21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

لیسبون، پایتخت پرتغال، یکی از زیباترین و جهانی ترین شهرهای اروپا است. این شهر بالای مجموعه ای از تپه ها در نزدیکی دهانه رودخانه تاگوس قرار دارد و مکانی است که به شکل ناگسستنی با دریا در ارتباط است. دریانوردان شجاع از قرن پانزدهم و شانزدهم با کشتی وارد این شهر شدند تا در آب های ناشناخته دریانوردی کرده و زمین های جدید را ترسیم کنند، که یادبود دوره طلایی اکتشافات، بخش اعظم فرهنگ و میراث شهر را شامل می شود. لیسبون یک مقصد جذاب و پر جنب و جوش است.

این شهر به دلیل داشتن فضای گرم و آفتابی، و با داشتن بناهای تاریخی بسیار، موزه های جهانی و فعالیت های خارق العاده دیگر معروف است. شما می توانید در خیابان های باریک محله های قدیمی گشت و گذار کنید، در تفرجگاه کنار رودخانه قدم بزنید، یا در پارک ها و باغ های سبز رنگ پرسه بزنید. در حقیقت، با آرامش و مانند افراد محلی از لیسبون لذت ببرید و شما حتما به خاطر استقبال بی نظسر، جذب این شهر خواهید شد.

1) قلعه سائو خورخه: نقطه عطف نمادین

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

قلعه سنت جورج، از شناخته شده ترین جاذبه های مهم لیسبون، موقعیتی بی نظیر در نزدیکی آلفاما در قله تپه ای مشرف به پایتخت پرتغال دارد. این قلعه یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری لیسبون است. برج و بارو های چشمگیر، موزه جذاب و مکان باستانی باستان شناسی آن به هم ترکیب شده اند تا در قلعه تجربه ای ارزشمند برای کل خانواده بسازند، و کودکان نیز به صعود از روی دیوارها و برج های محکم احاطه شده، علاقه دارند.

این قلعه نظامی از زمان عصر آهن در این مکان وجود داشت، اما مورها از این قلعه برای دفاع در مقابل حمله نیروهای مسیحی، قبل از فتح آن توسط افونسو هنریاک در سال 1147، استفاده می کردند. پادشاه فاتح، کاخ آلیچووا، اقامتگاه موقت دیگر پادشاهان تا زمان ساخت اقامتگاه سلطنتی جدید در کنار رودخانه، را تاسیس کرد.(امروزهپایه های کاخ بخشی از مکان های مورد کاوش است).

بیشتر بازدیدکنندگان از چشم اندازهای بی نظیر از شهر، رودخانه تاگوس و اقیانوس اطلس در دور دست ها که از روی سکوی مشاهده می توانند ببینند، لذت می برند. برای یک چشم انداز متفاوت، یک پراسکوپ تاریک خانه در یکی از برج ها قرار دارد که چشم انداز 360 درجه ای ویژه از زیر شهر را در اختیار بینندگان قرار می دهد.

2) صومعه جرونیوس: ساخته شده به افتخار عصر کشف پرتغال

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

صومعه جرونیوس متعلق به قرن شانزدهم، یکی از دیدنی ترین نقاط برجسته در پرتغال و تورهای گردشگری لیسبون و یک بنای خارق العاده خیره کننده از اهمیت تاریخ و فرهنگ بی نظیر این میراث جهانی یونسکو است. این صومعه که با عنوان صومعه سلسله مراتب نیز شناخته می شود، سال 1501توسط پادشاه مانوئل اول در نزدیکی ساحل رودخانه در محله جذاب بلوم لیسبون، ساخته شد.

صومعه جرونیوس، به منظور احترام به حماسه واسکو دا گاما در سفر دریایی سال 1498  به هند ساخته شد، همچنین صومعه جرونیوس به عنوان یک عباتگاه نمادی از ثروت دوره کاوش این مکان است(هزینه ساخت و ساز بیشتر از تجارت ادویه جات که توسط دا گاما انجام می گرفت، تأمین می شد). از ویژگی های این ستاره می توان به دروازه جنوبی بی نظیر و صومعه مانوئلین زیبا و آرام اشاره کرد. مقبره واسکو دا گاما درست در ورودی کلیسای سانتا ماریا قرار دارد.

3) اقیانوس لیسبون

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

اقیانوس لیسبون یکی از بهترین و بزرگترین آبزیگاه ها در اروپا و جهان می باشد. و شاید یک جاذبه پربازدید خانوادگی نیز باشد.این اقیانوس برای نمایشگاه سال98 توسط پیتر چرمایف، در منطقه ای که اکنون به نام پارک ملل شناخته می شود، طراحی و ساخته شد و شامل مجموعه ای از ماهی و حیوانات دریایی از جمله ده ها گونه مختلف از پرندگان است.

این طرح مبتکرانه، نشان دهنده چهار منظره جداگانه دریایی و به طور مؤثر زیستگاه اقیانوس های اطلس، آرام، هند و قطب جنوب می باشد. این مخزن های مرکزی عظیم با ماهی هایی در انواع مختلف شکل و اندازه از جمله پرتوهای درخشان، ماهی آفتابی بزرگ و کوسه های شفاف(ماهی مورد علاقه کودکان و ساکن اعماق اقیانوس) احاطه شده اند. پلکسی گلاس پیچیده نمای نزدیک و خارق العاده ای از این دنیای جادویی زیرزمینی را فراهم می کند، اما شما باید به دنبال مکان های پنهان باشید، در هر حال هیچ گونه بی ارزشی حتی در آکواریوم های کوچکتر مانند اژدهای دریایی با ظرافت ظریف و دلقک ماهی قرار ندارد.

اکوسیستم های مختلف نیز مناسب کشف کردن هستند. به عنوان مثال، زیستگاه قطب جنوب، پنگوئن های بازیگوش را به نمایش می گذارد ، در حالی که یک جفت شمور دریایی در مخزن اقیانوس آرام نمایش داده می شوند. اقیانوس لیسبون به طور فعال حفظ منابع طبیعی اقیانوس های جهان را ترویج می کند ، و علاوه بر شهرت آن به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه گردشگری پرتغال، به دلیل فعالیت های آگاهانه درباره محیط زیست دریایی خود ستایش جهانی را به دست آورده است. اما با همه این ها، این مکان جالب بسیار سرگرم کننده است.

4) موزه کالوست گلبنکیان: مجموعه ای ارزشمند از هنرهای غربی و شرقی

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

موزه کالوست گلبنکیان، یک گوهر درخشان در تاج فرهنگی لیسبون، یکی از مشهورترین موزه های اروپا است. این تأسیسات که در یک پارک سرسبز و حاشیه ای در شمال شهر واقع شده اند، به نام کالوست سرکیس گلبنکیان، یک مدیر نفتی ارمنی متولد سال 1869 که اندکی قبل از مرگش در سال 1955، مجموعه هنری خصوصی گسترده خود را وقف پرتغال کرد، نامگذاری شد.

بعد از اصلاح مققرات این موقوفه، بنیادی ایجاد شد که محور مرکزی این مجموعه هنری هدفمند می باشد. این مجموعه حیرت آور گلبنکیان  آثار هنری ارزشمند سراسر جهان، در طول چهارهزار سال، از دوران مصر باستان تا اواخر قرن بیستم را شامل می شود. با وجود تعداد زیادی از آثار جذاب دوره های مختلف تاریخی، به راحتی می توانید نیمی از روز را صرف بازدید از گالری های نمایشگاه کنید، اما با اندکی صبر و شکیبایی می توانید به یک گردش دلنشین در یکی از مجموعه های هنر اقلیمی بروید.

بخش های برجسته در گالری هنرهای کلاسیک و شرقی شامل 11 مدال رومی، بخشی از قلعهکشف شده در ابوقیر مصر که برای گرامیداشت بازی های المپیک سال 242 میلادی مقدونیه ساخته شد، می باشند. فرش های ایرانی و ترکی قرن هفدهم از بهترین نمونه های حفظ شده در جهان و شواهدی آشکار از علاقه شدید گلبنکیان به هنر اسلامی می باشند.

در میان هنر اروپایی (قرن چهاردهم تا هفدهم) و آثار رامبراند، ون دیکس و سایر استادان، پرتره ی هلن فورمنت (1630) از روبنز، نقاشی مورد علاقه گلبنکیان قرار دارد. به طرز عجیبی ساعت های کمیاب و قطعه های زمانی نمایش داده شده در سالن هنرهای تزئینی قرن هجدهم فرانسه، همه در حالت کاری کامل قرار دارند: با سمت ساعت ها بروید و صدای ناقوس آنها را بشنوید. در اینجا، از صندلی راحتی متعلق به ماری آنتوانت بازدید کنید.

در داخل ساختمان، بیشتر نقاشی و مجسمه سازی های قرن هجدهم و نوزدهم، که در میان آن ها اثر چشم نواز و دراماتیک ترنر، خرابه های کشتی مسافربری(سال 1810)قرار دارد، بسیار تحسین برانگیزند. یک اتاق به فرانچسکو گاردی و مطالعات وی در ونیز اختصاص دارد. همچنین به دنبال مجسمه بی نظیر دایانا از هودان، متعلق به سال 1780 باشید.

تور این موزه با مجموعه فوق العاده از جواهرات و ظروف شیشه ای ساخته شده توسط جواهرساز هنر نو فرانسه، رنه لالیک (1860-1960) به پایان می رسد. هیچ یک از سنجاق سینه ها و گردنبندها به جز لباس مجلل و زیبای زن اژدها، که یک بار روی صحنه توسط بازیگر سارا برنارد (1944 – 1823) پوشیده شده بود، مورد استفاده قرار نگرفته اند.

5) موزه ملی هنر باستانی

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

موزه ملی هنر باستانی یکی از جاذبه های فرهنگی عالی لیسبون است که در هر برنامه گردشگری باید باشد. این موزه، گالری ملی پرتغال است و بزرگترین مجموعه نقاشی های قرن پانزدهم و شانزدهم کشور پرتغال را در خود جای داده است. نمایش چشمگیر هنرهای اروپایی، شرقی و آفریقایی بر جذابیت آن می افزاید. این موزه در غرب مرکز شهر داخل کاخ قرن هفدهمی، روی بقایای صومعه سنت آلبرت کارملیت که در اثر زلزله سال 1755 تخریب شد، قرار دارد.

خوشبختانه نمازخانه آن سالم باقی مانده و با ساختمان ترکیب شده است. بیش از سه طبقه، مجموعه دائمی گسترده به دو ساعت زمان کافی برای بازدید نیاز دارد. کاوش را با بازدید از نمازخانه سنت آلبرت در طبقه اول آغاز کنید و سپس در میان اتاق هایی که نمایشگاه هنرهای کاربردی پرتغال از جمله:  مبلمان، ملیله کاری ها و منسوجات، و دیگر اشیایی که تأثیرات حفاری های استعماری پرتغال را نشان می دهند، پرسه بزنید. (به دنبال تابوت نقره ای نفیس قرن هجدهم متعلق به هندوستان باشید.) در واقع، طبقه اول آثار واقعا چشمگیری دارد.

آثار قابل توجه در اینجا شامل پاکدامن بزرگ و کودو با مقدسین از هانس هولبین (1519) و پرتره زیبای سنت جروم از آلبرشت دورر متعلق به سال 1521 می باشد. یک اثر فانتزی حیرت انگیز برجسته فتنه های سنت آنتونی( متعلق به سال 1500) از هیرونیموس بوش می باشد.

در طبقه دوم جواهرات، سرامیک ها، طلا، وسایل نقره ای و هنری از اکتشافات پرتغال، نشان داده می شوند اما مطالعه صفحه نمایش های قرن شانزدهم ژاپن، نشان دهنده تجارت پرتغال در این کشور اند. طبقه سوم به نقاشی و مجسمه سازی پرتغالی اختصاص دارد. گنجینه غیرقابل انکار محرابی است که تابلوهای سنت وینسنت را به تصویر می کشد، و در سال های 1470 تا 1480 توسط  نقاشی شده در سال های 1470-80 توسط نونو گونچالو، هنرمند رسمی پادشاه دی افونسو پنجم، نقاشی شد. باغ های پشت موزه شایسته بازدید اند. از روی تراس می توانید از زیبایی منظره رودخانه لذت ببرید، و یک کافه وجود دارد که می توانید در آن استراحت کنید و به منظره دیدنی که به تازگی از آن بازدید کرده اید، بیندیشید.

6) موزه شرق: نمایش حضور پرتغال در آسیا و خاور دور

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
این ساختمان فرهنگی تاریخی زیبا که نشان دهنده حضور پرتغال در آسیا و خاور دور است، در غرب مرکز شهر و در نزدیکی آلکانتارا واقع شده، و مجموعه ای افسانه ای از هنرهای شرقی است که توسط بنیاد شرقی تأسیس شده است. این نمایشگاه دائمی در دو سطح برپا شده و در چندین زمینه اصلی هنر شرقی به ویژه هنر چینی گروه بندی شده است.

این مجموعه تحت نورپردازی ملایم و با نمایش بخش های جداگانه در مقابل نور، شما را به سفری باورنکردنی می برد که پیوندهای ساختگی فرهنگی و تجاری بین پرتغال و هند، ژاپن، میانمار، ماکائو و تیمور را بررسی می کند. یک درب برجسته از درخت ساج هندوستانی متعلق به قرن هجدهم، که با آهن و برنز تزیین شده در طبقه اول قرار دارد، و رو به سالنی با آثار خیره کننده مانند صفحه نمایش نامبان که نمایانگر عزیمت دریانوردان پرتغالی از کوروفون برای ملاقات افراد محلی ژاپن است، باز می شود.

ماکائو، مستعمره سابق پرتغال، با بخش هایی چشم نواز مانند گهواره قایقی معلق ساخته شده از چوب حکاکی(سال 1877)، چوب لاکی و طلایی شرقی، عصا و آهن آلات به خوبی نمایش داده می شود. در جای دیگر، نمایش چشمگیری از مجسمه های چینی مینگ و چینگ سلسله تراکوتا در نزدیکی مجموعه ممنوعه از زره پوش های زنجیره سامورایی قرن هفدهم قرار گرفته است. اما در جستجوی قطعات کوچکتر و مواردی مانند مجموعه عجیب و غریب جعبه های ظریف چینی و دستبندهای آلیاژ نقره تیمور باشید.

در طبقه دوم مجموعه گسترده کوکو قرار دارد که حاوی بیش از سیزده هزار نمونه از چهره ها و موجودات اساطیری بریده شده از چرم گاو و پوست آهو است و توسط خیمه شب بازها در تئاترهای سایه ترکیه و تایلند مورد استفاده قرار می گیرد. موزه شرقی  چند ساعت توجه شما را به خود جلب می کند، اما اگر برای بازدید در اواسط صبح می روید، می توانید برای صرف ناهار در رستوران طبقه پنجم توقف کنید و تجربه دیگری داشته باشید.

7) برج بلم: برج تاریخی

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
برج بلم، از مصورترین  بناهای تاریخی لیسبون، در مکانی کم عمق نزدیک دهانه رودخانه تاگوس به عنوان نمادی از عصر اکتشافات پرتغال در طول قرن شانزدهم، قرار گرفته است. این برج ابتدا به عنوان قلعه در سال های 1515 تا 1521 و در وسط رودخانه ساخته شد (این رودخانه با گذشت سال ها جابه جا شده است) که نمایانگر معماری تزئینی مانوئلین می باشد. نمای تزئینی آن با نقوش دریایی خیالی تزئین شده است، کلیه طناب های پیچ خورده و گوی های دایره ای آن از سنگ حک شده اند. در واقع، این بنای تاریخی آنقدر ارزشمند و نمادین است که از آن به عنوان میراث جهانی یونسکو محافظت می شود.

در سطوح مختلف، جالب ترین ویژگی داخلی،اتاق پادشاه در طبقه دوم است که اتاق رو به یک ایوان سرپوشیده رنسانس باز می شود. نشان سلطنتی مانوئل اول در بالای طاق های زیبا قرار گرفته است. از راه پله های مارپیچی بدون شیب به تراس برج در طبقه بالا بروید و از منظره زیبای تفرجگاه ساحلی و رودخانه لذت ببرید.

8) موزه ملی کاشی: مختص هنر کاشی کاری تزئینی

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
موزه ملی کاشی واقع در مسیر توریستی مرکز شهر، به دلیل داشتن مجموعه ای بی نظیراز  کاشی های تزئینی و کلیسای مادره دئوس با تزئینات خارق العاده، ارزش بازدید را دارد. این موزه که در کلیسا و صومعه های مادره دئوس واقع شده  تنها موزه ای است که به این شکل از هنر تاریخی اختصاص داده شده است.

این نمایشگاه دائمی سیر تحول کاشی کاری روزهای موریس را از طریق نفوذ اسپانیا و ظهور سبک شخصی پرتغال بررسی می کند. در این موزه برخی از اولین نمونه های مربوط به قرن پانزدهم به عنوان تابلوهای کاملی از الگوهای پیچیده با رنگ های شفاف، به صورت زمانی نمایش داده می شوند.

کاشی کاری پرتغالی دارای بیشترین نمونه از کاشی های آبی و سفید با یک قطعه برجسته در این مجموعه، چشم اندازی 36 متری کاشی کاری شده پیش از زلزله لیسبون، می باشد. ورود به موزه شامل دسترسی به کلیسای مادره دی دئوس متعلق به قرن شانزدهم می باشد.

در اینجا بازدیدکنندگان با یکی از با شکوه ترین و آراسته ترین کلیساهای داخلی در تمام پرتغال، یک نمایشگاه بی نظیر از کارهای چوبی طلاکاری شده باروک، کاشی های بی نظیر قرن هفدهم و یک محراب خیره کننده روکوکو رو به رو می شوند. ساعت های بازدید: سه شنبه 10 صبح تا 6 عصر (آخرین ورودی 5:30 بعد از ظهر) ، تعطیل در روزهای دوشنبه و تعطیلات عمومی  پذیرش: بزرگسالان 500یورو، بالای 65 سال 250یورو، کودکان (15-18 ساله) با والدین 250 یورو، کودکان زیر 14 سال رایگان پذیرش می شوند.

9) آسانسور سانتا جاستا: یک آسانسور باستانی با چشم اندازی از شهر

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
آسانسور سانتا جاستا، یک آسانسور نئو گوتیک، عجیب ترین و جدیدترین  وسیله حمل و نقل عمومی شهر، در بالای پشت بام منطقه بایاکسا لیسبون( مرکز شهر) قرار دارد. در نگاه اول، قاب های آهنی فرفورژه و کشتی جنگی خاکستری رنگ نمایش تصاویری از برج ایفل پاریس اند و ارتباطی با آن دارند: معمار فرانسوی رائول مسینیر دو پونسارد، شاگرد گوستاو ایفل، آسانسوری را طراحی کرد که در سال 1901 افتتاح شد.

این آسانسور به عنوان ابزاری برای اتصال بایاکسا با لارگو دو کارو در محله بیررو آلتو، منطقه مد روز شهر با فروشگاه های گران قیمت ، خانه های فادو و رستوران های کوچک، ساخته شد.

 امروزه، گردشگران کنجکاو ترجیح می دهند به جای گردش عمومی به ارتفاع 32 متری، با کابین های چوبی که هنوز هم شامل سازهای برنجی شفاف هستند، سفر کنند. کابین ها به سمت سکویی می روند که دقیقا زیر تراس فوقانی قرار دارد. از اینجا مسافران می توانند از یک پل به داخل بیررو آلتو قدم بزنند یا از راه پله مارپیچی که به تراس فوقانی منتهی می شود، صعود کنند.

چشم اندازها از بالا بسیار عالی هستند و قسمت شلوغ شهر از جمله گذرگاه های عابر پیاده، میادین زیبا و قلعه ها و رودخانه تاگوس را شامل می شود. همچنین می توانید از منظره شگفت انگیز در نزدیکی لارگو دو کارو لذت ببرید. انتظار صف های طولانی را در طول فصل تابستان داشته باشید.

 یکی دیگر از راه های منحصر به فرد حمل و نقل در لیسبون آسانسور بیکا، راه آهن کابلی است که توسط رائول مسنیر دی پونسارد ساخته و در سال 1892 برای عموم افتتاح شد. امروزه، این راه آهن هنوز هم از بالای جاده شیب دار دا بیکا دی دوئرتو بلو بالا می رود و مسافران را به یک چشم انداز پانوراما می برد. ایستگاه پایینی این راه آهن کابلی تقریبا در پشت یک نما در خیابان اس. پائولو با سنگ نوشته  “آسانسور بیکا )” شماره 234) پنهان شده است.

وقتی در اینجا هستید، حتما از این محله آرام و کوچک به نام بیکا که از جاده کامبرو/خیابان لوتو به رودخانه تاگوس منتهی می شود، بازدید کنید. فقط چند ماشین به دلیل وضعیت شیب دار، خیابان های باریک و ساختمان های پرتعداد به اینجا سفر می کنند.

10)کلیسای جامع باشکوه لیسبون

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
کلیسای جامع رومی لیسبون ، در منطقه قلعه ای  شهر در نزدیکی محله باستانی آلفاما، از زمان وقف ساختار اصلی آن در سال1150 ، دستخوش چندین طراحی مختلف است. مجموعه ای از زمین لرزه ها که در اثر زمین ویرانگر سال 1755  رخ دادند، ساختاری را که از قرن دوازدهم در اینجا بنا شد، تخریب کردند.

آنچه امروز می بینید ترکیبی از سبک های معماری است، و از ویژگی های برجسته، برج های دوقلوی ناقوس است که به زیبایی،  مرکز شهر را تزئین می کند، به خصوص در زمان پایانی بعد ازظهر که غروب خورشید این ساختار آجری را با پرتو نور، روشن می کند. در داخل، یک پنجره گل سرخ زیبا و درخشان به روشنایی فضای داخلی نسبتا تاریک کمک می کند، و به احتمال زیاد دوست دارید مستقیما به سمت گنجینه ای بروید که با ارزش ترین آثار کلیسای جامع از جمله مواردی شامل، ظروف نقره ای ساخته شده از جام های تزئینی و جعبه عتیقه، جلیقه های گلدوزی شده، مجسمهو تعدادی نسخه خطی مصور کمیاب را به نمایش گذاشته است.

معطل شدن در شبستان گوتیک نه تنها به خاطر مجموعه نمازخانه ها (یکی از آن ها که دروازه آهنی قرن سیزدهم خود را حفظ کرده است) ، بلکه برای این واقعیت که بررسی ها، پایه های  ساختمان های رومی و موری را آشکار کرده است، ارزش دارد (کلیسای جامع بیشتر از ویرانه های یک مسجد ساخته شده است) و بازدید از حفاری باستان شناسی برای بازدید کنندگان ارزشمند است.

11) بنای یادبود اکتشافات: ادای احترام به عصر اکتشافات

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
بنای یادبود مشرف بر آبنمای بلم ، یادبود اکتشاف ها، یک بنای یکپارچه عظیم بر فراز رودخانه تاگوس قرار گرفته و شبیه عرشه کشتی کاراول، نوعی کشتی که به فرمان ناوگان پرتغال در قرن پانزدهم میلادی به منظور ترسیم اقیانوس های ناشناخته و کشف مناطق جدید ساخته شد، می باشد. طرح آن حساب شده  است. این بنای دیدنی در سال 1960 برای بزرگداشت پانصدمین سالگرد درگذشت دریانورد  هنری ساخته شد.

این یادبود  با استفاده از یک کتیبه بی نظیر از تندیس های پیشرو ترین شخصیت ها و چهره ها مانند واسکو دا گاما، فردینالد ماژلان،و پدرو آلوس کابرا در هر دو طرف بنای تاریخی، به همه  کسانی که به طور فعال در توسعه عصر طلایی اکتشاف خدمت کردند، ادای احترام می کند.  مجسمه هنری در رأس کشتی کاراول قرار دارد. پس از بازدید جاودانه های سنگی، می توانید وارد یک آسانسور شوید و برای دیدن منظره مرغ دریایی از ساحل رودخانه و اطراف آن، به بالای بنا بروید.

در زیر صفحه نمایش، یک قطب نما ی سنگفرشی عظیم، نقشه موزائیکی بزرگ از جهان قرار دارد که مکان ها و تاریخ های مربوط به هر سرزمین جدید را ترسیم می کند. این یکی از ویژه ترین فرصت های عکاسی در لیسبون است.

12) سفر روزانه به سینترا

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

بازدید از شهر لذت بخش سینترا، یک سفر ریلی 40 دقیقه ای از مرکز شهر، مطمئنا با ارزش ترین تجربه سفر روزانه خارج از لیسبون است. این مقصد مسحور کننده که در کوهپایه های ناهموار سرا سینترا، منظره ای مرتفع از جنگل های چوبی  مملو از سنگ خارا، قرار گرفته به عنوان یک کتاب تصویری زیبا از کاخ های سلطنتی، عمارت های اسرارآمیز، و یک قلعه مستحکم موری متعلق به قرن هشتم، آشکار می شود.

در مقابل این منطقه جذاب، شهر قدیمی تاریخی ( دهکده سینترا) قرار دارد که شکل زیبایی از خانه های رنگارنگ و مجلل، کافه های تزئینی و رستوران های سنتی آن در خیابان های سنگفرشی شده و کوچه های باریک گنجانده شده است. سینترا علاوه بر مقصد تابستانی پادشهان و ملکه های پرتغال، همچنان یک میراث جهانی و مقصد جذاب و باشکوه است.
سفر روزانه از لیسبون به سینترا و کاسکیاس در قالب گروه های کوچک، تمام بخش های برجسته سینترا و دهکده ماهیگیری سابق کاسکیاس را شامل می شود. در پارک ملی سینترا گردش کنید، از کاخ ملی خیره کننده پنا و کاخ ملی سینترا بازدید کنید و از یک سفر هیجان انگیز در سواحل اقیانوس اطلس در این تور هشت ساعته و گروهی لذت ببرید.

13) طاق خیابان آگوستا: طاق پیروزی

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
میدان تجارت، میدان عظیم ساحل رودخانه لیسبون، از سطح زمین بسیار چشمگیر است، اما فقط زمانی از طاق خیابان آگوستا مشاهده می شود که ابعاد گسترده آن قابل رویت باشد. این طاق بی نظیر قرن نوزدهم در حاشیه شمالی محوطه نزدیک بخش جنوبی خیابان آگوستا، اصلی ترین گذرگاه پیاده روی شهر واقع شده است. این بنای یادبود توسط معمار پرتغالی سانتوس دو کاروالو طراحی و به عنوان نشانه بازسازی پایتخت پس از زلزله سال 1755، بنا و در  سال 1873 افتتاح شد.

بازدید از این طاق، جایی که یک تراس در آن با مجسمه تمثیلی از گلوریا، خود چهره های شجاعت و نبوغ را تشکیل می دهند و انواعی از حلقه های گل تزیین شده است، به تازگی به عموم اجازه داده شده است. در زیر این طاق، یک مجسمه، از مجسمه های اضافی قهرمانان ملی از جمله واسکو دا گاما و مارکیس پومبال پشتیبانی می کند.

یک آسانسور بازدید کنندگان را در نزدیکی قسمت بالایی می برد، پس از آن یک راه پله مارپیچی شیب دار برای دستیابی به تراس قرار دارد. از اینجا، نمای جنوبی باشکوه تا کنار میدان و کنار رودخانه امتداد دارد. به طرف شمال بروید، ویستا در منطقه جاده آگوستا و بایاستا لیسبون(مرکز شهر) واقع می شود. یک ساعت مکانیکی ساخته شده در سال 1941 روی صفحه ساعت یک و نیم را نشان می دهد. مکانیسم ساعت که در داخل قوس قرار دارد، با تمام جزئیات پیچیده آن، مانند یک تابلوی مصور که خط زمانی تاریخی قوس را ترسیم می کند، قابل تحسین است.

14) مرکز داستانی لیسبون: بررسی تاریخ پرجنب و جوش لیسبون

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون
در میدان تجارت، اگر اولین بار است که به لیسبون می روید، اینجا اولین مکانی است که باید به سراغ آن بروید؛ هیچ مکانی بهتر از این مرکز فرهنگی جذاب نمی تواند تاریخ پایتخت پرتغال را ارائه بدهد. تسهیلات خانوادگی این مرکز از شش منطقه زمانی تشکیل شده است که هر یک به دوره یا قسمت خاصی از تاریخ شهر اختصاص یافته است.

استفاده هوشمندانه از برنامه های چندرسانه ای، تاریخ برخی از مناطق را شبیه مجموعه فیلم ارائه می دهد. داستان و گفتگو حس رئالیسم منطقه را بیشتر می کند. نمونه ها، نقاشی ها و عکس ها همه به ایجاد تصویری کهن از لیسبون کمک می کنند ، اما یک فیلم چهار بعدی زلزله سال 1755 را به تصویر می کشد به طوری گویی واقعا در حال سقوط به تاریخ هستید. با گسترش زلزله اتاق می لرزد و تمام قسمت های فیلم واقعی جلوه می کند.

هولوگرام مارکیس پومبال( 1699 تا 1782) که اندکی بعد از این فاجعه توسط بزرگان شهر بازسازی شد، بسیار چشمگیر اند.

15) کلیسای کارو:  یکی از کلیساهای قدیمی شهر

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

ویرانه های اسکلت کلیسای کارو درمیان برجسته ترین بناهای تاریخی لیسبون قرار دارد. این گنجینه کارملیتی با طراحی منحصر به فرد گوتیک بین سال های 1389 و 1423 ساخته شده است. کارو با داشتن صومعه مجاور، یکی کلیساهای برجسته شهر بود.

اما صبح یکشنبه یکم نوامبر سال 1755، که روز مقدسین بود ، یک زمین لرزه ویرانگر پایتخت پرتغال را لرزاند. لرزه های سهمگین تقریبا بیشتر ساختمان را ویران کرده و صدها نفر از عبادت کنندگان زیر بنای سقوط کرده، مردند. صدر کلیسا در برابر امواج مقاومت نکرد اما بقایای کلیسا هرگز بازسازی نشدند.

امروزه، بازدید کنندگان می توانند در شبستان باز، که تحت الشعاع قوس های باقی مانده به سمت رو به آسمان قرار گرفته اند، پرسه بزنند. در حال حاضر موزه باستان شناسی کارو، صدر کلیسا می باشد که در آن نمایشگاه یک ستون ویزیگوت و یک مقبره رومی وجود دارد. در بین نمایش های عجیب آن، دو مومیایی باستانی در قسمت شیشه ای خود قرار دارند. نمای کلیسا مشرف به منظره زیبا لارگو دو کارو در چیادو است که محور اصلی آن فواره ظریف  فیگاری کارو می باشد. به راحتی، از نزدیکی آسانسور سانتا جاستا می توانید به میدان دسترسی داشته باشید.

16) کلیسا موزه سائو روک: کلیسای ساده با فضای داخلی تزئین شده

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

کلیسا و موزه سائو روک در بیررو آلتو، برای ارائه یک تجربه فرهنگی جذاب، هر یک مکمل دیگری اند. سائو روک که یکی از چشمگیرترین مکان های مذهبی لیسبون است در اواخر قرن شانزدهم میلادی به دستور جیزو ساخته شده و نمای بی نظیر دوره رنسانس آن، یک فضای داخلی مجلل را نشان می دهد.

این کلیسا با سنگ مرمر ، کاشی  و کارهای چوبی طلاکاری تزئین شده و  به دلیل داشتن مجموعه ای از نمازخانه های جانبی، که یکی از آنها نمازخانه سائو جوازو باپتیستامی باشد با دکوراسیون زینتی خود ، بسیار خیره کننده است. معماران ایتالیایی اوئیجی وانویتلیو نیکولا سالوی به دستور پادشاه جوآ پنجم در سال 1742، یک جعبه جواهر واقعی درست کردند که در روم ساخته شده و به لیسبون منتقل شد.

این کلیسا با یاقوت ارغوانی، سنگ لاجورد، سنگ های گرانبها، و با طلا، نقره و عاج تزئین شده، و محور آن خاتم کاری های پیچیده است. ساخت تعمیدگاه مسیح از متیا مورتی در سال 1750 به پایان رسید. نمازخانه سن روک، ساخته شده توسط فرانسیسکو د ماتوس و متعلق به سال 1584، برجسته ترین و قدیمی ترین کاشی ها را شامل می شود. بالاتر از همه اینها سقف با شکوهی است که تنها نمونه سقف رنگ شده از دوره مانریست در لیسبون می باشد. این موزه مجاور دارای هنر مقدس و ارزشمندترین گنجینه های کلیسا از جمله کلیسای سنت جان است.

بخش برجسته دیگر حرم سن روکو، مجموعه ای از تابلوهای اولیه قرن شانزدهم که زندگی مقدس را نشان می دهد، می باشد. اما وقت بگذارید، و به دنبال یافتن بخش های نفیس مانند تابوت مذهبی نقره  سنت فرانسیس خاویر که سال 1686 در گوا ساخته شده، باشید. مجموعه لباس های قرن هجدهم از گلدوزی های ابریشم و طلا، یک مجموعه کمیاب است.

17) هسته باستان شناسی: سفری باورنکردنی از طریق لیسبون پنهان

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

یکی از جاذبه های گردشگری در لیسبون، این موزه باستانی فوق العاده است که در جاده آگوستادر منطقه بیاکسا(مرکز شهر) واقع و زیر آن قرار گرفته است. این موزه در زمان حفاری هایی که بقایای سکونت گاه های عصر آهن و مخازن نگهدارنده ماهی رومی را توسط یک تیم ساخت و ساز هنگام ساخت یک بانک جدید کشف کرده اند،ساخته شد.

باستان شناسان شروع به کار کردند و با پیشرفت کار، آثار باستانی بیشتری از جمله موزائیک های رومی، اتاق دفن مسیحی قرن پنجم و پایه های دیوارها و کفپوش های موری کشف شد. توسعه دهندگان تصمیم گرفتند مکانی را بنا کنند که طی هزاران سال توسط تمدن های مختلف اشغال شده بود. در واقع، سفال و سکه از دوره قرون وسطایی نیز هنگام کاوش یافت شد، و پایه های قرن هجدهم نیز مشخص شد.

به جای تخریب این گنجینه جذاب چند لایه، تصمیم گرفته شد با ساخت و ساز در اطراف آن، کل مکان حفظ شود. امروزه می توانید به یک تور هدایت شده رایگان از پیش رزرو شده که از طبقه همکف در سالن نمایشگاه با کف شیشه ای شروع می شود بپیوندید که به بازدید کنندگان اجازه می دهد بخش هایی از زیرزمین حفاری شده را مشاهده کنند. ارائه تاریخ همچنان در طبقه پایین ادامه می یابد، جایی که مجموعه ای از گالری های ناشناخته و زیر زمینی برای نشان دادن آنچه که برای هزاره ها پنهان مانده است ، طراحی شده اند. به طور تصادفی، نام بانک نیز هزاره است.

18) موزه بوردالو پینه یرو

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

در انتهای شمالی کامپو گراند، این موزه فوق العاده از هنر رافائل بوردالو پینه‌یرو (1905-1846) قرار دارد. این موزه در یک ویلای زیبا و دوست داشتنی متعلق به  سال 1912 واقع شده است. این مجموعه عمدتا از سرامیک است که به وضوح تمایل هنرمند به کاریکاتور را نشان می دهد.

شکل یا صورت به شکل گلدان ، فنجان یا قوری به تصویر کشیده شده است. بخش اعظم این کار به تاریخ پرتغال اشاره می کند و این بخش ها ترکیبی از سبک ها را به نمایش می گذارند. کاسه ها و کاشی های هنر نو پینه یرو که با گل های گیاهان و حیوانات تزئین شده، بسیار برجسته است، و نقاشی چهره او “زو پووینو “، کاریکاتور مرد معمولی پرتغال، محبوبیت زیادی کسب کرده است. مدل های مختلفی از “زو پووینو” در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

19) کاخ مارکز فرتونیرا: خانه یک اشرافی پرتغالی قرن هفدهم

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

این خانه مجلل کشور، اقامتگاه خانوادگی مارکز فرتونیرا، در حومه شمال غربی این شهر واقع شده است. در سال 1640 به عنوان کلبه شكاری جوآ ماسکارنهاس، اولین مارکز فرتونیرا، ساخته، و بعدها به عنوان یك كاخ مرمت شد و اکنون یكی از زیباترین و آرام ترین اقامتگاه های خصوصی لیسبون است.

خوشبختانه، بازدید از برخی از اتاق های این مکان ارزشمند و همچنین فضای حیاط شگفت انگیز آن برای عموم آزاد است و حضور در یک تور صبحگاهی هدایت شده، جلوه ای چشمگیر به این مکان پرتغالی قرن هفدهم می بخشد. در خارج از موزه ملی کاشی، اینجا بهترین مکان در شهر برای دیدن کاشی های قرن هفدهم است.

این کاخ با نمونه های برجسته ای از کاشی کاری ها تزئین شده که مهمترین آنها در اتاق نبردها قرار دارد. در اینجا ، تابلوهای دیواری صحنه هایی از جنگ، مبارزات طولانی و خونین برای رهایی پرتغال از حکومت اسپانیا را نشان می دهند. این جزئیات حیرت انگیزند و جنگ های مختلفی را که سرانجام استقلال کشور را از همسایه اشغالگر بازگرداندند، ارائه می دهند. اینجا فقط یک موزه نیست و هیچ یک از مبلمان و دکوراسیون داخلی آن دارای برچسب نیست.

تورها آموزنده و بی نظیراند و امکان دسترسی به مناطق اضافی مانند سالن، کتابخانه و اتاق غذاخوری را فراهم می کنند، جایی که کاشی های منحصر به فرد آمستردام فضای داخلی را تزئین می کند.

مورخان هنر بدون شک برخی از نکات برجسته را ارائه می دهند، به دنبال پرتره پلگرینی باشید. این تور شامل بازدید از باغ های رسمی، فضایی سرسبز از گل های نیمه گرمسیری، می باشد. در اینجا “گالری پادشاه”، تراسی با طاقچه های تزئینی شامل لباس های پادشاهان پرتغالی را پیدا خواهید کرد. این مکان بالای یک حوضچه بزرگ پر از ماهی کپور قرار دارد. تراس بی نظیر نمازخانه با تابلوهای کاشی کاری تزئین شده است که هنرهای ارزشمند یونانی و رومی و همچنین چندین مجسمه را که همه آنها مربوط به قرن هفدهم است، نشان می دهد.

20) قنات آب های آرام/ مخزن آب آموریراس

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

قنات عظیم آب های آرام، یکی از نقاط دیدنی عالی لیسبون، در سال 1748 از آب چشمه واقع در شمال شهر، آب پایتخت پرتغال را با آب شیرین تامین می کرد. این بخش که در دره آلکانترا واقع شده، چشمگیر ترین سیستم آب قرن هجدهم است و تا همین اواخر، هیچ گونه محدودیتی نداشت. با این حال، اکنون می توان تنها در ورودی قنات، قدم زد که تجربه ای کاملا جدید است.

در واقع، آنچه می بینید فقط بخش کوچکی از خط لوله اصلی 19 کیلومتری را تشکیل می دهد. طول کل آن از جمله شاخه های قنات 58 کیلومتر است. ساخت و ساز بر اساس اصل جاذبه استوار است: آب با سرعت ثابت جریان می یابد و طراحی آرام و شیب دار قنات به این معنی است که می توان آب را به سرعت به لیسبون انتقال داد. چشم انداز بخش مرکزی نیز باشکوه است.

35 طاق که از دره عبور می کنند تا ارتفاع 65 متری از سطح شهر بالا می روند. طراحی این قنات با اندازه ای چشمگیر توسط معمار ایتالیایی آنتونیو کانواری و بعدها، کاستدیو خوزه ویرا و مانوئل دا مایا، دو معمار پرتغالی و همگی به سفارش پادشاه جوآ پنجم، انجام شده اند.

مایع گرانبها را می توان در مخزن آب آموریراس، یک مخزن آب واقع در منطقه آموریراس لیسبون، جمع آوری و به صورت جداگانه از آن بازدید کرد. این بنای مستحکم سنگی شبیه به غار و به سبک گوتیک در سال 1745 تکمیل شد. آب به سطوح پایین تر مخزن جریان می یابد، اما در قسمت فوقانی، یک سقف طاق دار از شاخه های ستون های بالایی عبور می کند. این گالری اکنون به عنوان یک مکان فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد و میزبان نمایشگاه های هنری و کنسرت های موسیقی است. سقف منظره ای زیبا از سطح شهر را ارائه می دهد.

21) کلیسای زیبا ستاره

21 جاذبه گردشگری برتر در لیسبون

گنبد چرمی و سفید رنگ کلیسای ستاره نگاه های تحسین برانگیز از سراسر لیسبون به خود جلب می کند، از این رو همه چیز در افق این شهر وجود دارد. این کلیسا یکی از بزرگترین کلیساهای پایتخت است و در تپه ای در غرب مرکز شهر واقع شده است. بنا به سفارش ماریا اول، دختر پادشاه خوزه اول، ساخت کلیسا در سال 1779 آغاز شد و در سال 1790 به پایان رسید. نمای سنگ آهك تزئین شده با مجسمه ها و چهره های تمثیلی، توسط برج ناقوس دوقلو متعادل شده و از نظر طراحی و در مقیاس کوچکتر مشابه صومعه کاخ ملی مافرا است.

فضای داخلی خنک و آرام است(یک گزینه عالی در روزهای گرم)، و نقشه های معمار ماتئوس ویسنته د الیویه و بعدها طرح های رینالدو مانوئل در یک فضای سایه دار گسترده و وسیع از سنگ مرمر ارائه شده است. این گنبد در نزدیکی محراب بلند و به سمت بالا قرار گرفته، و شبیه یک بادکنک بزرگ است که در پرتو نور شفاف قرار گرفته است. مقبره ماریا اول، در یک طرف قرار دارد، اما آنچه که بازدیدکنندگان باید حتما به جستجوی آن بپردازند، صحنه خارق العاده ای از تولد است که با چوب پنبه مایل به قرمز توسط ماچادو دو کاسترو ساخته شده است. اینها در اتاقی نمایش داده می شود که گاهی اوقات قفل است. اگر هنگام بازدید اتاق قفل بود، از متصدی بخواهید تا آن را بینید.

در بیرون، روبروی صومعه، باغ  برگدار ستاره، زیباترین پارک لیسبون و مکانی عالی برای پیک نیک قرار دارد. بازدید و فعالیت بیشتر در اطراف لیسبونتفریح در آلفاما، محله قدیمی موریش لیسبون، بینشی جالب در مورد چگونگی شهر قبل از زمین لرزه بزرگ سال 1755 و نابودی بخش اعظم پایتخت پرتغال، ارائه می دهد. در گذرگاه های باریک پرسه بزنید و از منظره کنار رودخانه از روی تراس های گسترده و میدان های زیبا لذت ببرید.

بلوم نیز یک محله جذاب است. دو مورد از بزرگترین بناهای تاریخی پرتغال: برج بلم و صومعه جرونیوس در اینجا یافت می شود. تاریخ و فرهنگ نیز به کمک موزه های شهر، مانند موزه ملی کاشی، ارائه می شوند. علاوه بر این، سفرهای روزانه از لیسبون به جاذبه های گردشگری مانند کاخ ملی سنترا و صومعه کاخ ملی مافرا ارزشمند است. و البته ساحل خارق العاده لیسبون در فاصله قابل توجهی از مرکز شهر قرار دارند.

برای بازدید از لیسبون کجا اقامت کنیم؟

جاذبه های اصلی لیسبون نزدیک مرکز قدیمی آن متمرکز شده و روسیو نیز در قلب آن ها قرار دارد. در یک طرف این میدان وسیع ایستگاه نئو موریش روسیو قرار دارد که قطارهای آن به سمت سینترا  منتهی می شوند و در بالای آن، آلفامای قدیمی به حالت شیب دار به سمت یک قلعه بالا می رود. در مقابل ، محله چیادو به بیررو آلتو می رسد. این مناطق با هم ، قلب لیسبون قدیمی را تشکیل می دهند، جایی که رستوران ها، مرکز خرید ها و جاذبه های آن به راحتی با تراموا و یک آسانسور که از تپه بالا می روند، قابل دسترسی اند. در اینجا برخی از هتل های برتر در این مناطق لیسبون قرار دارند:

هتل های مجلل: در کنار ایستگاه روسیو ، کاخ آونیدا با محیطی مجلل و به سبک دوران  گرند دامه در لیسبون، چند قدم از جاذبه های برتر فاصله دارد. در فاصله ای دورتر، هتل آزادی آونیدا، در فهرست جهانی، با  اتاق های زیبا و معاصر مشرف به یک تفرجگاه سرسبز، آرامش خاصی را در قلب لیسبون ارائه می دهد. هتل جدید ممو آلفاما، پشت کلیسای جامع درست در مسیر تاریخی تراموا 28 با طراحی بی نظیر و چشم اندازهای جذاب در آلفاما و رودخانه واقع شده است.

هتل های میان رده ای: اتاق های جذاب هتل بوتیک مای استوری روسیو، مشرف به کافه های معروف میدان اند. چند قدم دورتر از روسیو، هتل سانتا جاستا در نزدیکی آسانسور نمادین سانتا جاستا تا بیررو آلتا امتداد دارد. هتل آزادی ان اچ لیسبون در گروه هتل های معتبر ان اچ، در نقشه خیابان آزادی بین روسیو و میدان پمپال قرار گرفته است.

هتل های ارزانتر: برخلاف بسیاری از شهرها، لیسبون در بهترین مکان های خود ترکیبی مناسب از هتل ها را ارائه می دهد. هتل 7 در مکانی برجسته بین چیادو و ساحل بزرگ میدان تجارت قرار دارد.  در همان مکان عالی نزدیک موزه مود، مرکز شهر براون نیز در نزدیکی خط تراموا 28 قرار دارد که به آلفاما منتهی می شود. هتل باغ روسیو با اتاق های مدرن و با ارزش، در فاصله کمی از  قیمت بالایی از خیابان آزادی و روسیو قرار دارد. گردشگری و نکات:

چگونه بهترین بازدید را از لیسبون داشته باشیم؟

گشت و گذار: برای داشتن  یک روز آرام و یا دو روز گشت و گذار در شهر، تور اتوبوسی لیسبون  بهترین گزینه است. این سفر 48 ساعته، با اتوبوس هایی که هر 30 دقیقه یک بار حرکت می کنن ، یکی از محبوب ترین راه ها برای دیدن شهر است. یک راهنمای صوتی تفسیری از مکان ها را ارائه می دهد، بنابراین شما می توانید پیش زمینه آنچه را می بینید دریافت کنید.

برای ماجراجویی بیشتر، تور دوچرخه برقی هفت تپه لیسبون را امتحان کنید. در اصل این یک تور دوچرخه ای است که در تپه ها انجام میشود، و یک روش خوب برای گذراندن 2.5 ساعت گردش در لیسبون است.

سفرهای روزانه: سفر یک روزه به سینترا و کاسکیاس از لیسبون  در قالب گروه های کوچک یک راه عالی برای دیدن برخی از مکان های دیدنی پرتغال از شهر های کوهستانی سینترا گرفته تا قلعه های برجسته، ویرانه ها و زیبایی های طبیعی می باشد. این سفر هشت ساعته شامل توقف در سینترا و کاسکیاس، کاخ ملی پنا و سفر در منظره سواحل اقیانوس اطلس است.

برای سفری متفاوت تر، سفر روزانه فتیما، ناصره و اوبیدوس از لیسبون در قالب گروه های کوچک را امتحان  کرده و از مکان معروف زیارتی فتیما، به همراه یک شهر قرون وسطایی و یک دهکده ماهیگیری کوچک با یک صومعه در فهرست میراث جهانی یونسکو دیدن کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید