بنر هدر

بهترین جاهای دیدنی میگون تهران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مِیگون یکی از محله های شهر اوشان، فشم، میگون در استان تهران است.زبان مردم میگون زبان مازندرانی می باشد. منطقه میگون به علت برخورداری از آب و هوای خنک در فصل تابستان، جاری بودن رودخانه های خروشان و داشتن آبشار و باغات سرسبز، ییلاق تابستانی و محل تفریح اهالی پایتخت است.

میگون کجاست

در لغتنامه دهخدا آمده‌است: میگون قصبه‌ای است جزء دهستان رودبار قصران بخش افجه شهرستان تهران، واقع در ۲۵هزارگزی شمال افجه کنار راه شوسهٔ شمشک به تهران. هوای کوهستانی سرد و خوبی دارد و در تابستان گردشگاه مردم تهران است. این قصبه در حدود ۲۳۷۵ تن جمعیت دارد و آب آن از رودخانهٔ شمشک تأمین می‌شود. دارای راه شوسه و قلمستان و باغهای زیبا و میوه‌های گوناگون است. غلات و ارزن وعسل آن شهرت دارد. مزرعهٔ هملون جزء این قصبه است و امامزاده‌ای دارد.

مقاصد گردشگری میگون

۱- دره هملون

میگون کجاست

دره هملون، غارهای هملون، قلعه استوار یا قلعه کیقباد از جاهای دیدنی میگون هستند که با فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. بستر رودخانه هملون همواره پاتوق طبیعت‌دوستان بوده است که آب آن به رودخانه میگون یعنی رودخانه شمشک می‌ریزد.

با آن‌که بهترین زمان سفر به شهر میگون در فصل بهار و تابستان است اما برای کسانی که به سرما علاقه دارند در فصل سرد سال، آبشار یخی هملون واقع در تنگه هملون جاذبه‌ای هیجان انگیز است. هملون در مسیر جاده میگون به شمشک قرار گرفته که پس از ۵ کیلومتر به هملون می‌رسیم.

۲- دره آهنگرک

میگون کجاست

دره آهنگرک در ۴ کیلومتری غرب میگون قرار دارد. دره پرآب آهنگرک معروف به دره الله بند در محصور قله‌ها است. قله‌های قلعه دختر، آبک، الله بند و آهنگرک این دره را محصور کرده‌اند. باید به دیدن این دره بروید تا تمام زیبایی طبیعت این منطقه را از نزدیک احساس کنید.

۳- مدرسه بین المللی یخ نوردی

میگون کجاست

یک مدرسه یخ نوردی بین المللی حدود ۱۰ سال است که در ورودی دره هملون میگون با ظرفیت چند هزار نفری مشغول به کار است. هر سال میزبان جمعی از ورزشکاران ایران و کشورهای مختلف شده و زمستان‌ها هم مسابقات جهانی یخ نوردی در این مجموعه برگزار می‌شود.
کلاس‌های آموزشی مقدماتی تا پیشرفته و با بهره‌گیری از امکانات مناسب و مدرن برگزار می‌شود. ورزشکاران از ۸ ساله به بالا می‌توانند آنجا ثبت نام کنند و این مجموعه هم آمادگی دارد در رده های سنی مختلف جذب ورزشکار داشته باشد.

۴- دشت هویج

میگون کجاست

دشت هویج در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق میگون، ۶ کیلومتر پس از روستای افجه قرار گرفته است. دشت هویج بیشتر به لواسان نزدیک است و در فاصله ۱۵ کیلومتری لواسان قرار دارد. در دشت هویج یا دشت گرچال آثاری از مزارع هویج دیده نمی‌شود اما دیدنی‌های بسیاری دارد.

در زمان قدیم دشت هویج گذرگاه شاهان بوده است و اکنون آثاری از کاروانسرای صفوی در آن به جا مانده است. دره شمالی افجه مسیر کوهنوردان قله آتشگاه ساکار یخچال است. از قله ساکا آبشار ساکا سرازیر می‌شود که دیدنی است. قله پرسون نیز از مسیرهای ساده برای کوهنوردی در این منطقه است.

۵- هفت چشمه

میگون کجاست

هفت چشمه یکی از چشمه‌های پرآبی‌است که در تالارسر میگون قرار دارد. اگر روزهای تعطیل به آن سر بزنید حتماً تعداد قابل توجهی از گردشگران را خواهید دید. از گذشته هم همینطور بوده و هفت چشمه مورد استقبال گردشگران ییلاقی و محلی محسوب می‌شده است، آب گوارایی دارد و در سال‌های اخیر لایروبی شده. تعداد کمتری چشمه دارد اما همه به هم وصل می‌شوند و  به یک حوضچه می‌ریزند.

۶- آهار و شکرآب

میگون کجاست

در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب میگون روستای آهار قرار دارد. روستای آهار از بزرگ‌ترین روستاهای توابع رودبار قصران نزدیک شمیرانات است. روستای آهار از اواخر خرداد تا آبان‌ ماه به اوج زیبایی خود می‌رسد. سیب، گیلاس، آلبالو و گردو از محصولات باکیفیت این روستا هستند. روستای شکرآب در غرب آهار با فاصله کم قرار دارد و رودخانه شکرآب از این روستا می‌گذرد. آبشار خروشان شکرآب همواره از مقصدهای گردشگری روستای شکرآب بوده است. قله قلعه دختر، آبشار ده تنگه، سی‌چال، توچال از مکان‌های دیدنی در حد فاصل این دو روستا هستند.

میگون کجاست

بناها و آثار تاریخى در اطراف و در طول مسیر هم هستند مثل آتشگاه قصر دختر (معبد ناهید) در اطراف شکرآب، کاخ انیس‌الدوله از دورهٔ‌ ناصرالدین ‌شاه در اوشان.

مجموعه بناهای شهری و خانه‌های اهالی شهر میگون هم در بدنه دره‌های چهارگانه احداث شده‌اند و آن‌ها هم می‌توانند سوژه‌های عکاسی خوبی برای شما باشند. همچنین ویلاهای زیبایی آنجا ساخته شده که شاید باورتان نشود اینجا هم ایران است!

جاذبه‌های نزدیک میگون

میگون کجاست

غارهای اطراف
در اطراف میگون، کیقباد در روستاى ایگل، غار چاه زنجیر نزدیک میگون

آثار طبیعى ارزشمند
کوه خاتون بارگاه، گونه‌هاى گیاهى متنوع در لالان

روستاها و نقاط تفریحى
شکرآب، آهار، میگون، ایگل، شمشک، اوشان، رودک، مسیر رودخانهٔ جاجرود

مکان‌هاى زیارتى
امام‌زاده طاهر و زاهد در شکرآب، محمدباقر رودک، مقابرى در شمشک، لالان، میگون، دربندسر

از چه مسیری به میگون میرسیم؟

میگون کجاست

آدرس : جاده لشکرک، کیلومتر ۲۳، شهر میگون

گفتیم سه شهر اوشان، فشم و میگون، در کنار هم منطقه «قصران» را می‌سازند و از توابع شمیرانات هستند. فقط ۵۳ کیلومتر با تهران فاصله دارد و می‌توان برای سفری یک روزه رویش حساب کرد.

سواری شخصی: به بزرگراه شهید بابایی بروید و به سمت شرق برانید. از پل استخر به طرف شمال بپیچید و از یک بلوار سربالایی، به سوی سه راه گردنه قوچک برانید.

اگر از تجریش و بزرگراه ارتش به سمت شرق بیایید در آخر بزرگراه ارتش، کنار پارک جنگلی سوهانک، باید مستقیم ادامه دهید تا به همین سه راهی برسید.

گردنه قوچک را به طرف پایین بروید تا به میدان لشگرک رسیده، مسیر سمت چپ را که به طرف اوشان و فشم می‌رود انتخاب کنید و در میدان اصلی فشم دوباره سمت چپ تا به میگون برسید.

تاکسی: در فلکه چهارم تهرانپارس باید سوار تاکسی‌های فشم و میگون شویم.

اتوبوس: از ایستگاه مترو حقانی، برای اینجا اتوبوس هست.

میگون کجاست

اقامت در میگون

میگون ویلاهای فراوانی دارد که می‌توان آن‌ها را اجاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید