قدیمی ترین رستوران ها و غذاخوری ها در بازار تهران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

منطقه بازار تهران منطقه ای وسیع در مرکز شهر تهران است که از قدیم قطب اصلی تجارت و نبض تپنده اقتصاد کشور بوده است. این منطقه محدوده ای وسیع را در برمی گیرد که خیابان های مولوی، پانزده خرداد، مصطفی خمینی و خیام را در برمی گیرد. بازار تهران هم فال است و هم تماشا! بسیاری از شهروندان تهرانی، شهرستانی و حتی توریست های خارجی برای خرید کردن و همین طور بازدید از ساختمان ها و حجره های قدیمی به بازار تهران می آیند. از آن جا که بازار منطقه ای بسیار وسیع است حداقل به یک نصفه روز زمان نیاز خواهید داشت. در منطقه بازار رستوران های متعددی وجود دارند تا پاسخگوی نیاز حجره داران، کسبه و مشتریانی باشند که بازار می آیند. برخی از این رستوران ها بسیار قدیمی هستند و چندین نسل است که در این مکان دایرند. در این مطلب بهترین رستوران های بازار تهران را به شما معرفی می کنیم تا اگر گذرتان به این منطقه قدیمی از تهران افتاد برای غذا خوردن انتخاب های خوبی پیش رو داشته باشید.

رستوران شرف الاسلامی

یکی از قدیمی ترین، معروف ترین و بهترین رستوران های بازار تهران بدون شک رستوران شرف الاسلامی است. شهرت این رستوران به حدی است که بسیاری تنها برای غذا خوردن در این رستوران هم که شده به منطقه بازار می آیند. این رستوران بسیار قدیمی است و در راسته پشت مسجد امام (مسجد شاه سابق) قرار گرفته است. این رستوران به صورت خانوادگی اداره می شود و چندین نسل است که در بازار فعال است و به همین دلیل بسیار مورد اعتماد کسبه و مغازه داران قرار دارد.فضای داخل این رستوران به سبک و سیاق قدیم باقی مانده و شما را به یاد چلوکبابی های قدیم می اندازد. از طرفی تقریبا هر زمان که برای ناهار به این رستوران مراجعه کنید با صفی طویل مواجه خواهید شد، اما سرویس دهی سریع و حرفه ای رستوران زیاد شما را منتظر نگه نمی دارد و با کمی انتظار می توانید جای خالی پیدا کنید و غذایتان را بخورید. غذاهای رستوران شرف الاسلامی همگی پرملات و چرب و چیلی و به اصطلاح بازاری پسند هستند، بنابراین اگر نتوانستید یک پرس غذا را به تنهایی تمام کنید خیلی تعجب نکنید. از جمله بهترین غذاهای این رستوران می توان به ته چین، شیشلیک، باقالی پلو با ماهیچه و زرشک پلو با مرغ اشاره کرد که حجم و کیفیتی رضایت بخش دارند.

رستوران های قدیمی بازار تهران

آدرس: بازار تهران، پشت مسجد امام، داخل حیاط مسجد، سرای اردیبهشت، رستوران شرف الاسلامی

رستوران مسلم

رستوران مسلم رقیب دیرینه، سرسخت و قدیمی رستوران شرف الاسلامی است و به دلیل نزدیک بودن این دو رستوران به هم، انتخاب برای مشتریان را کمی سخت می کنند. رستوران مسلم نبش سبزه میدان و محوطه اصلی بازار تهران قرار دارد و به دلیل موقعیت بسیار مناسبش همیشه مملو از مشتری است. فضای رستوران مسلم از شرف الاسلامی کمی بزرگ تر است و در سه طبقه به سرویس دهی می پردازد. بنابراین اگر به این رستوران رفتید و با صفی طویل و دراز مواجه شدید نگران نباشید، چون به سرعت نوبت شما می شود و می توانید از بین غذاهای لذیذ و خوشمزه رستوران انتخاب کنید. ته چین های مسلم یکی از مشهورترین غذاهای این رستوران هستند و به شما هم پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید. البته در کنار تمام غذاها یک تکه ته چین هم قرار داده می شود که می توانید از طعم مطبوع آن لذت ببرید. مسئولین رستوران مسلم ادعا می کنند که در روزهای شلوغ روزانه به ۴۰۰۰ نفر سرویس دهی می کنند، که با توجه با صف طولانی مقابل رستوران این رقم چندان هم بعید به نظر نمی رسد.

رستوران های قدیمی بازار تهران

آدرس: بازار تهران، خیابان ۱۵ خرداد، نبش ورودی سبزه میدان، کوچه حاج رحیم خان، رستوران مسلم

رستوران خیام

رستوران خیام یکی دیگر از رستوران های بازار تهران است که در خیابان خیام و در بخش جنوبی ایستگاه مترو خیام قرار گرفته است. این رستوران که بیشتر یک سفره خانه سنتی است در بنایی تاریخی و ۲۰۰ ساله قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده در بین توریست های خارجی محبوبیت زیادی پیدا کند. بنای تاریخی رستوران خیام این طور که می گویند توسط منیر السطنه، یکی از همسران ناصرالدین شاه وقف شده است و به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی که دارد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. برای رسیدن به این رستوران کافی است به روبروی امام زاده نصرالدین بروید و قدم به فضایی تاریخی، تماشایی و باصفا بگذارید. رستوران خیام به دلیل فضا و سرویس دهی خاصی که دارد قیمت های بالاتری نسبت به سایر رستوران ها دارد و به نوعی رستوران توریستی محسوب می شود. در همین رابطه جالب است بدانید که کتاب راهنمای سفر لونلی پلانت ( Lonely Planet) در لیست بهترین بازارهای تهران این رستوران را به خوانندگانش پیشنهاد داده است. بنابراین در این رستوران احتمالا با توریست های زیادی مواجه خواهید شد که برای امتحان غذای ایرانی و همین طور لذت بردن از فضای سنتی و تاریخی رستوران به این جا آمده اند. علاوه بر غذا، می توانید از سرویس قلیان و چای که به روشی کاملا سنتی ارائه می شود هم استفاده کنید.

رستوران های قدیمی بازار تهران

آدرس: بازار تهران، خیابان خیام، روبروی امامزاده نصرالدین، رستوران خیام

رستوران شمشیری

شمشیری یکی از قدیمی ترین رستوران های بازار تهران است و در جنوب شرقی سبزه میدان قرار گرفته است. اهالی بازار و کسبه به ویژه بسیار به این رستوران علاقه دارند و از قدیم مشتری پر و پا قرص آن بوده اند. رستوران شمشیری تخصصش طبخ بهترین و لذیذترین کباب کوبیده های شهر است و خیلی ها تنها کباب کوبیده رستوران شمشیری را قبول دارند و بس! جالب است بدانید که حاج محمدحسن شمشیری صاحب این رستوران یکی از یاران باوفای دکتر مصدق بود و به همین دلیل این رستوران علاوه بر غذا، شاهده گفتگوها و مباحثات سیاسی زیادی هم بوده است. رستوران شمشیری پاتوق اعضای جبهه ملی بوده و محل تجمع و دیدار بازاریان با رجل سیاسی به شمار می رفته است.

همه ما با ترکیب لذیذ و بی نظیر کره آب شده روی برنج آشنا هستیم. گفته می شود که رستوران شمشیری برای اولین بار این ترکیب را ابداع کرده و برای سرو چلوکباب روی آن کمی کره قرار داده است. البته در مورد این ادعا حرف و حدث زیاد است، اما قدر مسلم آن است که رستوران شمشیری یکی از بهترین کباب های تهران را طبخ می کند. علاوه بر کباب کوبیده، کباب برگ و باقالی پلو با ماهیچه این رستوران هم بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

رستوران های قدیمی بازار تهران

آدرس: بازار تهران، سبزه میدان، شلع جنوب شرقی، رستوران شمشیری

کافه رستوران گل رضائیه

در ادامه معرفی قدیمی ترین رستوران های بازار تهران جا دارد به یکی از کافه های قدیم تهران هم اشاره بکنیم. کافه رستوران گل رضائیه یکی از قدیمی ترین کافه رستوران های تهران است که بیش از ۷۰ سال قدمت دارد. این کافه رستوران در خیابان سی تیر و درست مقابل موزه آبگینه قرار گرفته است. کافه رستوران گل رضائیه در سه وعده صبحانه، ناهار و شام به سرویس دهی به مشتریان می پردازد و روزگاری پاتوق نویسندگان و روشنفکران مشهور مثل صادق هدایت و فروغ فرخزاد بوده است. حتی گفته می شود که یک میز کنار پنجره قرار دارد که محل نشستن همیشگی صادق هدایت و فروغ بوده است و هنوز به همان سبک و سیاق حفظ شده است. اگرچه این کافه رستوران دقیقا در منطقه بازار قرار ندارد، با این حال ارزشش را دارد که آن را جزء رستوران های بازار تهران معرفی کنیم و توصیه کنیم که حتما سری به آن بزنید. منوی کافه رستوران گل رضائیه ساده و خانگی است و شامل انواع سوپ، سالاد، کتلت و البته طیف متنوعی از قهوه است.

رستوران های قدیمی بازار تهران

آدرس: خیابان سی تیر، روبروی موزه آبگینه، کافه رستوران گل رضائیه

رستوران جوان بازار

رستوران جوان، رستورانی کوچک و دنج در خیابان ناصرخسرو است و به خاطر غذاهای لذیذش یکی از بهترین رستوران های بازار تهران به شمار می رود. اگر در بازار تهران هستید و به دنبال رستورانی باکیفیت و نسبتا خلوت تر با قیمتی مناسب می گردید به رستوران جوان بروید. البته دکوراسیون رستوران بسیار ساده و ابتدایی است و انتظار رستورانی لاکچری و مجلل را نداشته باشید. رستوران جوان پشت کاخ گلستان و روبروی ردیف مغازه های پرچم فروشی قرار دارد. در خیابان ناصرخسرو از هرکس که بپرسید رستوران جوان را به شما نشان خواهد داد. اگر به این رستوران رفتید ته دیگ های مشهورش را فراموش نکنید و آن را حتما امتحان کنید.

رستوران های قدیمی بازار تهران

آدرس: بازار تهران، خیابان ناصرخسرو، رستوران جوان بازار

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید