راهنمای حمل و نقل در آتن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آتن پایتخت یونان است و خدمات حمل و نقل شهری آن طی ۱۰ سال اخیر رشد چشمگیری داشته که شامل اتوبوس، اتوبوس برقی، تراموا، مترو و قطار برقی می‌شود.

آتن سیستم حمل و نقل عمومی کامل و مناسبی دارد که می‌توان در تور آتن به راحتی به هر کدام از مناطق شهر سفر کرد. بلیت‌های تک سفره ۱٫۴ یورو و بلیت‌های گردشگری چند روزه ۲۲ یورو قیمت دارند. بلیت‌های ۲۴ ساعته با تعداد نامحدود سفر، ۴٫۵ یورو تمام می‌شود.

راهنمای حمل و نقل در آتن

حمل و نقل عمومی آتن طی ده سال اخیر با پیشرفت زیادی همراه بوده است. یکی از دلایل این امر، برگزاری المپیک بود که مسئولین برای بالا بردن استانداردهای خدمات عمومی شهری و جلب نظر مثبت مردم و مسئولین کمیته برگزاری بازی‌ها، اقدام به ارتقای کیفیت این سیستم کردند. با خرید یک نوع بلیت می‌توانید از کلیه وسایل حمل و نقل نظیر مترو، اتوبوس، تراموا و… استفاده کنید.

حمل و نقل در آتن

هوایی

 هواپیما

راهنمای حمل و نقل در آتن

Eleftherios Venizelos که در 27 کیلومتری spata واقع شده بزرگترین فرودگاه در جنوب شرقی اروپا است. این فرودگاه از طریق ایرلاین های مختلف بین المللی و داخلی شهر آتن را به تمام کشورهای دنیا متصل می کند. این فرودگاه که برنده جایزه ی ” European Airport of the Year ” است، با وجود مترو، راه آهن ، اتوبوس و تاکسی هایی که در اطراف آن راه ارتباطی خوبی از فرودگاه به هر نقطه در شهر را میسر کرده است.

زمینی

 اتوبوس

راهنمای حمل و نقل در آتن

آتن دارای دو ایستگاه اتوبوس A و B است که هر دو ایستگاه در خیابان Kifissou و خیابان لیسونی واقع شده اند . برای مسیرهای دورتر ایستگاه اتوبوس مرکزی که شامل اتوبوسهایی تحت عنوان KTEL Atikka است از حومه ی شهر، راه ارتباطی آتن به به شهرهایی چون ماراتون، Oropos، Lavrion، Sounion و Rafina است.

 قطار

راهنمای حمل و نقل در آتن

 ایستگاه قطار آتن که ایستگاه لاریسا نام دارد، مرکز اصلی راه آهن شهر است و به مترو، خط قطار حومه ای وبه مقصد های دورتر در یونان متصل می شود. جالب است بدانید آتن از طریق قطار به شهرهای بزرگی در کشور همسایه ی اروپای شرقی مثل بلگراد، استانبول، بوداپست، صوفیه، بخارست و … متصل می شود.

حمل و نقل داخلی آتن

 مترو

راهنمای حمل و نقل در آتن

 متروی آتن در ۱۷ فوریه ۱۸۶۹ به صورت آزمایشی افتتاح شد و ادامه ی مراحل توسعه ی آن در سال ۱۸۶۷ به ادوارد پیکرینگ تاجر انگلیسی سپرده شد. متروی آتن دارای ۳ خط و ۶۵ ایستگاه‌ است و روزانه حدود5/1 میلیون نفر را به مقاصد مختلف می رساند و خط چهارم آن نیز طبق پیش بینی های انجام شده در سال 2020 آماده ی بهره برداری می شود.

ساعت کار مترو ۵ صبح تا ۲۴ شب است و هنگام استفاده از مترو باید بلیت خود را در دستگاه بلیت‌خوان تایید کنید در غیر این صورت جریمه می شوید و نکته ی خیلی مهم تر در سیستم حمل و نقل متروی آتن این است که خوردن و آشامیدن در آنجا ممنوع می باشد.

 تاکسی

راهنمای حمل و نقل در آتن

 به جز جزایر کوچک یونان تاکسی های زیادی در تمام طول روز در تردد هستند. هزینه ی تاکسی در آتن قیمت معقولی دارد و اگر بین 3 یا 4 نفر تقسیم شود خیلی مناسب تر است. هزینه تاکسی در بین ساعت 00:00 تا 5 دوبرابر حساب می شود و اگر در بین این ساعات مقصدتان فرودگاه باشد به آن هزینه مازاد هم اضافه می شود. توصیه می کنیم قبل از سوار شدن به تاکسی مسیرتان را به راننده نشان دهید و حدود قیمت را بپرسید ، چراکه در برخی از فصول پر بازدید قیمت ها تغییر می کنند.

برخی از راننده تاکسی های آتن معروف شده اند به اینکه هزینه اضافی از توریست ها می گیرند چنانچه درگیر این موضوع شدید شماره تاکسی را بردارید و و گزارش شکایتی برای touris police ارائه دهید. با وجود تمام این مشکلات که تعداشان انگشت شمار است باید گفت، در کل رانندگان تاکسی در آتن رفتار صمیمی و دوستانه ای دارند و هر کمکی ازدستشان بر بیاید دریغ نمی کنند.

 اتوبوس های درون شهری

راهنمای حمل و نقل در آتن

 سه نوع اتوبوس (برقی – گازسوز – دیزل) در 300 خط مختلف در این شهر فعالیت می کنند. اتوبوس ها هر 30 تا 60 دقیقه بسته به نوع خط، در حرکتند و آنهایی که در طول روز در حرکتند به رنگ آبی و سفیداند و همچنین سرویس های محدودی هم در طول شب برای رفاه حال مردم در سطح شهر حرکت می کنند.

در بخش‌های پربازدید شهر هم  چندین اتوبوس برقی زرد رنگ در خطوط  مختلف به مردم خدمت می کنند. ایستگاه خاصی برای توقف در این اتوبوس ها وجود ندارد و با اشاره ی دست شما به راننده متوقف می شوند. ساعت کار اتوبوس‌ها در آتن از ۵ صبح تا ۱۲ شب است و در کنار آنها ، ۵ خط اتوبوس ۲۴ ساعته، نیز وجود دارد.

تراموا

راهنمای حمل و نقل در آتن

 سیستم تراموای آتن ، مرکز شهر را به حومه غربی و مترو وصل می‌کند و دارای ۵ خط است که سه خط آن به سواحل و دو خط دیگر از میدان سینتاگما به نقاط مختلف شهر می‌روند. شبکه ی ریلی تراموا که ۴۸ ایستگاه دارد ،۱۰ منطقه حومه شهر را نیز پوشش می‌دهد و روزانه حدود ۶۵ هزار نفر با آن سفر می کنند. بلیتهای تراموا نود دقیقه ای هستند و می‌توان از آنها برای سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید