نیز از دیگر صادرات بلغارستان می‌باشد. جمهوری بلغارستان رسماً کشوری سکولار است اما در قانون اساسی آن مسیحیت ارتدکس به عنوان دین سنتی کشور ذکر شده‌است.۷۶٪ جمعیت پیرو آیین مسیحیت نوع ارتدوکس هستند و ۱۰٪ جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و ۱۱٫۸ درصد بی‌دین هستند.

جغرافیا

در شمال این کشور جمهوری رومانی با ۶۰۸ کیلومتر مرز مشترک قرار دارد. در غرب با جمهوری پیشین یوگسلاوی (صربستان با طول مرز ۳۱۸ کیلومتر و مقدونیه با مرز مشترک ۱۴۸ کیلومتری) همجوار می‌باشد. در جنوب با کشور یونان (۴۹۸ کیلومتر) و ترکیه (۲۴۰ کیلومتر) هم‌مرز است. در خاور این جمهوری دریای سیاه قرار دارد.

دو رشته کوه مهم بلغارستان را فرا گرفته‌است، یکی رشته کوه‌های بالکان که شمال و مرکز این کشور را دربر گرفته و دیگری رشته‌کوه‌های ردوپه که باختر و جنوب کشور را شامل می‌شود، از دیگر رشته‌کوه‌های بلغارستان می‌توان به ریلا و پیرین اشاره کرد.

کوه‌های بالکان از شرق تا غرب و مرکز بلغارستان می‌گذرد. در شمال، تپه‌های کم‌ارتفاع به رود دانوب متمایل است. در جنوب، منطقه‌ای از زمین‌های پست کوه‌های بالکان را از گرانکوهی بلند و چین‌دار که بلندترین قله بلغارستان در آن است جدا می‌کند. بلندترین نقطه این کشور قله مُصَلّی با ۲۹۲۵ متر ارتفاع است که در ارتفاعات ریلا در غرب بلغارستان واقع شده‌است.

شمال کشور تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد، در حالی که جنوب شرق از آب و هوای مدیترانه‌ای برخوردار است. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. مهم‌ترین رود ماریتسا نام دارد که از رشته‌کوه‌های ردوپه در باختر بلغارستان سرچشمه گرفته و با گذر از مناطق مرکزی کشور راه جنوب را در پیش گرفته و وارد ترکیه می‌شود و سپس به دریای اژه می‌ریزد. رود دیگر دانوب نام دارد که در شمال بلغارستان جریان دارد.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

مردم، زبان، دین

۸۳٪/۹ جمعیت بلغارستان را بلغارها و ۱۰٪ را ترک‌ها و کولی‌ها تشکیل می‌دهند. بسیاری از دانشمندان ریشه بلغارها را از قبایل ترک‌زبان آسیای میانه می‌دانند. همچنین گروه‌هایی از روس‌ها، رومانی‌ها، ارمنی‌ها، یونانی‌ها و سایر اقلیت‌های کوچک نیز در این کشور به سر می‌برند. کمتر از ۰/۱٪ درصد از مردم این کشور به ایدز مبتلا هستند. زبان رسمی کشور، بلغاری است که مردم بلغارستان به این زبان تکلم می‌کنند.

۷۶٪ جمعیت پیرو آیین مسیحیت نوع ارتدوکس هستند و ۱۰٪ جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و ۱۱٫۸ درصد بی‌دین هستند.[۳] در بلغارستان هشتاد هزار مسلمان علوی وجود دارد. گسترش اسلام در بلغارستان را می‌توان در تصرف این کشور توسط امپراتوری عثمانی ریشه‌یابی کرد.

زبان بلغاری زبانی هندواروپایی و از شاخه اسلاوی جنوبی است که نزدیک‌ترین به آن زبان مقدونی است و گویشوران آن با گویشوران زبان مقدونی درک مطلب می‌کنند. در زبان بلغاری کهن و معاصر صدها واژه فارسی وجود دارد که در مکالمات روزمره به‌کار می‌رود. تعداد این واژه‌ها حدود ۱۰۰۰ عدد است که بیشتر از طریق زبان ترکی و در دوره تسلط ۵۰۰ ساله عثمانی بر این کشور، وارد این زبان شده‌است.

جاذبه‌های گردشگری بلغارستان

شهر پلوودیو

شهر پلوودیو كه بین منطقه بالكان و كوهستان های «ردوپی» قرار دارد، دومین شهر بزرگ بلغارستان است كه از ترددهای هزاران ساله بین اروپای غربی و خاورمیانه جان به در برده است. این شهر، قدیمی ترین شهر مسكونی در اروپاست كه از قدمت بیش از شش هزار سال در تاریخ برخوردار است. شهر پلوودیو در دوسوی رودخانه «ماریتسا» همچنین به دلیل تنوع قومی-نژادی از شهرت بالایی برخوردار است. بسیاری از 340 هزار سكنه این شهر از اقلیت های ترك، رمی، ارمنستانی، یونانی و یهودی هستند كه جملگی از نفوذی بالا در حیات فرهنگی این شهر برخوردارند. پلوودیو، اولین شهر بلغارستان است كه پایتخت فرهنگی اروپا می شود؛ ضمن اینكه این شهر همچنین در فهرست 25 مكان دیدنی روزنامه نیویورك تایمز برای سال 2019 گنجانده شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

کلیسای بویانا

در دامنه‌های کوه ویتوشا و در حومه شهر زیبای صوفیه یک کلیسای 900 ساله قرار دارد که علاقه‌مندان به تاریخ برای بازدید از آن هر ساله به بلغارستان سفر می‌کنند. کلیسای بویانا یک کلیسای ارتودوکس است که در اواخر قرن 10 و اوایل قرن 11 میلادی ساخته شد و بخش‌های مختلف آن به مرور به آن اضافه گردید. قسمت شرقی کلیسا دو طبقه دارد که در اواخر قرن 10 و بخش مرکزی آن در قرن 13 ساخته شده است که با اضافه شدن قسمت غربی در اواسط قرن 19 میلادی، عملیات ساخت آن پایان یافت. کلیسای بویانا جزو باارزش‌ترین کلیساهای باستانی بلغارستان است که نقاشی‌های دیواری مشهور آن نقش بسزایی در تحولات نقاشی بلغارستان و اروپا در قرون‌وسطا داشت. حدود 89 صحنه و تصویر 240 انسان در این نقاشی‌ها دیده می‌شود که با دیدن طرح‌های شگفت‌انگیزش نمی‌توانید چشم از آن بردارید.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

صومعه ریلا

صومعه ریلا یکی از دیدنی های بلغارستان است که در ارتفاع 1147 متری در بالای کوه های ریلا و در 117 کیلومتری صوفیه واقع شده است. قدمت این صومعه اعجاب‌انگیز به قرن 10 میلادی برمی‌گردد و در واقع عبادتگاه بزرگ ارتودوکس است که در نوع خود یک شاهکار بزرگ هنری به شمار می‌رود. صومعه ریلا عبادتگاهی پر زرق و برق اما پر از آرامش است که در فصل تابستان میزبان هزاران گردشگر که در قالب تور بلغارستان به این کشور سفر می‌کنند، محسوب می‌شود. صومعه ریلا در سال 1983 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

جنگل سنگی وارنا

جنگل سنگی وارنا که در زبان بلغاری Pobiti Kamani نامیده می شود پدیده ای شگفت انگیز است که در شمال غربی شهر وارنا بلغارستان قرار گرفته است. این منطقه تنها بیابان بلغارستان و یکی از معدود بیابان های اروپا محسوب می شود. در این منطقه ستون های سنگی و مجموعه هایی از صخره های سنگی به طرز عجیبی شبیه به درخت وجود دارند و باعث شده اند تا نام جنگل سنگی به این منطقه داده شود. اگر قصد سفر به بلغارستان و وارنا را دارید پیشنهاد می کنیم بازدید از این منطقه عجیب و جذاب را در لیست برنامه های خود قرار دهید.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

موزه ملی تاریخی بلغارستان

موزه تاریخ ملی یکی از بزرگ ترین موزه های تاریخی در منطقه بالکان است و شامل بزرگ ترین مجموعه آثار تاریخی بلغارستان است. بازدید از این موزه درک جامع و عمیقی از فرهنگ و تاریخ این کشور به شما می دهد و با زندگی مردم بلغار در گذشته های دور آشنا خواهید شد. برای بازدید از موزه بهتر است چند ساعتی وقت اختصاص دهید زیرا فضای موزه بزرگ است و برای بازدید از تمام قسمت های آن مطمئنا به چند ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

تئاتر ملی ایوان وازوف Ivan Vazov

تئاتر ملی ایوان وازوف صوفیه از جمله اماکنی است که به سبب برنامه‌های جذاب مورد توجه عموم قرار گرفته است. در بازدید از شهر صوفیه، اگر به تئاتر علاقه‌مند باشید، می‌توانید به تماشای اجرای هنرمندان تئاتر ملی ایوان وازوف بروید که می تواند گزینه‌ای مناسب برای گردشگران باشد. این تئاتر ملی که در مرکز شهر قرار دارد، دسترسی راحتی را برای گردشگران مهیا می‌سازد. همچنین آن‌ها می‌توانند نمایی از معماری منحصر به فرد سیتی گاردن را ببینند که در نزدیکی تئاتر ملی ایوان وازوف قابل مشاهده است. جالب است بدانید که تئاتر ملی با اینکه در گذر زمان چندین بار آسیب دیده، مورد بازسازی قرار گرفته است، تا هم اکنون به عنوان جاذبه‌ای تماشایی مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

قلعه‌ بلوگرادچیک

برای یک تجربه ای که به معنای واقعی شگفت آور است و در آن تاریخ و طبیعت گره می خورند، به سمت شمال غرب شهرستان بلوگرادچیک بروید، جایی که قلعه بلوگرادچیک بلغارستان برای چندین قرن، جا خوش کرده است. نام این قلعه به معنای «بنای سفید» است که به قلعه درخشانی بر می گردد که در بالای شهر قرار گرفته است، در حالی که نام رسمی این قلعه Belogradchik Kale می باشد. Kale در زبان ترکی به معنی قلعه است.

معرفی جاذبه های گردشگری بلغارستان

گورستان باستانی وارنا

گورستان باستانی وارنا که حاوی شواهد اولین تمدن اروپایی و قدیمی‌ترین طلای جهان است به ۴۶۰۰ تا ۴۲۰۰ سال پیش از میلاد برمی گردد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید